خبرگزاری کار ایران

اسماعیل نجار در کرمان:

بانک‌ها باید به دستورالعمل‌های دولتی عمل کنند/ بازسازی ۲ میلیون واحد مسکونی زلزله‌زدگان

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۶۱۱

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: تاکنون ۲ میلیون واحد خسارت‌دیده در زلزله توسط دولت بازسازی شده است.

به گزارش ایلنا، اسماعیل نجار شامگاه امروز در شورای مدیریت بحران استان کرمان افزود: در حوادث تعداد منازل مسکونی تخریب شده را به بنیاد مسکن و دولت پیشنهاد می‌دهیم و از زمان زلزله‌های کرمانشاه میزان اعتبار پرداخت بلاعوض و تسهیلات افزایش یافته است.

معاون وزیر کشور گفت: تاخیر در ابلاغ دستورالعمل برای پرداخت اعتبارات در ساخت‌وساز واحدهای مسکونی شهرستان‌های راور و کوهبنان باید با نرخ امروزی پرداخت شود و در این زمینه استاندار کرمان اصلاحات را ارسال کند که مشکل پرداخت‌های منازل مسکونی خسارت‌دیده از زلزله رفع شود. مشکل بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بازسازی با پیگیری‌های متوالی رفع شده لذا بانک‌ها باید به دستورالعمل‌های دولتی عمل کنند.

نجار ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و جان‌باختگان زلزله بم افزود: به طور کلی از امکانات خود در ستاد مدیریت بحران کشور با توجه به حوادث استان کرمان دریغ نمی‌کنیم. مراحل پرداخت اعتبارات طولانی و فرآیند کار پیچیده است و ما نیز از طولانی شدن آن نگرانیم و بارها این مشکلات به معاون و رئیس جمهوری گزارش شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور تصریح کرد: فرایند پیچیده‌ای برای پرداخت اعتبارات طی می‌شود و اعتبارات پیشنهاد شده در سازمان برنامه و بودجه کمتر از ۳۰ درصد تصویب می‌شود که با روح حادثه از جمله زلزله همخوانی ندارد.

وی گفت: اردیبهشت‌ماه امسال منهای خشکسالی، در کشور ۷۵۰ هزار هکتار از باغات کشور در اثر سرما آسیب دید که برآورد اولیه ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت بوده است. در این زمینه دولت سالانه هزار میلیارد تومان به صندوق توسعه بیمه کمک می‌کند. افرادی که مشکل دریافت وام خشکسالی و سرمازدگی دارند برای هر هکتار پنج میلیون تومان کارمزد کم‌بهره و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور اظهار داشت: امسال مصوب شده که یک‌هزار و ۲۰ میلیارد تومان از محل ماده ۱۰ و ۱۲ برای آب‌رسانی روستایی و سیار در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد و ۴۰ میلیارد تومان نیز برای بخش عشایری کشور در نظر گرفته شده که برای استان کرمان در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در این ۲ بخش پیشنهاد شده است. درخواست ۵۰ میلیارد تومان برای استان کرمان نوشته شده که استاندار بتواند برای مشکلاتی از جمله ریزگرها هزینه کند که تاکنون تخصیص نیافته است.

نجار با اشاره به تصویب ۹۰ میلیون دلار به آتش‌نشانی گفت: ۲۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها به محیط زیست پرداخت شده و محیط زیست استان کرمان از این محل باید برای مقابله با ریزگردها پیگیری کند. چهار میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی با نظر رهبر انقلاب برای آبخیزداری و آبخوانداری کشور تخصیص یافته که این اقدام آب سفره‌های زیرزمینی را تامین و از سیلاب‌های مخرب جلوگیری می‌کند. برای پرداخت هزینه‌های سیل و آب‌گرفتگی استان کرمان به میزان ۲۰ میلیارد تومان از این محل تخصیص می‌یابد. اعتبارات مربوط به آفات محصولات کشاورزی به صورت ملی پرداخت می‌شود و استان‌ها باید از طریق وزارتخانه‌ها پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز