خبرگزاری کار ایران

فراهانی مطرح کرد؛

پیش‌بینی کسری بودجه چهار هزار میلیارد تومانی شهرداری در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۴۷۹

یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در صورت ادامه روند کنونی میزان هزینه های شهرداری به ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد، گفت: امسال ۴ تا پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، مجید فراهانی در پنل چالش‌‌‌ها و رویکردهای مشارکت عمومی - خصوصی در پروژه‌‌‌‌های فرهنگی - اجتماعی که در حاشیه نخستین اجلاس فصلی معرفی فرصت‌‌‌های سرمایه‌‌‌‌‌گذاری در تهران برگزار شد، گفت: در بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران، به بخش ماموریت‌‌‌‌های فرهنگی و اجتماعی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران امسال برای هر خانوار تهرانی، ۴۰۰ هزار تومان سرانه فرهنگی و اجتماعی داده است، اظهار داشت: این در شرایطی است که شهرداری تهران ۳۵۰ میلیارد تومان هم برای جبران زیان به موسسات و مراکز در حوزه فرهنگی و اجتماعی پرداخت می‌کند. در حالی که همه این هزینه‌‌‌ها را می‌توان با روش مشارکت عمومی - خصوصی و واگذاری به سازمان‌‌‌‌های مردم‌‌‌نهاد و بخش خصوصی از هزینه‌‌‌های شهرداری کم کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید از تصدی‌‌‌‌‌گری پرهیز کند، واگذاری مراکز و موسسات به بخش خصوصی و معافیت آنها از پرداخت عوارض و مالیات را دو راه حمایت از بخش خصوصی دانست. 

فراهانی ادامه داد: در بودجه سال ۹۸ بندی را آوردیم که بر اساس آن در سال آینده بهره‌‌‌برداری از زیرساخت‌‌‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از طریق مشارکت عمومی - خصوصی رخ دهد. در واقع تاکید کردیم هر گونه پیش‌‌‌بینی اعتبار در این حوزه باید از گردن شهرداری ساقط شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مراکز زیرمجموعه شهرداری زیان‌‌‌ده هستند، تصریح کرد: شهرداری تهران سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان کمک زیان به مراکز و موسسات خود پرداخت می‌کند. مثلا برج میلاد با امکانات زیاد تا سال گذشته از شهرداری کمک زیان دریافت می‌کرد. 

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شهرداری به ۳۸۰ سرای محله تهران کمک زیان پرداخت می‌کند در صورتی که نه هزینه آب ‌و برق دارند و نه اجاره‌‌‌ای پرداخت می‌‌‌کنند در صورتی که بخش خصوصی به مراتب عملکرد بهتری می‌‌توانست داشته باشد.  

فراهانی سازمان‌‌‌هایی مثل دولت و شهرداری را گردانندگان خوبی در حوزه‌‌‌های اجتماعی و فرهنگی ندانست و خاطرنشان کرد: براساس پیش‌‌‌بینی بانک‌ جهانی رشد اقتصادی ایران منفی ۱.۵ تا منفی سه درصد خواهد بود. بر همین اساس درآمد شهرداری تهران هم بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نخواهد بود اما در صورت ادامه روند کنونی پیش‌‌بینی ما این است که میزان هزینه‌‌های شهرداری به ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌‌رسد.  

وی با بیان اینکه امسال هم چهار تا پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت، ابراز داشت: راهی جز اقتصادی کردن سازمان‌‌ها و شرکت‌‌ها در شهرداری تهران نداریم و باید به سمت واگذاری بخشی که جزء وظایف ذاتی شهرداری نیست، حرکت کنیم.  

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تورم نیروی انسانی در شهرداری تهران هم بیان کرد: از سال گذشته دو هزار نفر از ۶۸ هزار و ۴۰۰ نیروی شهرداری را کم کردیم. زمانی الویری، شهرداری را با ۱۸ هزار نیرو تحویل داد اما حالا این تعداد به ۶۸ هزار نفر رسیده است. 

به گفته فراهانی، میزان اختیارات شهرداران مناطق برای بستن قرارداد با بخش خصوصی ۱۰ میلیارد تومان است، که رقم ناچیزی است. در واقع، چهار میلیارد تومان آورده بخش خصوصی و شش میلیارد تومان هم آورده شهرداری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز