خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حضور دانش‌آموزان در کارخانجات تولیدی و صنعتی/ ارائه آموزش‌ به هنرستانی‌ها در محیط‌های واقعی

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۱۰۱

مدیرکل دفتر شاخه کار و دانش آموزش و پرورشاز حضور دانش‌آموزان هنرستانی در کارخانجات تولیدی و صنعتی خبر داد.

سید مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر شاخه کار و دانش آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره امضای تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اهداف این تفاهمنامه گفت: در انعقاد تفاهم‌‌نامه با دستگاه‌های اجرایی استفاده از ظرفیت‌ها را برای توسعه و تقویت آموزش‌های مهارتی  و همچنین توسعه و تقویت فرهنگ کار و  کار آفرینی در نظر داریم.
 
وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های تقاضا کننده آموزش‌های مهارتی است. ما نیز در حال حاضر در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در حال ارائه آموزش‌های مهارتی هستیم.
 
آذرکیش با بیان اینکه در شاخه کار و دانش ۱۶۰ رشته مهارتی وجود دارد، گفت: در این تفاهمنامه به دنبال پاسخگویی به نیازهای صنعت کشور از طریق ارائه آموزش مهارت‌های مورد نیاز هستیم.  در کنار آن استفاده از ظرفیت مراکز صنعتی تولیدی و خدماتی را برای  هنرجویان هنرستان‌های کار و دانش لحاظ کرده‌ایم. به همین جهت نیز دفتر همکاری‌های کار و دانش در شهرک‌های صنعتی نیز افتتاح شده است.
 
وی با اشاره به اینکه اکنون به دنبال این هستیم که بر اساس تفاهم‌نامه در همه استان‌های سراسر کشور دفتر‌های آموزشی کاردانش را در شهرک‌های صنعتی لحاظ کنیم، گفت: به‌زودی این اتفاق در استان سمنان رخ خواهد داد. هرچه آموزش‌ها را در محیط‌های واقعی انجام شود به نوعی آموزش ما اقتصادی‌تر خواهد بود, اقتصادی‌تر شدن آموزش‌ها هم در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
 
آذر کیش اضافه کرد: حضور هنرجویان ما در کارخانجات و محل‌های تولیدی به کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخل کمک خواهد کرد زیرا این افراد تولید داخل را در دست خواهند داشت. وزارت صنعت, معدن و تجارت به همراه وزارت آموزش و پرورش سال‌هاست که در این حوزه با هم همکاری می‌کنند. ناگفته نماند بر مبنای این تفاهم‌نامه می‌توان بخشی از هنرستان‌ها را نیز تجهیز کرد که در زمینه خودرو و رشته‌های صنعتی خواهد بود همچنین تصمیم داریم آموزش‌ها را بیشتر به این سمت هدایت کنیم.
 
مدیر کل دفتر شاخه کار و دانش در پاسخ به این سوال که آیا دفتر همکاری آموزشی شاخه کاردانش در تهران وجود دارد؟ گفت: ایجاد دفتر همکاری باید از سوی استان درخواست شود. هر استانی اگر بخواهد می‌تواند افتتاح دفتر آموزشی را به ما اعلام کند.
 
آذر کیش بیان کرد: در حال حاضر یک اراده ملی در حوزه مهارت آموزی در حال شکل‌گیری است و باید این اراده را تقویت کرد و به نوعی از آن به عنوان بهار مهارتی در کشور نام برد.
 
مدیرکل دفتر کار و دانش آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها نسبت به چند سال اخیر بیش از ۳۳۰ هزار هنرجو به مجموعه هنرجویان اضافه شده زیرا یک پایه آموزشی افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از ۹۵۰ هزار هنرجو در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در کشور تحصیل می‌کنند.
 
آذر کیش تصریح کرد: همچنین ۴۴۰۰ هنرستان کار و دانش و ۲۷۰۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای در کشور داریم که در مجموع ۷۱۰۰ هنرستان هستند. تلاش ما این است که با انعقاد تفاهم نامه‌هایی که با وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت, معدن و تجارت در حال اجرا داریم بتوانیم بخشی از کار آموزی و کارورزی دانش‌آموزان را در کارخانجات و محل‌های تولیدی‌ داشته باشیم و مهمترین اتفاق در این زمینه تقویت مهارت کارآفرینی و کارآموزی دانش آموزان است که در کنار آن تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز صنعت رخ خواهد داد.
 
 آذرکیش عنوان کرد: در حوزه مهارت آموزی شاید آنطور که لازم بود اقداماتی صورت نگرفت اما الان این اقدامات مشترک با کمک همه دستگاه‌ها در حال انجام است و وزارت آموزش و پرورش به شدت از همکاری دستگاه‌های اجرایی واحدهای تابعه بخش خصوصی استقبال می‌کند. بعد از امضای تفاهم نامه با وزارت صنعت معدن تجارت تفاهم نامه‌ای را با اتاق اصناف ایران داشتیم که آن هم ناظر بر تربیت نیروی کار ماهر در حوزه اصناف کشور بوده است. ناگفته نماند اتفاق خوبی هم در این زمینه رقم خورده است از جمله اینکه خیلی از فعالیت‌های ما در قالب برون سپاری و توسعه مشترک شاخه کار و دانش با کمک موسسات و اصناف در حال اجرا است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز