خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان فاوای شهرداری تهران:

کسانی که طرح ترافیک را پرداخت کرده‌اند با وجود دریافت پیامک، جریمه نمی‌شوند/هزینه مدیریت شهری باید کاهش یابد

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۸۰۳

رییس سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به پیامک‌هایی که درخصوص طرح ترافیک برای مردم ارسال می‌شود، گفت: پردازش خودروهایی که وارد طرح می‌شوند، معمولا تا ۱۰ روز طول می‌کشد. بنابراین پیامک‌هایی که مردم دریافت می‌کنند مربوط به چند روز پیش است. اما اگر مردم احساس می‌کنند پیامکی اشتباه است، درصورتی که واقعا پرداخت را انجام داده باشند، به هیچ وجه جریمه نخواهند شد.‌

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فرجود در نشست خبری همایش و نمایشگاه بین‌المللی تهران هوشمند که ۱۹ و ۲۰ آذر ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: سال گذشته برنامه تهران هوشمند را آغاز کردیم و در اسفندماه همایش اول تهران هوشمند را داشتیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: از دل همایش قبلی اولویت‌های کار ما معلوم شد. برنامه تهران هوشمند از سال ۹۷ به صورت جدی در قالب دبیرخانه تهران هوشمند پیگیری شد و در ماه‌های پیش فعالیت‌های زیادی در این عرصه انجام شده است.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند با اشاره به اینکه یکی از محورهای فعالیت در حوزه تهران هوشمند ایجاد مفهوم و دید مشترک و برندسازی بوره است، گفت: حرکت به سمت تهران هوشمند در رویکرد سازمان فاوای شهرداری تاثیر زیادی داشته و در ماه‌های گذشته هر کاری که کرده‌ایم و در هر نرم افزاری که طراحی کردیم یا در هر سخت افزاری که ایجاد شد، نگاهی هم به بحث تهران هوشمند داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه نوآوری شهری یکی دیگر از محورهای تهران هوشمند است که طی ماه‌های گذشته در رابطه با آن فعالیت‌هایی انجام شده است، اظهار کرد: ما در این راستا هم با استارتاپ‌ها و هم با مراکز رشد همکاری می‌کنیم. همچنین ایجاد مراکز مرتبط با حوزه نوآوری در دستور کار ما قرار دارد و دو هفته پیش با دانشگاه شریف و یکی از مناطق شهرداری در خصوص ایجاد مرکز فناوری‌های هوشمند شهری تفاهماتی داشتیم.

فرجود افزود: یک محور دیگر تهران هوشمند، برنامه‌ریزی است. ما در سال گذشته تدوین برنامه را جزو اولویت‌هاقرار دادیم. با خیلی از شهرهای هوشمند دیگر ارتباط گرفتیم و در حال حاضر نقشه راه اولیه طراحی شده که طی چند ماه آینده نهایی می‌شود. همچنین شش کارگروه اصلی داشتیم که در آنها در خصوص برنامه به صورت مفصل بحث شده است.

رئیس سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در خصوص مدل‌های مشارکتی گفت: ما مدل‌های کسب و کار جدیدی را هم برای شهرداری و هم برای سایرذینفعان در خصوص شهر هوشمند طراحی کردیم و زمینه‌های همکاری بخش خصوصی را هم دیده‌ایم. همچنین با ذینفعان اصلی زیست بوم مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعاملاتی ایجاد کردیم.

وی محور بعدی تهران هوشمند را اجرای پروژه‌ها دانست و اظهار کرد: در راستای برخی پروژه‌ها در ماه‌های گذشته فعالیت‌هایی انجام دادیم که  ایجاد کیوسک‌های هوشمند به صورت پایلوت در سطح شهر از آن جمله است. به علاوه ایجاد سامانه تهران من، طرح ترافیک جدید و صورتحساب تردد یا استعلام طرح تفصیلی که از طریق سامانه تهران من امکانپذیر است از دیگر پروژه‌هایی است که اجرا کردیم.

وی همچنین اتصال سامانه 137 به سامانه تهران من برای گرفتن نظرات شهروندان را از دیگر پروژه‌های اجرا شده دانست.

محمد فرجود تاکید کرد: در حال حاضر سامانه تهران من به 10 سامانه ملی و هشت سامانه درون شهرداری متصل است. همچنین ایجاد اپلیکیشن یا سامانه مسیریاب به نام نقشه همراه تهران از فعالیت‌های دیگری است که در طول ماه‌های اخیر انجام داده‌ایم و حمل و نقل عمومی توسط مترو و خطوط اتوبوس به آن اضافه شده‌اند.

رئیس سازمان فاوای شهرداری تهران ادامه داد: یک سرویس مهم دیگر که مطالبه شورای شهر تهران هم بوده بحث پارک‌های حاشیه‌ای بوده است. ما مطالعات پارک‌های حاشیه‌ای را آغاز کرده‌ایم و پلت‌فرمی جامع برای آنها در سطح شهر ایجاد خواهیم کرد این طرح بر مبنای پرداخت الکترونیکی است و شهروندان به وسیله آن می‌توانند سفر خود را در سطح شهر برنامه‌ریزی کنند. این طرح به زودی در فاز اول در یکی از مناطق تهران اجرا خواهد شد.

فرجود محور دیگر تهران هوشمند را بحث شفافیت دانست و بیان کرد: ما در حوزه داده و شفافیت چند برنامه جدی داشتیم در حال حاضر اطلاعات مدیران ارشد شهرداری و عملیات‌های مالی به صورت شفاف برای مردم قابل دسترسی است. همچنین اطلاعات پروانه‌هایی که صادر شده و املاک در حال ساخت هم به زودی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد. ما حرکت به سمت شهرداری داده محور را در دستور کار داریم. هه داده‌ها باید یکسان و استانداردسازی شوند.

رئیس سازمان فاوای شهرداری با اشاره به اینکه حوزه پرداخت شهری از دیگر محورهای تهران هوشمند است، گفت: حوزه پرداخت شهری ارتباط زیادی با شهر هوشمند دارد. یکی از برنامه‌های ما در این حوزه این است که در حوزه کارت بلیت‌ها پذیرنده‌ها به روز شوند. ما روزانه 3.5 میلیون تراکنش کارت بلیت داریم اما برنامه ما این است که به سمت پرداخت‌های آنلاین برویم و از حالت کارتی خارج شویم.

وی ایجاد زیرساخت‌های شهر هوشمند و تحول دیجیتال شهرداری را دیگر محور بحث تهران هوشمند دانست و اظهار داشت: برای حرکت به سمت تهران هوشمند باید در درون شهرداری تغییراتی بدهیم. داشتبوردهای شهری یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار ما هست که سبب بهتر دیدن اطلاعات و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر مدیران می‌شود. ایجاد اطلس هوشمند محلات نیز از دیگر کارهایی است که در دستور کار داریم.

فرجود با بیان اینکه هزینه مدیریت شهری باید کاهش یابد، گفت: ما بوستان‌های سطح شهر را از طریق هوشمند احصا کردیم و نتیجه آن 20 درصد کاهش سطح محاسبات هزینه بود که برای بوستان‌های شهر تخصیص می‌یافت. همچنین به صورت پایلوت صورت وضعیت یک منطقه شهرداری را در حوزه پسماند بررسی کردیم و نتیجه آن هم 20 تا 25 درصد کاهش در سطح محاسبات هزینه بود.

وی با اشاره به همایش تهران هوشمند که 19 و 20 آذرماه برگزار می‌شود، بیان کرد: همایش دو روزه ما تبدیل به یک همایش یک هفته‌ای شده است که طی آن برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت. مصادیق و موضوعات، امسال به صورت کاربردی‌تر مطرح می‌شود. طی این همایش مسائلی از قبیل الگوهای مشارکت ذینفعان، حکم‌روایی شهری و پایداری و زیست پذیری را بررسی خواهیم کرد. ضمناً رونمایی از خیلی از پروژه‌ها را طی هفته تهران هوشمند در برنامه خواهیم داشت. برنامه‌های ما از چهاردهم شروع می‌شود و نوزدهم و بیستم آذر برنامه‌های اصلی تهران هوشمند را خواهیم داشت.

فرجود در پاسخ به سوالی در خصوص برخی پیامک‌هایی که در حوزه حمل و نقل و ترافیک از سایت "تهران من" برای برخی شهروندان ارسال می‌شود، گفت:‌ عوارض شهرداری با جریمه پلیس متفاوت است. هر خودرویی که وارد خیابانی شود به جهت همین ورود و تاثیری که بر آلودگی هوا می‌گذارد باید عوارض شهرداری پرداخت کند و این با جریمه پلیس تفاوت دارد.

وی افزود: پردازش پلاک خودروهایی که وارد طرح ترافیک می‌شوند معمولاً تا 10 روز طول می‌کشد بنابراین پیامک‌هایی که برای مردم ارسال می‌شود مربوط به چند سال پیش است. اگر مردم احساس می کنند پیامکی به اشتباه برای آنها فرستاده شده باید بگویم کسانی که واقعاً پرداخت را انجام داده باشند هیچ وقت جریمه نخواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز