خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی تهران:

شهرداری باید دست خود را به سوی بخش خصوصی دراز کند/ شهرداری به همان آفت دولت دچار است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۴۸۴

رییس اتاق بازرگانی تهران‌ با بیان اینکه شهرداری باید دست خود را به سوی بخش خصوصی دراز کند، تاکید کرد: شهرداری هم مثل دولت دچار آفت است و به فروش تراکم تکیه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود خوانساری در اختتامیه نخستین اجلاس فرصت‌‌های سرمایه‌‌گذاری شهر تهران گفت: شهر تهران یکی از کلانشهرها است که پیچیدگی خاص خود را دارد و حل مسائل آن ساده نیست. اگر بخواهیم یک آسیب‌شناسی در مورد چرایی افزایش مشکلات حاد در تهران داشته باشیم، باید بگوییم شهرداری به همان آفتی دچار است که دولت به آن دچار است.

وی با بیان اینکه دولت ما به خاطر درآمدهای نفتی هیچگاه احساس نیاز نکرده که دست خود را به سمت بخش خصوصی دراز کند، اظهار داشت: فکر می‌کنم همین آفت در شهر تهران هم وجود دارد. تا روزی که شهرداری می‌تواند تراکم بفروشد و از این راه درآمد کسب کند، احساس نیاز به کمک بخش خصوصی نمی‌‌کند. به همین دلیل اکثر پروژه‌های تهران توسط خود شهرداری ایجاد شده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: طبیعتاً این شکل پروژه‌‌ها گران‌‌تر تمام می شود و از آنجا که رقابت در آنها نیست، ممکن است فساد در آنها وجود داشته باشد. اما اگر بخش خصوصی وارد شود مسلما می‌‌تواند هم پروژه‌‌ها را سریعتر و ارزان‌‌تر تمام کند و هم بهره‌‌برداری بهتر انجام می‌‌شود.

خوانساری با بیان اینکه دولت حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه دارد که سال‌های سال معطل مانده است، تصریح کرد: به خاطر نوع نگاهی که وجود داشته، نه دولت امکان بهره‌‌برداری از آنها را داشته است و نه آنها به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. اگر قرار باشد شهرداری تهران یک تحول جدی در شهر ایجاد کند باید قطعاً رویکرد خود را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه اگر تهران در سال نیاز به ۶۰ یا ۷۰ هزار میلیارد تومان داشته باشد، این رقم بالایی نیست و می‌توان در این شهر این رقم را جذب کرد، خاطرنشان کرد: در دو، سه سال گذشته، در یکی از مال‌‌‌های بزرگ حدود ۳۰ طبقه زده شده اما غیر از هتل اسپیناس، یک هتل پنج ستاره زده نشده است. اگر ما تلاش کنیم بخش خصوصی را ترغیب کنیم قطعاً این رقم ۶۰ هزار میلیارد تومانی در سال چیزی نیست که برای شهرداری مشکل باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: زمینه‌‌های فعالیت بسیار زیادی در تهران وجود دارد. شهرداری در یک سال گذشته نمایشگاه شهر آفتاب را ایجاد کرده اما معلوم نیست شهرداری بتواند بهره‌بردار خوبی باشد. این کار در تخصص افرادی است که در بحث تجارت و صنعت فعالیت دارند. به نظرم تهران یک موزه است و ما کمتر از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم. خانه‌‌های تاریخی خوبی در تهران وجود دارد. همین الان یک جهانگرد و توریست خارجی نیست که از کاشان که دارای خانه‌‌‌های تاریخی و نوسازی شده است، دیدن نکند. ما در تهران خانه‌های تاریخی کم نداریم.

خوانساری با بیان اینکه مسئله دیگر بحث زباله است، ابراز داشت: بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه خیلی فعال باشد. شهرداری در سال حدود هزار میلیارد تومان برای جمع‌‌آوری زباله تخصیص می‌دهد اما به محض اینکه قرار می‌‌شود به بخش خصوصی واگذار شود، قرارهایی گذاشته می‌‌شود که برای بخش خصوصی قابل اجرا و مقرون به صرفه نیست. بنابراین این کار اجرایی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی می‌تواند در مسئله پارکینگ‌‌‌ها هم ورود کند. در تهران می‌‌توان نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل پارکینگ‌‌های کنار خیابان درآمد به دست آورد. در تهران پروژه‌‌‌های زیادی مثل این می‌‌توان تعریف کرد اما به شرط اینکه رویکرد شهرداری تغییر کند و شرایط را برای بخش خصوصی مهیا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز