خبرگزاری کار ایران

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراض‌‌ برخی مسئولان به راه‌اندازی خانه‌های امن برای زنان آسیب‌دیده/ پیشنهاد شهرک‌‌سازی برای آسیب‌دیدگانِ زن/با مدل‌های اردوگاهی مخالفیم

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۲۹۲

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اعتراض‌های بسیاری در خصوص ایجاد خانه‌های امن برای زنان آسیب‌دیده به این سازمان شده‌است، گفت: برخی پیشنهادات در خصوص ایجاد شهرک‌هایی برای زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب مطرح شده که ما به شدت با این مدل‌های اردوگاهی مخالف هستیم.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید (معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نگهداری و سامان‌دهی زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست و در معرض خشونت گفت: اگر برنامه پنج‌ساله در استان‌ها برای سامان‌دهی این افراد آسیب‌دیده و در معرض خشونت داشته باشیم، قطعا چشم‌انداز خوبی در این رابطه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور در چهار بخش فعالیت می‌کند، گفت: در اورژانس اجتماعی در صورتی که نیاز به مداخله مددکاران باشد، فرد آسیب‌دیده به مرکز مداخله در بحران منتقل می‌شود و افراد می‌توانند تا سه هفته در این مرکز بمانند و در صورت نیاز نیز مدت زمان تا سه هفته دیگر تمدید می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در طی این زمان بررسی‌های حقوقی و مددکاری برای آن فرد انجام می‌شود و در برنامه هدفی که برای آن فرد ‌آسیب دیده نوشته می‌شود، مسیر حمایت از این فرد مشخص می‌شود. یکی از اقدامات ما در وهله اول تعامل با خانواده و برگشت فرد آسیب دیده به خانواده است، درصورتی که امکان بازگشت به خانواده نباشد، اگر فرد آسیب دیده کودک باشد به مراکز شبه‌خانواده منتقل می‌شود و چنانچه این فرد آسیب‌دیده زن باشد، نیز یا به خانواده باز می‌گردند یا به مراکز خانه امن منتقل می‌شود تا اقدامات بعدی در خصوص مستقل شدن برای آنها انجام شود.

مسعودی‌فرید با بیان اینکه در تهران دو مرکز برای مداخله در بحران در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک میلیون تماس با مراکز اورژانس اجتماعی برقرار شد و ۷۵ تا ۸۰ هزار پذیرش در مراکز مداخله در بحران در کل کشور صورت گرفت. همچنین حداکثر زمان نگهداری این افراد نیز در این مراکز بین دو هفته است، البته در مواردی خاص فرد آسیب دیده تا شش هفته نیز در این مرکز نگهداری شده است.

وی همچنین با اشاره به خانه‌‌های امن تصریح کرد: ۲۳ خانه امن نیز برای زنان در معرض خشونت در نظرگرفته شده است و در هر مرکز ظرفیتی بین ۱۰ تا ۵ نفر برای نگهداری این زنان ایجاد شده است و زنان می‌توانند تا شش ماه در این مراکز بمانند. همچنین امیدواریم بتوانیم این مراکز را تا پایان سال به ۳۰ مرکز افزایش دهیم و ۶ مرکز دیگر نیز ایجاد کنیم. تمام تلاش ما این است که این افراد آسیب دیده به خانواده امن و مطمئن بازگردند. در حال حاضر نیز ۱۵ مرکز دولتی و ۹ مرکز خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه تصمیم در راستای طرح کنترل و کاهش طلاق در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: فرآیندی که سازمان بهزیستی در این سال‌ها داشته، رو به جلو بوده است، اگرچه اعتراضات بسیاری در خصوص ایجاد خانه‌های امن به ما شده است، اما به دلیل نیاز جامعه این اقدام صورت گرفته و در حال افزایش است و همزمان در خصوص تحکیم بنیان خانواده در بخش‌های دیگر نیز فعالیت می‌کنیم.

معسودی‌فرید با اشاره به ظرفیت محدود خانه‌‌های امن برای نگهداری زنان در معرض آسیب و آسیب دیده گفت: برخی پیشنهادات در خصوص ایجاد شهرک‌هایی برای زنان آسیب دیده یا در معرض آسیب مطرح شده که ما به شدت با این مدل‌های اردوگاهی مخالف هستیم و لزومی برای ایجاد مراکز خاص برای زنان سرپرست و انگ‌زدن به این زنان از این طریق، نمی‌دانیم، چرا که این کار نه اخلاقی است و نه علمی. برای نگهداری این زنان باید از مراکز کوچک در تعداد زیاد استفاده شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از هزار نفر به مراکز خانه امن مراجعه کرده‌اند، گفت: در گذشته هیچ کدام از این مراکز در اختیار ما نبود، در حالی که خشونت در خانواده علیه زنان اعمال می‌شد، اما در حال حاضر این مراکز ایجاد شده و برای توسعه آن نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌ها مانند استانداری‌ها داریم تا منابع بیشتری در اختیار بهزیستی برای این منظور قراردهند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه فردی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته، نیازمند انواع حمایت‌ها است، تصریح کرد: این افراد خشونت‌دیده نه تنها به خوراک و پوشاک و فضایی برای نگهداری نیاز دارند، بلکه باید حمایت‌های حقوقی از آنها صورت بگیرد. همچنین در صورتی که زنی به همراه فرزند به این خانه‌های امن مراجعه کنند، در صورتی که فرزند پسر بزرگسال داشته باشند، این بچه‌ها را در مراکز کودکان خیابانی یا مراکز شبه خانواده مستقر می‌کنیم و تلاش می‌کنیم شرایطی ایجاد کنیم که فرزند و مادر بدون هیچ مشکلی با هم ملاقات داشته باشند. البته سعی ما این است که بتوانیم از اشتغال و مسکن این افراد نیز حمایت کنیم.

مسعودی‌فرید در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که از طریق منابع مالی از طرف استانداری‌ها یا سازمان برنامه و بودجه به ما کمک‌های مالی شود، آمادگی کامل را برای آموزش نیروهای لازم داریم و می‌توانیم این مراکز را توسعه دهیم، اگرچه همچنان نظر ما این است که در زمینه پیشگیری از خشونت در خانواده اقدامات بیشتری را انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز