خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان زندان‌ها:

۹۲ درصد زندانیان خارجی در کشور تبعه افغانستان هستند

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۱۵۷

رئیس سازمان زندان‌های کشور با وزیر دادگستری کشور افغانستان و هیأت همراه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارس ایلنا، اصغر جهانگیر در دیدار با عبدالبصیر انور، وزیر دادگستری افغانستان گفت: ۷۵ درصد زندانیان ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با جرایم مواد مخدر هستند.

وی ادامه داد: ۲.۵ درصد زندانیان در کشور اتباع بیگانه هستند که از این تعداد ۹۲ درصد تبعه افغانستان هستند که تنها سه درصد آنها زن بوده و ۹۷ درصد مرد هستند و در ۲۷ استان کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند. ۲۳ درصد از این زندانیان در تهران، ۱۱ درصد خراسان رضوی و ۱۰ درصد در اصفهان هستند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور درباره سه جرم اول کشور اظهار داشت: مواد مخدر، سرقت و جرایم علیه اشخاص سه جرم نخست در کشور هستند که جرایم محکومان تبعه افغانستان در همین سه رده جرم تقسیم می‌شود که ۳۰ درصد سرقت، ۱۷ درصد جرایم علیه اشخاص و مواد مخدر با ۳۶ درصد جرایم اتباع افغانستانی را به خود اختصاص می‌دهند که البته در این میان هفت درصد از جرایم مربوط به جرایم مالی است که از این هفت درصد ۱۰ نفر نیز برای مهریه در زندان هستند.

جهانگیر افزود: درخصوص برنامه‌های مشترک در حوزه زندانیان در نشست امروز گفت‌وگو شد و بحث تبادل و کاهش زندانیان در دستورکار قرار گرفت و گزارشی از خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به زندانیان تبعه افغانستان ارائه می‌دهد، بیان شد.

وی با اشاره به خدمات فرهنگی، درمانی و بهداشتی و آموزشی به زندانیان تبعه افغانستان تصریح کرد: بحث اصلاح و تربیت این زندانیان و مراقبت‌های این افراد در دستورکار قرار داده شده است و درخصوص محکومین مالی افغانستانی نیازمند مشارکت کشور افغانستان هستیم؛ چراکه برخی از شکات حاضر نیستند و به کشور افغانستان رفتند و باید برای تعیین تکلیف پرونده‌های این افراد سفارت افغانستان در ایران به ما کمک کند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور اضافه کرد: امیدواریم با برنامه‌هایی که در دستورکار قرار گرفته شاهد کاهش آمار اتباع خارجی در زندان‌ها باشیم و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی منجر به این شود که این زندانیان بتوانند بعد از آزادی زندگی شرافتمندانه‌ای را در پیش بگیرند.

جهانگیر با بیان اینکه ماموریت انتقال زندانیان برعهده وزارت دادگستری است و این وزارتخانه پیگیر این موضوعات است، خاطرنشان کرد: ما نیز همکاری لازم را در این خصوص داریم البته آمار زندانیان ما در کشور افغانستان بسیار ناچیز است ولی آمار زندانیان افغانستان به دلیل جمعیت بالای مهاجر، زیاد است و امیدواریم در برنامه‌های طرفینی سریعتر مقدمات انتقال این افراد را به کشورشان فراهم کنیم.

گفتنی است، عبدالبصیر انور، وزیر دادگستری افغانستان نیز ضمن تشکر از خدمات سازمان زندان‌ها به محکومین تبعه افغانستان ابراز داشت: خدمات خوبی به زندانیان ایران ارائه می‌شود و ما بیشتر خواهان این هستیم که از تجارب هر دو کشور برای کاهش جمعیت کیفری استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در کشور افغانستان نیز برنامه‌هایی برای اشتغالزایی و اصلاح و تربیت زندانیان دنبال می‌شود و امیدواریم این برنامه‌ها منجر به کاهش آمار مجرمین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز