خبرگزاری کار ایران

جشن شب یلدا برای کودکان کار برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۳۱۷

به مناسبت شب یلدا جشنی برای کودکان کار در سرای محله دولتخواه جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنی به مناسبت شب یلدا برای کودکان کار در سرای محله دولتخواه جنوبی واقع در ناحیه 3 منطقه 19 برگزار شد.سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به مناسبت شب یلدا در 19 مرکز پرتو برنامه‌هایی به عنوان یلدای کودکانه برگزار می‌کند اما انحصارا برای کوره‌های آجرپزی منطقه 19 برنامه‌ای ویژه برگزار شد.

با توجه به رویکرد معاونت اجتماعی شهرداری تهران و مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی مقرر شده است این جشن در سطح کوره‌های آجرپزی نیز برگزار شود. برای اینکه محله دولتخواه جنوبی بین کوره‌های منطقه 19 واقع شده و به همین دلیل سالن آن برای برگزاری جشن انتخاب شد.

منطقه 19 هم دارای مرکز پرتو است و در آن جشن یلدا برگزار شده است اما به این دلیل که در این منطقه و منطقه 20 کوره وجود دارد قرار شده برای آنها جشن یلدا به صورت ویژه برگزار شود.

در منطقه 20 هر کوره آجرپزی ان‌جی‌او دارد و در این منطقه هم روزهای پنجشنبه و جمعه جشن برگزار می‌شود.

برنامه شامل تئاتر، موسیقی، شعبده‌بازی و نمایش ننه سرما بود که کودکان کوره‌های آجرپزی نیز در نمایش‌ها مشارکت داشتند.

بنابراین گزارش، سازمان خدمات اجتماعی در حوزه کودکان مراکزی را تحت عنوان مراکز پرتو راه‌اندازی کرده است در حال حاضر 19 مرکز پرتو در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند که راهبری آنها با ان‌جی‌او است و زیرساخت‌های آنها توسط سازمان تامین شده است هدف اصلی این مراکز با توجه به رویکرد کاهش آسیب در مدیریت شهری، کودکان بازمانده از تحصیل هستند این مراکز به صورت روزانه آ‌موزش تحصیلی دارند. این کودکان به دلیل اینکه اوراق هویتی دارند و اکثرا از اتباع خارجی هستند در مراکز پرتو پذیرش می‌شوند.

هر موقع از سال که اوراق هویتی این کودکان توسط اداره اتباع و به کمک ان‌جی‌او‌ها صادر شود در مدارس رسمی کشور ثبت‌نام می‌شوند و ادامه تحصیل می‌دهند. ارتباطی بین آموزش و پرورش و موسسات غیردولتی برقرار است و به همین علت این کودکان ناچار نیستند بعد از تایید اوراق هویتی تحصیل خود را از ابتدا در مدارس رسمی شروع کنند.

در کنار آموزش‌های تحصیلی یک سری توانمندسازی‌ها، مهارت‌آموزی‌ها و دوره‌های آموزشی مثل زبان انگلیسی و کلاس‌های قرآن و کامپیوتر و همچنین کلاس‌های توانمندسازی مخصوص والدین برگزار می‌شود.

بسیاری از مراکز پرتو از چهارسالگی کودکان را پذیرش می‌کنند و از اول ابتدایی(هفت سالگی) تا 18 سالگی که بچه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند در مراکز پرتو مقطع تحصیلی وجود دارد حتی بسیاری از ان‌جی‌اوها پس از اینکه بچه‌ها 18 سالگی را رد کرده و وارد دانشگاه می‌شوند از آنان حمایت می‌کنند.

شهرداری تهران بودجه را به مناطق ابلاغ می‌کند و مناطق با بودجه‌ای که دارند زیرساخت را تامین می‌کنند و مکان مورد نظر زیرساخت به صورت رایگان با تمام تجهیزات و هزینه‌های جاری مثل آب، برق و گاز در اختیار ان جی‌اوها قرار داده می‌شوند.

انتخاب ان‌جی‌او‌های فعال در مراکز پرتو از میان موسساتی صورت می‌گیرد که جلب مشارکت مردمی بالایی دارند و از طریق همان جلب مشارکت معلمان و امکانات را مهیا می‌سازند. اکثر معلمان، معلمان بازنشسته آموزش و پرورش هستند و به صورت داوطلبانه کار می‌کنند. همچنین حقوق معلمان دیگر از طریق مشارکت‌های مردمی پرداخت می‌شود.

مراکز پرتو 19 ان‌جی‌او دارند که همگی مجوز سازمان بهزیستی کل کشور را دارند و کاملا غیردولتی هستند در منطقه یک موسسه ستاط، منطقه دو موسسه مهر و ماه و موسسه رویش نهال جوان، منطقه سه، شبکه یاری کودکان (تمامی موسسات عضو این شبکه هستند)، منطقه چهار، جمعیت امام علی(ع)، منطقه 5 موسسه حامی، منطقه 6 موسسه حامی آرامش ایرانیان، منطقه 7 موسسه متکی یا روبان آبی، منطقه 10 موسسه حامی آرامش ایرانیان، منطقه 12 موسسه حمایت از حقوق کودکان به همراه موسسه دیگر، منطقه 14 موسسه الهه مهربان، منطقه 15 موسسه حمایت از کودکان کار و مرکز شکوفایی استعدادهای کودکان به همراه یک موسسه دیگر، منطقه 17 موسسه کنشگران توسعه کار و منطقه 19 و 20 موسسه ایلیا فعالیت می‌کنند. مناطق 8 و 11 دارای مرکز پرتو نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز