خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایلنا:

پاکسازی ۷۰ نقطه حاشیه‌نشین پرخطر در دستور کار پلیس/مجازات خرید و فروش گل و پیش‌سازها در قانون بازدارنده نیست

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۵۱۴

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: پاکسازی ۷۰ نقطه حاشیه‌نشین پرخطر در دستور کار پلیس قرار دارد.

سرهنگ محمد بخشنده (رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر و خرده‌فروشان معتاد از اطراف مدارس گفت: برابر تدابیر فرمانده انتظامی تهران بزرگ تیم‌هایی از پلیس مبارزه با مواد مخدر از ابتدای مهرماه تا شعاع هزارمتری مدارس را تحت پوشش قرار داده است و تمام معتادان در این محدوده دستگیر و به مراکز بازپروری و گرمخانه متتقل شده‌اند. همچنین خرده‌فروشان مواد مخدر نیز که در نزدیکی مدارس بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه این طرح همچنان ادامه دارد و تاکنون نیز نزدیک به هزار خرده فروش و معتاد متجاهر از اطراف مدارس جمع آوری شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۷۰ نقطه حاشیه‌نشین پرخطر در شهر تهران وجود دارد. اولویت پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز مدارسی است که در این ۷۰ محله وجود دارد و تاکنون نیز بیش از ۵۰۰ معتاد متجاهر از اطراف مدارس در این مناطق جمع آوری شده‌اند. همچنین ۲۵۰ خرده فروش مواد مخدر نیز شناسایی و دستگیر شده‌اند.

جمع‌آوری ۳ کیلو مواد از اطراف مدارس

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه حدود ۳ کیلو مواد از خرده‌فروشان معتادان و خرده‌فروشان مواد در طرح پاکسازی از اطراف این مدارس کشف و ضبط شده‌است، تصریح کرد:  انواع مواد مخدر از جمله شیشه، هروئین، گل و تریاک از این خرده فروشان کشف و ضبط شده است.

سرهنگ بخشنده درباره برنامه پلیس برای برگزاری کلاس‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های آن در دانشگاه‌ها، گفت: طی تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد داشتیم کارشناسان پلیس برای برگزاری جلسات در خصوص پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها حضور دارند. همچنین پلیس برنامه‌های مختلفی برای پیشگیری از اعتیاد در کارگاه‌ها، کارخانجات، پادگان‌ها، شهرداری و ... در دستور کار دارد. همچنین در برخی از مدارس کارشناسان ما کلمه "نه گفتن" را براساس جامعه هدف آموزش می‌دهند. خوشبختانه این برنامه‌ها تاثیرات بسیار خوبی داشته و تقاضا از سوی مدارس برای حضور کارشناسان ما در حال افزایش است. همچنین ۸۴ کلانتری در مناطق مختلف شهر تهران وجود دارد که بر اساس نیاز مدارس خدمات ارائه می‌دهند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ درباره میانگین شیوع سن اعتیاد در تهران گفت: در حال حاضر میانگین اعتیاد ۲۴ سال است و مشکلات اقتصادی، فقر و تبلیغات در فضای مجازی و ماهواره‌ها، کنجکاوی، حاشیه‌نشینی، مهاجرت، عدم نظارت و کنترل والدین بر فرزندان و ... را می‌توان از دلایل شیوع اعتیاد دانست. همچنین ریسک جوانان و بیکاری را هم می‌توان به این عوامل اضافه کرد.

گل ۵ برابر حشیش توهم‌زا است

سرهنگ بخشنده در پاسخ به این سوال که عوامل اجتماعی موثر در بروز اعتیاد در بین افراد جامعه چیست؟ گفت: بخشی از عوامل تاثیرگذار در مصرف مواد مخدر عوامل اقتصادی و فقر است، اما در حال حاضر با وجود فضای مجازی و تبلیغات گسترده که در خصوص مصرف مواد به ویژه گل صورت می‌گیرد، نمی‌توانیم بگوییم طیف وسیعی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی گرفتار اعتیاد شده‌اند، چراکه اغلب افرادی که به ماده مخدر گل اعتیاد دارند، شمال شهرنشین هستند و تمکن مالی دارند. همچنین تبلیغات گسترده این ماده در فضای مجازی باعث افزایش گرایش جوانان به این ماده مخدر شده است، در حالی‌که گل ۵ برابر حشیش توهم‌زا است، اما به دلیل تبلیغات مثبتی که در خصوص این مواد در فضای مجازی می‌شود، مصرف این مواد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امروز مصرف مواد مخدر شامل طیف خاصی نمی‌شود، ادامه داد: در پلیس مبارزه با مواد مخدر روزانه به طور میانگین ۱۵۰ نفر را دستگیر می کنیم که اغلب خرده‌فروش مواد مخدر هستند، متاسفانه در سال‌های گذشته معتادان صرفا یک نوع ماده مخدر را مصرف می‌کردند، اما امروز معتادان هر نوع ماده‌ای را که در دسترسشان قرار بگیرد مصرف می‌کنند، البته به صورت میانگین تریاک همچنان رتبه اول را در میان مصرف‌کنندگان ماده مخدر دارد و هروئین، شیشه، حشیش و گل در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی تصریح کرد: همانطور که گفتم معتادان همه نوع مواد مصرف می‌کنند و در حال حاضر قبح این موضوع در بین معتادان از بین رفته است و بعضا هر نوع ماده مخدری که بتوانند تهیه کنند، را مصرف می‌کنند. در چنین شرایطی قطعا به زمان بیشتری برای ترک این معتادان نیز نیاز است. بازار و قیمت مواد نیز در حال حاضر در نوع مصرف مواد در بین معتادان تاثیرگذار است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به تلاش شبانه‌روزی پلیس برای برهم زدن پاتوق‌های توزیع مواد مخدر، اما باز هم برخی از مناطق شهر در بین معتادان و فروشندگان مواد مخدر به عنوان پاتوق معرفی می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع صرفا مربوط به کشور ما نیست و در سایر کشورها نیز این مشکل وجود دارد و مناطقی به عنوان پاتوق معتادان هست و زمینه‌های مختلفی برای تشکیل این امر وجود دارد.

عدم پیش‌بینی مجازات در قانون برای مواد جدید

سرهنگ بخشنده با بیان اینکه بیکاری و مشکلات اقتصادی یکی از عللی است که افراد به خرده‌فروشی مواد مخدر اقدام می‌کنند،‌ گفت: مشکلات اقتصادی باعث شده تا به طور مثال فرزند فروشنده موادی که در زندان است یا اعدام شده، دوباره مانند پدر اقدام به فروش مواد مخدر کند از سوی دیگر بلند‌پروازی و طمع زیاد برخی از افراد نیز باعث شده تا در این عرصه وارد شوند، برخی از فروشندگان مواد مخدر بدون اینکه مشکل مالی داشته باشند و فقط به دلیل اینکه تمایل دارند ثروت بیشتری داشته باشند، اقدام به این کار می‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به راحتی می‌توان یک موتورسیکلت تهیه کرد، در حالی که هیچ نظارتی بر خرید و فروشش نیست و از آن برای خرید و فروش مواد استفاده کرد و وقتی هم توسط ماموران بازداشت می‌شوند، چون در مقادیر کم اقدام به فروش مواد مخدر کرده‌اند با توجه به اینکه قانون برای افرادی که کمتر از ۵۰ گرم مواد سنتی یا گل حمل می‌کنند، بازدارنده نیست و همچنین با توجه به اینکه در قانون برای برخی مواد جدید از جمله پیش‌سازهای مواد روانگردان و ابزار آلات مصرف مانند پایپ مجازاتی در نظر گرفته نشده، این افراد آزاد می‌شوند.

او با تاکید براینکه در تهران ۷۰ منطقه حاشیه‌نشین وجود دارد، تصریح کرد: این محلات در حوزه استحفاظی ۲۱ کلانتری هستند، در این مناطق با توجه به مشکلات اقتصادی و بافت جغرافیایی  افراد ساکن بیشتر در معرض وقوع جرم از جمله خرید و فروش و مصرف مواد مخدر هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز