خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

یگان حفاظت محیط‌زیست تنها یک سوم نیروی مورد نیاز را در اختیار دارد

کد خبر : ۶۹۷۴۰۵

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به استخدام برخی نیروهای شرکتی در استان‌های در حوزه محیط‌بانی گفت: یگان حفاظت محیط‌زیست به ۸۵۰۰ نیرو نیازمند است که در حال حاضر تنها یک سوم از آن را در اختیار دارد و این مشکلاتی را برای استان‌ها ایجاد کرده است.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به کمبود نیروی انسانی در محیط‌بانی گفت: با همین تعداد پاسگاه به ۸۵۰۰ نیروی محیط‌بان نیاز داریم، اما متاسفانه در حال حاضر فقط ۳۰۰۰ هزار محیط‌بان داریم و یک سوم نیروی مورد نیاز را در حال حاضر در اختیار داریم. این موضوع باعث می‌شود در بسیاری از اوقات محیط‌بانان رسمی ما شب‌ها در پاسگاه‌ها تنها بمانند و این باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

وی ادامه داد: معتقدم درخصوص نیرو باید عنایت ویژه‌ای به حوزه محیط‌زیست شود چراکه امکان استفاده ما از نیروها بسیار پایین است و این امر باعث می‌شود استان‌های از نیروهای شرکتی که هیچ نظارتی بر استخدام آن‌ها وجود ندارد، استفاده کنند و شاهد حوادث تلخی مانند آنچه که هفته گذشته برای مرحوم میلاد عباس‌زاده اتفاق افتاد بیفتد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به مرگ میلاد عباس‌زاده محیط‌بانی که در پاسگاه محل خدمت خود در تنهایی فوت کرده بود، گفت: این محیط‌بان یک کارمند شرکتی بوده و سازمان محیط‌زیست نسبت به این فرد هیچ تعهدی ندارد. متاسفانه ما در جریان برخی از استخدام‌ها در خصوص محیط‌بانان نیستیم و استان‌ها با هماهنگی با شرکت‌های قراردادی از این افراد استفاده می‌کنند این فرد نیز با شرکت حرم تا حرم قرارداد داشته است.

محبت‌خانی با اشاره به حضور ۴۰۰ محیط‌بان قرادادی در سازمان محیط‌زیست گفت: این افراد توسط استان‌ها استخدام می‌شوند و ما آمار دقیقی از آنها در اختیار نداریم. ما در استخدام این افراد هیچ نظارتی نداریم و اصولا از نظر ما افرادی که اینگونه به‌کارگیری می‌شوند محیط‌بان نیستند. طی نامه‌ای نیز از استان‌ها خواستیم تا از این افراد استفاده نکنند، چراکه ما نمی‌توانیم نظارتی بر استخدام این افراد داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص استفاده از سربازان در بخش محیط‌بانی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست باید هزینه سه ماه آموزشی این سربازان را به ستاد کل پرداخت کند در گذشته مشکلاتی در خصوص این هزینه ایجاد شده و این مبلغ به ستاد کل پرداخت نشده بود، از همین‌رو از سال ۹۴ سهمیه سرباز محیط‌زیست از طرف ستاد کل قطع شده بود. با رایزنی‌هایی که انجام شد، این مبلغ در حال حاضر پرداخت شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه داد: از سه ماهه گذشته ماهانه ۱۴ الی ۱۵ سرباز از ستاد کل به سازمان محیط‌زیست تحویل داده می‌شود تا به مرور زمان ۱۴۰ سرباز که سهمیه سازمان محیط‌زیست است تکمیل شود، تاکنون حدود ۷۰ سرباز از ستاد کل نیروهای مسلح به محیط‌بانی اختصاص داده شده است که این افراد در استان‌های مختلف نیز تقسیم شده‌اند و در حال انجام خدمت وظیفه خود هستند.

محبت‌خانی با بیان اینکه این سربازان مانند مسکنی برای جبران کمبود نیرو در محیط‌زیست در حوزه محیط‌بانی هستند، خاطرنشان کرد: مشکل کمبود نیرو در حوزه محیط‌بانی بسیار زیاد است و کمبود ۵۰۰۰ هزار نیرو با وجود ۳۰۰ استخدام جدید نیروی محیط‌بان و این ۱۴۰ سرباز برطرف نخواهد شد. تنها راه این است که دولت هزینه لازم را تامین کرده تا بتوانیم نیروی بیشتری در این بخش استخدام کنیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های یگان حفاظت محیط‌زیست با ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: این آمادگی در ستاد کل نیروهای مسلح وجود دارد تا نیروی بیشتری در اختیار یگان حفاظت محیط‌زیست سازمان قرار دهد اما باید هزینه این سربازان از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست تامین شود در صورتی که این هزینه تامین شود می‌توانیم سهمیه سازمان را افزایش دهیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لایحه حمایت از محیط‌بانان گفت: در حال حاضر بررسی این لایحه در کمیسیون‌های مجلس به پایان رسیده و قرار است در صحن علنی مطرح شود اما هئیت رییسه مجلس ایراداتی را بر این لایحه وارد کرده است.

محبت‌خانی ادامه داد: این لایحه از ا بتدا قرار بود برای حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان باشد اما در کمیسیون‌ نهایی این لایحه را برای حمایت از تمام کارکنان ۱۲ یگان‌ دولتی اعم از محیط‌بان، جنگل‌بان،‌ میراث فرهنگی، شیلات و ... قرار داد. هیات رییسه مجلس نیز با توجه به اینکه این لایحه از ابتدا برای محیط‌بانان و جنگل‌بانان بود با تعمیم این لایحه به تمام یگان‌های دولتی مخالفت کرده و آن را عودت داده است. این موضوع باید مجدد محدود شود به محیط‌بانان و جنگل‌بانان تا بتواند در صحن علنی مطرح شود. البته رییس مجلس به رییس سازمان حفاظت محیط زیست قول داده است که در اسرع وقت به این لایحه در صحن علنی مجلس رسیدگی شود.

وی همچنین درباره قانون استفاده از صلاح برای محیط‌بانان تصریح کرد: مدیریت حقوقی سازمان حفاظت محیط‌زیست باید درخصوص استفاده از سلاح برای محیط‌بانان شرایط را کاملا مشخص و واضح اعلام کند محیط‌بانان در حال حاضر برای استفاده از سلاح کاملا بلاتکلیف هستند و تنها در مواردی صرفا از این سلاح می‌توانند استفاده کنند که جان خودشان به خطر افتاده باشد و در راستای اجرای ماموریت‌شان نمی‌توانند از سلاح استفاده کنند و اگر یک شکارچی تمام منطقه را قلع و قمع کند و محیط بان آن را شناسایی کند اما او فرار کند محیط‌بان نمی‌تواند تا زمانی که درگیری ایجاد نشده و جان محیط ‌بان به خطر نیفتد حتی برای تیر هوایی از سلاح استفاده کند. من متوجه این موضوع نمی‌شوم که چرا شرایط استفاده از سلاح برای محیط‌بانان روشن نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز