خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پاسخ آموزش و پرورش به اعتراض دانش‌آموزان روستای دهمرده درباره نبود مدرسه

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۰۰۷

مدیر کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان به اعتراض دانش‌آموزان روستای دهمرده درباره نبود مدرسه پاسخ داد.

علیرضا راشکی (مدیر کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان) در واکنش به اعتراض و تجمع دانش‌آموزان روستای دهمرده استان زابل مقابل فرمانداری بدلیل نداشتن مدرسه به خبرنگار ایلنا گفت: این موضوع به شورای آموزش و پرورش شهرستان ارجاع داده شده تا مورد بررسی قرار بگیرد، اما در مجاورت این روستا مدرسه‌ای وجود دارد که دانش‌آموزان در آنجا مشغول درس خواندن هستند. قرار بر این بود که نیاز و خواسته این روستا در شورای آموزش و پرورش شهرستان مطرح شود و بعد به ما اعلام کنند که اگر نیاز به مدرسه وجود دارد بعد از مصوبه شورای شهرستان برای تامین اعتبارش اقدام کنیم. البته تا الان این شورا تشکیل نشده و به ما هم چیزی اعلام نشده است.

وی ادامه داد: والدین دانش‌آموزانی که فرزندانشان در آن مدرسه درس می‌خوانند به آموزش و پرورش شهرستان مراجعه و تقاضای جابه جایی فرزندانشان را به مدرسه جدید مطرح کردند، اما باید در شورای آموزش و پرورش شهرستان بررسی شود که آیا امکاان احداث مدرسه جدید وجود دارد یا نه؟

مدیر کل نوسازی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دلیل این اقدام از سوی والدین چندان مشخص نیست، اما گاهی اوقات سیاست آموزش  و پرورش ایجاب می‌کند که مدراس تجمیع شوند و به همین دلیل باید به شورا برود تا بررسی شود. این یک کار تخصصی است که باید در شورای آموزش و پرورش بررسی شود که به هر حال با توجه به جمعیت دانش آموزی این استان و فاصله‌های کمی که میان روستاها وجود دارد، آیا صلاح هست مدرسه دیگری باز شود یا نه اما بحث کمبود مدرسه مطرح نیست. دانش‌آموزان مشکل فاصله و رفتن به مدرسه را نداشتند، ولی تقاضا داشتند که مدرسه مستقل داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این دانش آموزان در حال حاضر مدرسه دارند و سر کلاس‌هایشان هستند و این یک تقاضای جدید است که به تازگی مطرح شده است، وگرنه سال‌های قبل نیز این دانش‌آموزان در همان مدرسه مجاورت روستا درس می‌خواندند.

راشکی در خصوص اینکه پس چرا دانش آموزان عنوان کرده‌اند که مدرسه ندارند؟ گفت: معمولا اینگونه مسائل وقتی مطرح می‌شود، باعث جلب توجه خواهد شد، ولی اصل موضوع همین است که گفتم؛ آنها تقاضای احداث یک مدرسه جدید در محله خودشان را دارند و این موضوع مربوط به شورا است که باید پیگیری کند، به طور کل این درخواست یا تایید می‌شود یا رد. اگر تایید شود در اولویت کارهای ما قرار می‌گیرد و اگر رد شود باید به هر نحوی به مطالبات مردم رسیدگی کرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی وقت‌ها اختلافات قومی و قبیله‌ای مانع از حضور دانش‌آموزان در یک نقطه می‌شود، گفت: سیاست در سیستان و بلوچستان به دلیل پراکندگی‌های فراوانی که وجود دارد بر تجمیع مدارس است و این هم البته سیاست کلی آموزش و پرورش است.

راشکی تاکید کرد: طبیعتا این سیاست ایجاب می‌کند که ما در استان یک مدرسه شش کلاسه که هر کلاس 20 تا 30 دانش‌آموز دارد با معلمان مستقل در هر پایه داشته باشیم و این امر به بالا رفتن سطح آموزش کمک می‌کند، زیرا معلم تنها بر روی یک پایه متمرکز می‌شود. حالا تصور کنید این مدرسه شش کلاسه به دو مدرسه سه کلاسه تبدیل شود، در آن صورت از آنجا که دانش‌آموزان یک کلاس به حد نصاب نمی‌رسند، پایه‌های مختلف را با یکدیگر ادغام می‌کنند. زمانی که یک معلم دو پایه را درس می‌دهد؛ قطعا آموزش دچار اختلال می‌شود و آموزش و پروش این را نمی‌پذیرد. بنابراین سیاست آموزش و پرورش مقاومت می‌کند که مدارس کوچک را احداث کند، از این رو ترجیح می‌دهد مدارس را با حالت مجتمع و با امکانات بهتری را بسازد.

مدیر کل نوسازی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تصور من این است که این روستا می‌خواهد برای دانش‌آموزانش دو یا سه کلاس مستقل داشته باشد، اما با توجه به کمبود معلمی که وجود دارد بهتر است که دو کلاس با هم باشند، تا اینکه بخواهیم آنها را از هم تفکیک کنیم از طرف دیگر آموزش همزمان معلم در مقاطع اول و دوم سطح آموزش را بسیار پایین می‌آورد.

مدیر کل نوسازی استان سیستان و بلوچستان در پایان اظهار داشت: این موضوع باید در آموزش و پرورش شهرستان بررسی تا ساخت مدرسه مصوب شود، در غیراینصورت باید جواب قانع کننده‌ای به والدین بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز