خبرگزاری کار ایران

جزئیات برگزاری و ملاک‌های داوری آثار جشنواره جوان خوارزمی اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۰۹۴

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: خلاقیت و نوآوری ، ارزش های علمی و فنی و تخصصی، کاربرد حل مسأله و مستند سازی علمی ، ملاک‌های داوری آثار راه یافته به جشنواری جوان خوارزمی در بخش دانش آموزی است.

به گزارش ایلنا، عنایت سالاریان، معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره جشنواره جوان خوارزمی گفت: در جشنواره جوان خوارزمی که بیستمین دوره آن در سال جاری برگزار می شود ، دانش آموزان دوره‌های روزانه و بزرگسالان متوسطه دوم کشور شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش آموزی ، هر ساله در ۱۵ رشته و یک گروه میان رشته و خاص در مرحلة منطقه‌ای، استانی و کشوری برگزار می شود ، خاطر نشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شامل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و وزارت آموزش و پرورش شامل مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان، برگزارکنندگان جشنواره جوان خوارزمی در بخش‌های دانشجویی، دانش آموزی و آزاد هستند.

سالاریان در باره نحوه، روند و شرایط ثبت نام در جشنواره جوان خوارزمی متذکرشد: دانش آموزان از اول مهر هر سال با مراجعه به پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور، کار روی پروژه‌های خود را آغاز می‌کنند و از بهمن ماه تافروردین سال بعد، نسبت به ثبت نام خود در جشنواره جوان خوارزمی اقدام می‌کنند.

وی افزود: در نیمه دوم فروردین و همچنین اردیبهشت ماه ، داوری طرح‌ها در هر منطقه انجام می شود و طرح‌های برگزیده به مرحله استانی راه می‌یابد . در ماه‌های خرداد و تیر ماه نیز، داوری آثار در سطح استان‌ها انجام می‌شود و طرح‌های برگزیده استانی به  کشوری  راه پیدا می‌کنند.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با تأکید بر این که طرح‌های برگزیده استانی ،۷ و ۸ مرداد ماه توسط دبیران جشنواره جوان خوارزمی استان‌ها به ستاد جشنواره جوان خوارزمی در باشگاه دانش پژوهان جوان تحویل می شود، تصریح کرد: در مرحله کشوری ، طرح ها در سه مرحله ، طی مرداد و شهریور ماه، داوری می‌شوند. در مرحله اول ، مطالعة مستندات طرح‌ها ، ارزیابی و نتایج در سه گزینه عدم پذیرش، دفاع داور و دفاع طراح انجام می‌شود. در مرحله بعدی،با حضور داوران استانی ، طرح های دفاع داور و طرح های عدم پذیرش که مورد اعتراض استانی باشد، با حضور داوران استانی و کشوری مورد بررسی قرار می گیرد و در مرحلة سوم نیز ، با حضور دانش آموزان صاحب طرح های راه یافته به مرحلة دفاع طراحان ، داوری مرحلة کشوری انجام می شود.

سالاریان با بیان اینکه پس از این مرحله، با حضور نمایندگان سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، داوری نیمه نهایی ، نیمة اول مهرماه برای انتخاب و معرفی طرح های راه یافته به مرحلة داوری نهایی انجام می شود، یادآورشد: در مرحل پایانی و نهایی نیز که نیمة دوم مهرماه و نیمة اول آبان ماه برگزار خواهد شد ، داورانی از مجموعة وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به بررسی و ارزیابی طرح های دانش آموزی ، دانشچویی و آزاد می پردازند و طرح های برگزیدة کشوری و حائزین رتبه های اول تا سوم هر رشته انتخاب معرفی می شوند.

معاون مرکز ملی پرورش ایتعداد های درخشان  ودانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه محل برگزاری جشنواره دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است، دربارة تسهیلات در نظر گرفته شده برای برگزیدگان خاطر نشان کرد : برگزیدگان نهایی جشنوارة جوان خوارزمی با شرکت در آزمون سراسری و کسب ۹۰درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شدة رشتة محل ، با تأیید سازمان سنجش آموزش کشور می توانند در رشتة مورد نظر ادامة تحصیل دهند .همچنین این افراد از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره مند می شوند و در صورت پویایی علمی ، به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می آیند، ضمن اینکه به برگزیدگان جشنواره به طور میانگین ۲۰ میلیون ریال جوایز نقدی نیز اهداء می شود.

وی با اشاره به اینکه در مجموع، حدود ۹ هزار طرح از سوی شرکت کنندگان در جشنواره در سطح کشور ارائه شد که ۱۲۵۰ طرح پس از طی مراحل مختلف به مرحلة کشوری راه یافت، مجموع رشته های مختلف جشنواره را به این شرح اعلام کرد: برق الکترونیک، مگاترونیک، کامپیوتر، مکانین ، عمران و معماری، علو.م زیستی و پزشکی ، کشاورزی و منابع طبیعی ، فیزیک و نجوم، نانو تکنولوژی ، شیمی ، ریاضی، زبان ، ادبیات فارسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، هنر، علوم اجتماعی و روان شناسی و طرح های میان رشته های و خاص

وی در پایان تأکید کرد : آیین تجلیل از برگزیدگان جشنوارة جوان خوارزمی در هر سه بخش دانش آموزی ، دانشجویی و آزاد، آذر ماه ، در هفتة پژوهش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز