خبرگزاری کار ایران

در بیانیه‌ای تاکید شد؛

شورای عالی انقلاب فرهنگی کانون اصلی تولید گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۵۹۶

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سی و چهارمین سالگرد تشکیل این شورا، صیانت و حفاظت از فرهنگ اسلامی را یکی از اقدامات لازم دردهه پنجم حیات انقلاب اسلامی دانسته است.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سی و چهارمین سالگرد تشکیل این شورا، ضمن اشاره به برخی دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و اقدامات انجام شده؛ صیانت و حفاظت از فرهنگ اسلامی را یکی از اقدامات لازم دردهه پنجم حیات انقلاب اسلامی دانسته است.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

«سی و چهارمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و علم ، به عنوان کانون اصلی تولید گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی است.

در ۱۹ آذرماه ۱۳۶۳ و با توجه به تجربیات و دستاوردهای ارزنده ستاد انقلاب فرهنگی، با پیشنهاد حضرت آیت الله خامنه‌ای و موافقت حضرت امام خمینی «ره»  شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی حوزه فرهنگ و علم کشور تشکیل شد و از آن‌روز تا کنون و با گذشت ۳۴ سال و علیرغم همه مشکلات و کاستی‌ها، این نهاد مهم توانسته خدمات فراوانی را به نظام اسلامی داشته باشد.

اگر حیات ۳۴ ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی را به چند مقطع  تقسیم کنیم می‌توانیم بگوییم این شورا در مقطع نخست فعالیت خود توانست به نیازها و ضرورت‌های اساسی بخش‌های علمی و فرهنگی توجه کند و با ساماندهی نهادهای فرهنگی وعلمی تلاش کرد تا زیرساخت‌های لازم برای اعتلای فرهنگی و علمی کشور را فراهم سازد.

در مقطع دوم فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های ایجاد شده پیشرفت‌های فرهنگی و علمی رخ می‌دهد و جلوه‌های این اعتلا و پیشرفت در تعمیق فرهنگ دینی در میان نسل جوان و تربیت جوانان مسلمان دانشمند عیان می‌شود؛ جوانانی که کارو تلاش علمی را عبادت می‌دانند و گسستن حلقه‌های زنجیر وابستگی کشور به بیگانگان را به عنوان یک واجب اسلامی تلقی می‌کنند.

در مقطع سوم فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشرفت‌های علمی و فناوری در کنار رویش‌های فرهنگ اسلامی، دشمنان را به فکر مقابله سخت افزاری با انقلاب اسلامی می‌اندازد و لذا در کنار انواع تهاجم‌های نرم، دست به ترور و تحریم می‌زنند ولی زهی خیال باطل که انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه این انقلاب در مقابل این حربه‌ها کوتاه بیایند و امروز با نهایت افتخار همه جهانیان می‌بینند که انقلاب اسلامی ملت ایران پربارتر از همیشه در حال حرکت به‌سمت اهداف و آرمان‌های خود است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برهه حساس و به‌منظور حفاظت و صیانت از فرهنگ و علم کشور گام‌های بلندی بر می‌دارد و با تدوین اسناد راهبردی و کلان این دو حوزه تلاش کرد تا ضمن جلوگیری از مواز‌ی‌کاری‌ها و اتلاف منابع، تهدیدات نرم بر علیه نظام اسلامی را دفع کند.

امروز و با نگاهی گذرا به گذشته آنچه که بدیهی به‌نظر می‌رسد این نکته است که تداوم این حرکت افتخارآفرین نیاز به حفظ همان روحیه انقلابی دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حفظ این روحیه و تعمیق و گسترش آن و همچنین حفاظت و صیانت این سرمایه ارزشمند در مقابل تهاجمات و توطئه‌ها را از اهم وظائف خود می‌داند و در این مسیر تلاش‌های فراوانی انجام داده است.

به‌همین منظور و در راستای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن که با هدف تضعیف ایمان دینی و اهداف و آرمان‌های اسلامی صورت می‌گیرد، راهبردها و راهکارهای فراوانی در راستای مقاوم سازی فرهنگ دینی و ملی و همچنین درون‌زایی و توانمند سازی این فرهنگ برای پاسخگویی به نیازهای جامعه ترسیم شده است.

در عرصه جهاد علمی و فناوری، که امروز یکی از اهداف آماج حملات و تهاجم‌های آمریکا و متحدانش است،  هم تکیه بر توانایی‌های داخلی و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جامعه توانمند علمی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار گرفته است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر فعالیت خود که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده با توجه به موارد مطرح شده در حکم مهر ماه ۱۳۹۳ رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» تمام توان خود را برای اجرای این حمک به کار بسته است و به حول و قوه الهی موفقیت‌های قابل توجهی داشته است.

در زمینه بهبود و ارتقاء تولید و توزیع کالای فاخر فرهنگی و اصلاح الگوی مصرف فرهنگی اقاشر مختلف جامعه، شورای عالی انقلاب فرهنگی به توجه به موضوع صنایع فرهنگی و استفاده از نظرا نخبگان فرهنگی و متخصص علوم انسانی، توانسته است ساز و کارهای معینی را در این زمینه  ایجاد کند.

در این زمینه با ید ایجاد بازار مناسب برای تولیدات فرهنگی در کشور می‌تواند سر لوحه همه نهادها و دستگاه‌ها فرهنگی باشد و در صورت تحقق این هدف ضمن ساماندهی بازار عرضه تولیدات و کالای فرهنگی، با ایجاد ارزش افزوده می‌توان به رونق اقتصادی کشور نیز کمک کرد.

موضوع مهم دیگری که مورد توجه قرار گرفته است، جنگ و نبرد اقتصادی آمریکا و هم‌دستانش بر علیه ملت بزرگ ایران است و همان‌گونه که از سال‌های گذشته در زمینه اقتصاد مورد تاکید مقام معظم رهبری «مدظله العالی» قرارگرفته‌است، تنها راه علاج مشکلات اقتصادی کشور تحقق همه جانبه "اقتصاد مقاومتی" است که رکن رکین این اقتصاد "دانش بنیان" شدن است.

اقتصاد دانش بنیان با ابتناء بر تعاریف نوین از مفاهیم پایه اقتصادی مانند سرمایه، کار و ... ضمن گذار از تعاریف کلاسیک و سنتی اقتصاد، تلاش می‌کند با درونزا کردن اقتصاد ملی و اتکای آن بر توانایی‌های داخلی این حوزه مهم و حیاتی را در مقابل تکانه‌ها و نقاط ضعف داخلی و تهدیدات خارجی مقاوم سازد و می‌توان گفت اگر مقداری این موضوع جدی‌تر گرفته می‌شد، امروز شاهد این مشکلات و معضلات اقتصادی نبودیم.از جانب دیگر در این مسیر موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، ایجاد ارتباط میان جامعه و به طور اخص ایجاد ارتباط میان جامعه و صنعت است که این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده تا با ایجاد پل‌های ارتباطی در این زمینه و رفع مشکلات موجود این ارتباط تقویت شود.

موضوع دیگری که در این زمینه مورد تاکید و توجه رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» نیز قرار گرفت، استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جامعه علمی و نخبگانی کشور در بخش‌های مختلف و از جمله بخش اقتصاد است که با توجه به این تاکیدات امید می‌رود این رویکرد تقویت شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این زمینه آماده همه گونه همکاری و هم افزایی با نهادهای مسئول است.

امسال و در آستانه ورود انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به پنجمین دهه حیات مبارک و طیبه خود، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از نهادهای برآمده از این انقلاب اسلامی، که وظیفه حفاظت و صیانت از فرهنگی اسلامی به عنوان عامل ایجاد کننده انقلاب اسلامی را برعهده دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کرده است در این مسیر همه تلاش و توان خود را به کار گیرد.

در همین راستا و در جهت تحقق حضور خودجوش مردم در عرصه فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کرده است ضمن ایجاد فهم و گفتمان مشترک میان فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی، به ایجاد جبهه فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی کمک کند.

در پایان کلام ایجاد شورای عالی انقلاب فرهنگی،  به عنوان یکی از نهادهای بسیار مهم در ساختار قانونی  و حقوقی نظام جمهوری اسلامی ایران، که حاصل نگاه دور اندیشانه حضرت امام خمینی «ره» و رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» است، تاکنون توانسته منشاء خدمات و دستاوردهای بزرگی در عرصه فرهنگ و علم کشور باشد و فرزندان و خدمتگزاران ملت عزیز ایران در این سنگر، برای استمرار این روند به دعای خیر همه آحاد ملت ایران نیاز دارند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی «ره» و همه شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت «ع» و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» بر نقش حیاتی فرهنگ اسلامی در سربلندی دنیوی و اخروی ملت یزرگ ایران تاکید کرده و خاضعانه دست همه فعالان و خدمتگزاران فرهنگ و علم کشور را می‌فشارد و برای آنان توفیقات روزافزون الهی را مسئلت دارد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز