خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

تلاش آمریکا برای خدشه‌وارد کردن به ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های کشور/ در مقابل همه توطئه‌ها می‌ایستیم

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۲۴۳

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با اشاره به تلاش آمریکا برای خدشه‌وارد کردن به ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های کشور گفت: همه تلاشمان را می‌کنیم تا مقابل همه توطئه‌ها بایستیم.

مسعود برومند (معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کنونی کشور تا چه اندازه می‌تواند تعاملات بین‌المللی برای پیش برد پژوهش‌های علمی را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: کاملا طبیعی است که دولت آمریکا تلاش می‌کند، در ارتباطات بین‌المللی ما خدشه وارد کند تا این ارتباطات را کند یا حتی متوقف کند، از طرف دیگر ما تمام تلاشمان این است که چالش‌ها و مشکلاتی که ایجاد می‌شود را به گونه‌ای حل کنیم. 

وی ادامه داد: با وجود اینکه مشکلات کماکان بروز می‌کنند، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق آمارهایی که من از معاونت بین‌الملل دریافت کردم, در هفت ماه اول سال ۹۷ رشد تعداد و حضور اعضای هیات علمی در کنفرانس‌ها را شاهدبوده‌ایم. حتی با همین شرایط و پیچیدگی‌هایی که وجود داشته تلاش می‌کنیم فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی ادامه پیدا کند و همچنین قراردادها و پژوهش‌های بین‌المللی به کارشان ادامه دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات با اشاره به اینکه حدود دو سه هفته پیش در دانشگاه صنعتی اصفهان گردهمایی دانشمندان فیزیک برگزار شد، گفت: این گردهمایی در ارتباط با فعالیت‌هایی از جمله فعالیت در  پروژه‌هایی مثل "سِرن" بوده تا بتوانیم آن را توسعه و افزایش بدهیم.

برومند اضافه کرد: همه تلاشمان را می‌کنیم تا مقابل همه فعالیت‌ها و توطئه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بایستیم.

وی در خصوص توسعه و تجهیزاتی که ایران برای پروژه "سِرن" فراهم کرده و ادامه کار در شرایط تحریم‌  گفت: تا به الان موردی که بخواهد کارمان را محدود کند، وجود نداشته است و اتفاقا به دنبال آن هستیم که تعداد حضور و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در پروژه‌هایی از جمله سرن بیشتر شود به همین دلیل است که جلسات متعددی در این زمینه گذاشتیم و حتی باید این جلسات برای بهتر پیش بردن کار افزایش یابد.

برومند اضافه کرد: طبیعتا یکسری مشکلات و مسائل مالی می‌تواند ایجاد شود، ولی برای حل آن روش‌هایی را پیدا می‌کنیم تا بتوانیم رفت و آمد اعضای هیات علمی ادامه داشته باشد بخصوص اینکه توسعه ما در زمینه دانش‌های بنیادی بسیار حائز اهمیت است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات در خصوص راهکار وزارت علوم برای گذر از بحران‌های کنونی گفت: از نظر من برای گذر از چالش‌ها هیچ چیزی به اندازه مشارکت، هم افزایی و وارد نشدن به مباحث حاشیه‌ای موثر نیست. در واقع همه باید روی مسائل اصلی تمرکز کنند. به عنوان مثال ما در وزارت علوم و در طی یک سال گذشته که آقای غلامی آمده، عملا در راستای برنامه‌ها تلاش کردیم چند کار صورت بگیرد؛ اول اینکه قبل از هر چیزی هم‌افزایی و ارتباط بیشتری با دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم، دوم اینکه برنامه‌هایمان را با دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و پارک‌های علمی فناوری که تیم ما هستند، مطرح کنیم.

او ادامه داد: بنابراین سعی می‌کنیم یک هم اندیشی و هم‌افزایی که از طریق آن بتوان از بهترین تفکرات ممکن استفاده کرد، صورت بگیرد. ما حتی برای حل مسائل و مشکلاتمان سعی کردیم با سازمان‌هایی مثل سازمان برنامه و بودجه سیمنارهای همفکری برگزار کنیم و اینها چیزی نبود که در گذشته به طور جد مطرح شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات در پایان تاکید کرد: به نظرم جواب سوال شما در باهم بودن و همفکری کردن است، زیرا هر مشکلی که باشد، مشکل همه ماست و هرچقدر که منابع داریم باید آن را در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم بهتر مسائل را حل کنیم. به همین دلیل در شواری عالی عتف در حال حاضر کمیسیون‌ها یکی یکی سراغ چالش‌های اصلی می‌روند. به عنوان مثال کمیسیون کشاورزی سراغ آب می‌رود و جلسات متعددی  برای اینکه عملا بتوانند در این زمینه کارهایی کنند برگزار کردند، زیرا به هر حال این چالش‌ها برای همه هست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز