خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:

مراجعه والدین به مدرسه مزاحمت تلقی نشود/لجبازی موسسات آموزشی با سیاست‌های آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۵۳۵

وزیر آموزش و پرورش بر لزوم همسو بودن ارزش‌ها در خانواده و مدرسه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد بطحایی در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان گفت: هفته پیوند فرصت و زمینه بسیار مناسی است برای اینکه مجددا در مورد اهمیت تعامل و ارتباط بین دو نهاد خانواده و مدرسه گفتگو شود. همواره در این زمینه بحث های موثر صورت گرفته و می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر خانه و مدرسه با یکدیگر همسو و همراه باشند، تربیت موفق تری اتفاق می‌افتد. اولین صدمه ای که در مسیر تربیت به بچه های ما وارد می شود غیر هم سو بودن یا اصطکاک ارزش‌ها است.

بطحایی با اشاره به همسو بودن مدرسه و خانواده گفت: اگر مسایلی که در خانواده ارزش است در مدرسه نیز همان ارزش تلقی شود و یا برعکس حتما تربیت با اثربخشی بالاتری صورت خواهد گرفت. به تعبیر دیگر آن چیزی که هدف ما در مدرسه است و در مدرسه مورد تشویق قرار می‌گیرد باید در خانواده نیز مورد تشویق قرار بگیرد تا این دو نهاد با هم همسو باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اما اگر موارد و ارزش های خانواده یک چیز و در مدرسه چیز دیگری باشد در تربیت بچه ها اصطکاک ایجاد خواهد شد و باعث می شود بچه ها به محیط سوم روی بیاورند. اولین محیط موثر برای دانش آموزان خانواده است و دیگر نهادها حول محور و در گرو آن هستند.

وی اشاره کرد: مهم ترین مساله انجمن اولیا و مربیان باید تلاش در راستای همگرایی، همسویی و همراهی مدرسه با خانواده و تعامل و گفتگو بین این دو نهاد باشد و  باید به سرعت این مساله تقویت پیدا کند. یکی از مهمترین دلایلی که موجب شده بچه های ما امروز به سمت محیط سوم گرایش پیدا کنند بی توجهی به این مساله باشد. البته من محیط هم سالان را نفی نمی‌کنم اما چون بچه ها از خانواده و مدرسه فاصله گرفته اند وجود محیط سوم افزایش پیدا کرده است. این محیط سوم که با نقش فضای مجازی نقش پررنگی پیدا کرده، باعث شده خطرات بیشتری بچه های ما را تهدید کند.

وی با اشاره به اینکه نباید مراجعه والدین به مدرسه مزاحمت تلقی شود، گفت: گاهی حضور والدین را مزاحمت تلقی می‌کنیم و اولیا را در مدرسه تحویل نمی‌گیریم و نقش انجمن اولیا و مربیان، کاهش موانع است. همواره برنامه‌های ما از بالا به پایین تدوین می‌شود و این تمرکزگرایی باید کاهش یابد.

بطحایی ادامه داد: این دو نهاد مدرسه و خانواده مهمترین عامل در ایجاد روابط و تعامل هستند و باید درک متقابل نسبت به هم داشته باشند. یادمان نرود مهم‌ترین مأموریت انجمن اولیا و مربیان این است که جایگاه ارکان مدرسه حفظ شود و نباید مدیر و معلم از ادبیات و واژه‌هایی استفاده کنند که ایمان دانش‌آموز به نقش خانواده تضعیف شود. امروز درهای مدرسه به روی خانواده‌ها باز شده است و مدارس بسیار موفقی داریم که می‌توانند الگو باشند.

وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: کتاب‌های کمک آموزشی به عنوان دایه‌های مهربان‌تر از مادر، تعلیم و تربیت را تحت الشعاع قرار داده اند. کنکور و کلاس‌های تست‌زنی مانند تبری است که بر تنه تنومند درخت تعلیم و تربیت لطمه وارد می‌کند و تبلیغات موسسات را برای دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر هم می‌بینیم. انگار دارند با سیاست آموزش و پرورش، لجبازی می‌کنند در صورتی که ما معتقدیم در دوره ابتدایی این کتاب ها مثل سم مهلک است.

وی اشاره کرد: از اولیای دانش‌آموزان پول نمی‌خواهیم بلکه از آنان انتظار همگرایی داریم یکی از وظایف انجمن‌های اولیا و مربیان این است که خانواده‌ها را آگاه کنند.

وی بیان کرد: در یک بازدید سرزده که صبح همین امروز از یکی از مدارس داشتم از بچه‌های سوم ابتدایی پرسیدیم دست چپ و راست‌تان کدام است اما آنها نمی‌دانستند و ما به جای این مهارت‌ها، چرا باید به آنها تست‌زنی را آموزش بدهیم. تعلیم و تربیت به انحراف کشیده شده است و بازگرداندن به مسیر اصلی فقط از عهده یک وزیر بر نمی‌آید بلکه همه باید کمک کنند؛ بچه کلاس دوم چه نیازی به تکلیف آدینه دارد چرا کتاب چاپ می‌کنیم و می‌گوییم تکالیف آدینه است.

بطحایی ادامه داد: مهم ترین عامل در ایجاد تعامل موثر درک واقع بینانه این دو شریک از یکدیگر است و زمانی می توانند تعامل موثر داشته باشند که هم دیگر را درک کنند و ما به عنوان کسانی که در مدرسه هستیم باید درک کنیم خانواده دارای چه شرایطی است و باید متناسب با شرایطشان از آنها انتظار داشته باشیم. مدرسه نباید پایگاه خانواده و پدر و مادر را در ذهن دانش آموز تخریب کند و مثلا بگوید تو را چه کسی تربیت کرده است و یا والدین بگویند معلم و مدرسه تو ایراد دارد اینها باعث می شود جایگاه معلم و مدرسه در ذهن دانش آموز شکسته شود.  هیچ کس به عنوان معلم حق ندارد در حرف ها و برخوردهای خود در کلاس از ادبیات و واژه هایی استفاده کند که نگاه دانش آموز را نسبت به نقش پدر و مادرش تضعیف کند تا زمانی که ما این موانع را بر طرف نکرده باشیم برگزاری این جلسات فایده ای ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: تلویزیون تعاملی سینا بستری جهت گفتگو فراهم می کند تا خانواده ها در فضای گفتمانی با مدیران مدارس و آموزش و پرورش گفتگو کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز