خبرگزاری کار ایران

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

تدوین نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش/"نظام آموزشی" با "نظام اشتغال" هیچ پیوندی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۵۸۱

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش از تدوین نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش خبر داد.

علیرضا کاظمی (معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا آینده شغلی‌ دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی مدنظر است؟ گفت: هدایت تحصیلی بر اساس آنچه که در سند تحول بنیادین و سیاست‌های آموزش و پرورش دنبال شده، از مقطع متوسطه دوم به مقطع متوسطه اول یعنی پایه نهم منتقل شده است.

وی ادامه داد: فرآیندهایی که برای این امر در نظر گرفته شده، در دو قالب فرم ۶ و ۷ است. فرم ۶ جنبه مشورتی با دانش آموز، والدین و معلم دارد و ترکیبی از مولفه‌های مختلف است تا از طریق آن دانش آموز به توانایی‌ها و گرایشات تحصیلی خود پی ببرد.

او با اشاره به فرم ۷ بیان کرد:‌ این فرم صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌پذیرد. دانش‌آموز می‌توانند از هر دو فرم استفاده کند و انتخاب بر عهده خودش است که بر اساس سوابق تحصیلی حرکت کند یا نه؟

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت:‌ در این زمینه محدودیت‌هایی هم وجود دارد و این محدودیت‌ها طبیعتاً ظرفیت‌هایی است که در آموزش و پرورش همیشه بر اساس شرایط موجود مطرح بوده به عنوان مثال هنرستان‌ها، رشته‌های تجربی و ریاضی در شهرستان‌ها ظرفیت‌های خاصی دارند، اما برای اینکه ما به یک هدایت تحصیلی درست دست پیدا کنیم طبیعتاً نیاز به بسترسازی و فرهنگ سازی زیادی داریم از جمله نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش که در حال تدوین است. در واقع این نظام‌نامه تدوین شده و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شده تا بعد از تصویب در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

او ادامه داد: نظام جامع راهنمایی و مشاوره، مشاوره تحصیلی را یک فرایند کامل از دوره ابتدایی تا پایان دوره نهم و حتی بعد از آن در نظر گرفته است.

کاظمی اضافه کرد: زمانی که دانش آموز دیپلم خود را گرفت، حتما ادامه تحصیل اش را بر اساس نیازهای جامعه و فضای اشتغال دنبال می‌کند، حتی ممکن است؛ تغییر رشته بدهد چون فضای اشتغال را نمی‌توانیم یک متغیر بی‌تاثیر در آینده کاری افراد در نظر بگیریم این خیلی مسئله مهمی است و همه این‌ها به هم پیوسته‌اند و صرفاً نمی‌توان هدایت تحصیلی را مقصر در این امر دانست. عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند و تنها مربوط به یک حوزه نمی‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص عدم پیوستگی در آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی ما پیوسته نیست، بلکه آموزش و پرورش و آموزش عالی منفک از هم هستند. ضمن اینکه نظام آموزشی با نظام اشتغال جامعه ما هیچ پیوندی ندارد، یعنی هیچ تناسبی بین رشته‌های دانشگاهی و نیاز جامعه نمی‌بینیم، لذا دانش آموزان در این مسیر دچار یک سری تغییرات و تحول می‌شوند.

او در پایان افزود: شاید تعیین کننده‌ترین مسئله در جامعه ما اشتغال است و البته ظرفیت دانشگاه‌ها و رویکردهای دانشگاه‌ها به نسبت رشته‌هایی که تاسیس می‌کند و در آن دانشجو می‌پذیرد نیز خیلی تعیین‌کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز