خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

در حوزه تولید تجهیزات پزشکی نتوانستیم نیازها را تامین کنیم/کارخانه‌ها به مواد اولیه نیاز دارند

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۵۵۰

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه تولید تجهیزات پزشکی نتوانستیم تمام نیازها را تامین کنیم، گفت: با توجه به فضای این روزها و نوسانات ارز و تحریم‌ها نیاز کارخانه‌ها به مواد اولیه افزایش یافته است.

محمدحسین قربانی (عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با مجاز شدن خرید تجهیزات پزشکی دارای تولید مشابه داخل بیان داشت: براساس قانون حمایت از تولیدکنند‌گان داخلی زمانی که یک محصول مشابه تولید داخل دارد، الزاما باید از واردات آن جلوگیری کرد. این براساس اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخل است، اما با توجه به فضای این روزها و نوسانات ارز و تحریم‌ها نیاز کارخانه‌ها به مواد اولیه افزایش یافته است؛ همچنین نتوانستیم در حوزه تولید تمام نیازهای داخلی را تامین کنیم؛ به خصوص در بخش کالاهای ضروری و حوزه سلامت منطقی است که بحث واردات را مطرح کنیم؛ چراکه نمی‌توانیم حوزه سلامت را نادیده بگیریم.

قربانی در ادامه گفت: نمی‌توان به خاطر قانون حمایت از تولیدکنندگان داخلی، دارو و تجهیزات پزشکی را نادیده گرفت. باید به روز باشیم که اگر یک روز تولید کفاف نیاز داخل را بدهد باید حمایت کنیم و در مقابل واردات بایستیم؛ اما زمانی که تولید مقرون به صرفه نباشد یا به هر دلیلی متوقف شود، باید فضا را باز کنیم تا نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم. مضاف بر اینکه تجهیزات پزشکی و داروها از جمله کالاهای ضروری کشور هستند که در این زمینه باید بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک در این زمینه همکاری کنند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به احتمال کمبود دارو و عدم تامین داروی مورد نیاز توسط شرکت‌های داخلی امکان این هست که واردات داروهایی که مشابه تولید داخل دارند نیز مجاز شود؟ گفت: نه تنها دارو بلکه کالاهای اساسی از اولویت خاصی برخوردار هستند و ممکن است کمبودهایی بوجود بیاید، زمانی که نیاز باشد واردات داشته باشیم این کار را انجام خواهیم داد تا نیاز کشور را تامین کنیم و دارو هم از این مسئله مستثنی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز