خبرگزاری کار ایران

تشریح کارکرد طرح کلانتری و پاسگاه‌ها در ارتقای امنیت

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۸۷۵

معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا گفت: طرح تحول کلانتری و پاسگاه‌ها درارتقای کیفیت و توان ارائه خدمات انتظامی تاثیرگذار است.

به گزارش ایلنا، سرهنگ علی هاشمی با اشاره به کارکرد های متفاوت و وسیع کلانتری و پاسگاه‌ها در تامین نظم و امنیت اظهار کرد: کلانتری  و پاسگاه‌ها بیشترین سطح تماس را با مردم در سراسر کشور به نمایندگی از سوی مجموعه ناجا دارند و داشتن این نقش لزوم شناخت ماموریت‌های این رده‌ها را ضروری می‌کند و به تناسب آن باید اهمیت حمایت همه نهادهای دولتی و مدنی، نخبگان و آحاد مردم از کلانتری و پاسگاه‌ها برای اجرای مطلوب ماموریت‌ها را موثر دانست.

وی با یادآوری کارکرد کلانتری‌ و پاسگاه‌ها در ساختار نیروی انتظامی، خاطرنشان کرد: کلانتری‌ و پاسگاه‌ها به جهت گستردگی دامنه ایفای نقش برای تامین نظم و امنیت و پیشگیری از جرم به صورت پیوسته در جغرافیای ماموریت با هر سه رویکرد پیشگیری انتظامی، اجتماعی و وضعی در فرایند پیشگیری از جرم نقش موثر و بی‌بدیلی دارند، بنابراین می‌توان گفت که این یگان‌های قدرالسهمی بیش از ۵۰ درصد در فرایند پیشگیری از جرم ایفا می‌کند.

معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا با توجه به اهمیت کلانتری و پاسگاه‌ها در ابعاد سیاسی نیز تاکید کرد: از بعد سیاسی نیز سهم این رده‌ها اهمیت بسزایی دارد، چراکه با دارا بودن بیشترین و پیوسته‌ترین میزان سطح تعامل و ارتباط با شهروندان، می‌توانند در بهبود و یا تخریب چهره حاکمیت نزد مردم و رضایت یا نارضایتی از حاکمیت سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

سرهنگ هاشمی بیان کرد: در واقع کلانتری‌ و پاسگاه ها نقشی راهبردی داشته و می‌توانند در شرایط مختلف یاری‌رسان ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری باشد، از جمله این اثربخشی‌ها ایجاد رضایت برای شهروندان از حاکمیت با ارائه خدمات درخور، شایسته و مطلوب و پای کار آوردن سایر نهادهای خدمات شهری برای امداد رسانی و ارائه خدمات مناسب برای شهروندان است.

این مقام انتظامی کار کرد کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها از بعد امنیتی را نیز دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: ایفای نقش این یگان‌ها در بعد امنیتی این بخش از ناجا بدیهی و روشن است، اما در اهمیت کلانتری‌ها از بعد امنیتی، تنها اشاره به همین نکته کافی است که حضور پررنگ و منظم کارکنان کلانتری‌ها در نقاط مختلف و ملموس بودن حضور آنان در سطح محلات و مناطق شهر تاثیر بسزایی در احساس امنیت مطلوب برای شهروندان داشته و باعث ایجاد نگاه مثبت نسبت به نیروی انتظامی و حاکمیت خواهد شد  و حضور تیم های گشتی کلانتری‎‎‌ها در سطح جامعه موجب افزایش امنیت عینی و ذهنی می‌شود.

معاون اجرایی پلیس پیشگیری ناجا از دیگر کارکردهای کلانتری  و پاسگاه‌ها را بعد اجتماعی دانست و گفت: با توجه به رسالت پلیس پیشگیری ناجا در پیشگیری اجتماعی و اهتمام این پلیس به اطلاع رسانی وآموزش همگانی شهروندان در راستای پیشگیری از جرم،ارائه این آموزش‌ها از طریق کلانتری و پاسگاه‌ها به عنوان بازوهای پلیس به شهروندان در سطوح محلی و منطقه‌ای و ارتباط چهره به چهره با لایه‌های جمعیتی را بسیار مهم دانست.

سرهنگ هاشمی با اشاره به اهمیت‌های راهبردی طرح تحول کلانتری و پاسگاه‌ها در ارتقای کیفیت ارائه خدمات انتظامی در نیروی انتظامی افزود: دلیل توجه ویژه فرمانده معظم و معززکل قوا (مدظله العالی) و به تبع آن سردار فرماندهی ناجا به این حوزه را روشن کرده و لزوم توجه بیش از پیش به کلانتری‌ها را با تحقق اهداف فوق ناگزیر دانست. که بر این اساس پلیس پیشگیری مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده دارد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه پلیس پیشگیری ناجا بیشترین حجم مسئولیت شورای عالی تحول کلانتری ها و پاسگاه ها را در سطح نیروی انتظامی بر عهده دارد و گفت: در پلیس پیشگیری ناجا موضوعات مرتبط با تحول کلانتری‌ها با بسیج تمام ظرفیت ها و منابع درون و برون سازی با جدیت پیگیری شده و اقدامات بسیاری در این حوزه انجام گرفته است که با بهره مندی از تمامی بسترها نظیر نهادهای دولتی ،مراکز علمی و دانشگاهی،تشکل های مردمی و نیروی مقاومت بسیج و تخصص های مختلف نسبت به برنامه ریزی جامع برای بالا بردن کیفیت خدمات انتظامی در دستور کار قرار گرفته است.

سرهنگ هاشمی در پایان یادآور شد: تمام توان و دغدغه هیئت رئیسه ناجا و همچنین سردار رئیس پلیس پیشگیری ایجاد تغییر و تحول محسوس و ملموس در حوزه کلانتری‌ و پاسگاه‌ها و هوشمند سازی پلیس است و بسترها و زیر ساخت های مناسب فناورانه نیز از طریق دبیرخانه شورای عالی تحول کلانتری ها و پاسگاه ها بر آن فراهم شده است و تلاش می شود آثار عینی آن در فرآیند ارائه خدمات قابل ارزیابی باشد و شهروندان با تمام وجود احساس کنند که ساختار و رفتار کلانتری در حل و بهبود امداد خواهی آنان روزافزون است. ‌

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز