خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران:

حداقل ۱.۵ میلیون تهرانی در معرض خطر زلزله قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۴۷۱

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به بافت‌های فرسوده در پایتخت و قرار گرفتن بر روی گسل ها، گفت: حداقل ۱.۵ میلیون نفر در بافت فرسوده در معرض خطر زلزله هستند.

به گزارش ایلنا، دوره بین المللی جست و جو و نجات شهری امروز با حضور نمایندگانی از سازمان ملل متحد در ایران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سفیر اتریش در تهران، در محل سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، برگزار شد.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در افتتاحیه دوره بین المللی جست و جو و نجات شهری، گفت: رشد و گسترش جوامع و وجود مخاطرات نوین نظیر تغییرات آب و هوایی و پدیده های جوی همانند پدیده النینو، مخاصمات مسلحانه و خشکسالی های گسترده، تقاضای بی شمار جمعیت جهانی را برای دستیابی به بازارهای کار و منابع غذایی و رفاه اجتماعی دچار چالش کرده است. در کنار تمامی پدیدهای انسان محور، پدیده های طبیعی نظیر زلزله نیز در جابجایی جامعه بشری تاثیری چشمگیری داشته و روند مهاجرت به شهر ها، گسترش حاشیه نشینی در شهرها را در پی داشته است.

وی ادامه داد: مهاجرت به شهرها دارای تبعات مختلفی است، اما یکی از مهمترین آنها ساخت و سازهای غیر اصولی و خارج از نظام برنامه ریزی کشورها در حاشیه شهرها است، این مهم تاثیر مستقیمی در درون بافت‌های شهری نیز دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ما سالانه شاهد حوادث غیر مترقبه بی شماری نظیر سیل، زلزله، رانش زمین، آتشفشان، آتش سوزی‌های وسیع و سایر حوادث و سوانح در کشورها هستیم که لزوم پاسخگویی سریع به آن، دولت‌ها و سازمان های مرتبط را دچار تکاپو و چالش می کند، اظهار کرد: فرآیند امداد و نجات شهری در رویارویی به این خطرات بالقوه همواره راهکارهای نوینی را در کنار مشارکت‌های بین المللی برای ارائه خدمات مناسب به بشریت طلب می کند.

به گفته وی، سازماندهی مناسب و منسجم تیم های تخصصی با رویکرد مواجهه با سازه های نو بنیان شهری نظیر برج های مرتفع در کنار سازه ها و حاشیه شهرها فرآیند عملیات آوار برداری و اطفاء حریق و امداد و نجات را به چالش کشیده است.

سلیمی با تاکید بر اینکه امروزه لازم است تا کشورها با برنامه ریزی های مشترک و تبادل اطلاعات در جهت تشکیل تیم های تخصصی بومی و بین المللی نظیر اینسارک به این مهم فائق آیند، تصریح کرد: جمعیت هلال احمر ایران به عنوان یکی از بزرگترین جمعیت های ملی دنیا با استفاده از تجربه های بی شمار حوادث و سوانح متنوع خود و حضور در عملیات بین المللی توانسته در سال‌های گذشته تیم های تخصصی توانمند و کارایی را سازماندهی کند که آمادگی ورود به تمامی حوادث و سوانح بین المللی را دارند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین در کنار آموزش های همگانی جمعیت هلال احمر، نسبت به آموزش تخصصی بیش از ۶۰۰ هزار نفر از داوطلبان امدادگر و نجاتگر خود اقدام کرده است و در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ تیم عملیاتی در ۱۷ رسته تخصصی در جمعیت هلال احمر مشغول فعالیت هستند تا در زمان وقوع حوادث و سوانح براساس سانحه رخ داده حضور یابند.

ایران به شبکه‌سازی در آموزش تیم‌های جستجو و نجات در سراسر دنیا بپردازد

سفیر اتریش در ایران نیز در این دوره با بیان اینکه هلال‌احمر ایران می‌تواند به پاسخ دهنده اول در هنگام رخداد بلایا در منطقه، تبدیل شود، گفت: برای تحقق این مهم و رعایت اصول و قوانین حاکم بر آن باید تیم‌های پاسخ همواره توانمندی خود را افزایش دهند.

«استفان شوتس» با اشاره به اینکه در این کارگاه در مورد قوانین بین‌المللی جست‌وجو و نجات بررسی می‌شود، اظهار کرد: ایران دارای تمدن غنی و همیشه نقش‌آفرین بوده و در آینده هم خواهد بود و امیدواریم بتوانیم تاب‌آوری ایران را از طریق همکاری‌ها، افزایش دهیم.

«فورستن هوفر» رئیس مرکز مدیریت خطرات و سوانح اتریش نیز گفت: یکسال از زمانی که اینجا حضور پیدا کردیم تا بتوانیم کارگاه‌های مشترک برگزار کنیم، می‌گذرد و اکنون این برنامه عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به تجربه‌های بین‌المللی که منجر به ایجاد اینساراک (سیستم مدیریت ‌و پاسخگویی به سوانح در سازمان ملل متحد)، گفت: ایجاد اینساراک موجب ایجاد یک شبکه ارتباطی میان امدادگران شد.

امیرحسین برمکی مسئول دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل هم با تشکر از جمعیت هلال احمر برای همکاری در زمینه برگزاری این دوره، اظهار کرد: این کارگاه می تواند در آینده به صورت یک پروژه میان ایران و دولت اتریش و با همکاری اتحادیه اروپا ادامه داشته باشد.

وی افزود: دفتر ملل متحد برای هماهنگی امور انساندوستانه (اوچا) اصرار دارد که ایران به عضویت اینساراک در بیاید و با توجه به مخاطراتی که در کشور وجود دارد از وزارت امور خارجه می‌خواهیم که در زمینه عضویت ایران همکاری کند.

برمکی همچنین ابراز امیدواری کرد که مرکز منطقه ای پاسخ به بحران ایجاد شود.

۱.۵ میلیون تهرانی در معرض خطر زلزله در دقایق اولیه

احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز گفت: در تهران گسل‌های اصلی و فرعی زیادی وجود داشته و ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده داریم که ۱۵ درصد از جمعیت ۱۰ میلیونی شهر تهران در آن ساکن است و حداقل ۱.۵ میلیون نفر در بافت فرسوده در معرض خطر زلزله در دقایق اولیه هستند.

وی با اشاره به اینکه تراکم جمعیتی انسانی و جمعیت ساختمانی و همچنین ساخت و سازهای ناایمن وضعیت را برای خطر احتمالی در تهران وخیم‌تر می‌کند، افزود: در بحث مقابله، امکانات بسیار کم است و همه این نکات، اهمیت و ضرورت برنامه ریزی و اقدامات لازم را مشخص می‌کند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به دسترسی ناممکن در برخی از نقاط تهران در صورت وقوع زمین لرزه به دلیل وجود معابر کم عرض و عدم اصولی سازی ساختمان‌های بلند، گفت:‌ در تهران نیازمند شبکه اضطراری در زمینه زلزله هستیم.

وی افزود: تهران به دلیل وجود گسل‌های فراوان، پتانسیل بالای لرزه خیزی دارد و تراکم جمعیت، ساختار ناایمن، کمبود نیازهای ضروری در هنگام زلزله و امکانات محدود بر این موضوع دامن می‌زند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه وجود بافت فرسوده از دیگر معضلات شهر تهران است که ضرورت بیشتر توجه به لرزه خیزی تهران را نشان می‌دهد، افزود: باید کارهای اثربخش زیادی را از جمله تقویت جست و جو و نجات شهری داشته باشیم و باید ظرفیت‌سازی‌ها براساس استانداردها انجام شود.

وی درباره مدت زمان امدادرسانی به مصدومان زیر آوار در زمان وقوع زمین لرزه، بیان کرد: زمان رسیدن به مصدومان پس از وقوع زلزله محدود است و باید شبکه‌هایی از تیم‌های جست و جو و نجات به صورت محلی و ملی داشته باشیم تا در کوتاه‌ترین زمان، به نحو احسن به مصدومان امدادرسانی شود و بتوانیم در ۷۲ ساعت اول اقدامات موثری داشته باشیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: بیش از یک هزار مدرسه در معرض خطر زلزله بوده و در مسیر گسل اصلی و فرعی و یا حریم رودخانه قرار دارند و همه اینها نشان می‌دهد، تهران در مقابل زلزله بسیار آسیب‌پذیر است و حتی وجود هزاران تیم امدادی نیز کفایت نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز