خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درخواست مجلس برای بازدید از زندان‌ها/ لزوم توجه به حقوق شهروندی زندانیان

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۴۲۳

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مسائل مطرح شده در روزهای اخیر در رابطه با زندان فشافویه، به طور جد خواستار بازدید از زندان‌ها هستیم.

سهیلا جلودارزاده (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن تاکید بر محترم شمردن زندانیان بیان داشت: چندین بار تقاضای بازدید از زندان‌ها را ارسال کرده‌ایم؛ اما هنوز جواب درستی دریافت نکرد‌ه‌ایم و زمان مشخصی برای بازدید تعیین نشده؛ یعنی مجوزی برای آن صادر نشده است و با توجه به مسائل مطرح شده در روزهای اخیر به طور جد خواستار بازدید از زندان‌ها هستیم.

وی با اشاره به بازدیدش از بازداشتگاه کهریزک در ده سال پیش گفت: در آن زمان وضعیت زندان‌ها مناسب نبود و بوی تعفن بسیار زیاد بود؛ همچنین وقتی از افرادی که آزاد می‌شدند، راجع به وضعیت زندان‌ها سوال می‌شد، صحبتی نمی‌کردند؛ البته در همان بازدید شاهد بودیم، معتادان و بیمارانی که مشکل روانی داشتند، در بین دیگر زندانیان پذیرش شده بودند که با پیگیری‌های ما جداسازی صورت گرفت. در حال حاضر نیز باید از وضعیت زندان‌ها بازدید صورت گیرد.

جلودارزاده تاکید کرد: همچنین در همان زمان مشاهده کردیم که در زندان کهریزک، زندانیانی که اعتیاد داشتند؛ داروی زندانیانی که بیماری روانی داشتند را می‌دزدیدند و مصرف می‌کردند، به همین خاطر بود که پیگیر شدیم که شرایط تغییر کند و آنها از هم جدا شوند.

زندان‌های کشور برخی از استانداردهای لازم را دارا هستند

همچنین شکور پورحسین شقلان (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به دوران فعالیتش در قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه در قوه قضائیه فعالیت داشته‌ام، زندان‌های کشور برخی از استانداردهای لازم را دارا است.

او به حاشیه‌های اخیر زندان فشافویه اشاره کرد و گفت: شخصا نمی‌توانم باور کنم که تا این حد این اخبار صحت داشته باشد، نهادهای ناظر در این رابطه فعالیت می‌کنند و این گونه نیست که صرفا یک نفر مسئول این مساله باشد.

پورحسین شقلان خاطرنشان کرد: اینکه مطرح شده زندان فشافویه سرویس بهداشتی ندارد، قابل باور نیست. زندان‌ها بازرسی می‌شوند و نهادهای ناظری وجود دارند که اینها را رصد می‌کنند. گفتن اینکه سرویس بهداشتی زندان تنها یک گودال و بدون آب است، درست نیست، مگر اینکه شخص با اسناد و مدارک و مستندات صحبت کند و همچنین نهادهای ناظر نیز در بازرسی‌ها اعلام کنند که زندان‌ها برای زندانیان و افرادی که قرنطینه می‌شوند، مناسب نیست.

او با تاکید بر اینکه نه تعریف و تمجید زیادی می‌کنم و نه سیاه‌نمایی، افزود: یکی از آفت‌هایی که در کشور وجود دارد، افراط و تفریط است. به هر حال آن کسی که آزاد شده می‌تواند خاطرات خود را بنویسد، مصاحبه کند و یا زندان‌ها را توصیف کند. حق زندانیان مشخص شده است و نهادهای ناظر نیز وجود دارد که این مسائل را گزارش دهد، ما نیز باید واکنش نشان بدهیم و بگوییم؛ کسی که زندانی است، نباید در رنج و زحمت قرار گیرد، چرا که زندانی هم انسان است و به دلایلی با توجه به کاری که کرده باید مدتی در زندان بماند، ضمن توجه به اینکه این افراد نیز حقوق شهروندی دارند.

پورحسین شقلان تصریح کرد: با توجه به اینکه رییس‌جمهوری نیز بر این مساله تاکید دارد و پاسداری از قانون اساسی نیز بر عهده رئیس جمهور است و حقوق ملت نیز در فصل سوم قانون اساسی پیش‌بینی شده است، افراد زیادی می‌توانند به این مساله واکنش نشان دهند. مجلس، دولت، نهادهای ناظر و حتی مجامع بین‌المللی می‌توانند به این مساله واکنش نشان بدهند، اما در حقیقت زندان‌های ایران حداقل استانداردهای لازم را دارند، مگر اینکه کسی با دلایل و اخبار مستند مساله‌ای غیر از این مطرح کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بالاخره فردی که در حال حاضر از زندان آزادشده رنج کشیده است و می‌توان از زندانی‌ها فضای زندان‌ها را پرس‌وجو کرد.

وی تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی می‌تواند از طریق معاون پارلمانی قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها مساله بازدید از زندان فشافویه را مطرح کرده تا بازدید از این زندان صورت گیرد و این مساله پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز