خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران:

ظرفیت زیستی تهران جوابگوی نیاز جمعیت این استان نیست

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۱۸۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه سالیانه حدود ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود، گفت: ظرفیت زیستی تهران جوابگوی نیاز این جمعیت نیست.

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان قرچک با بیان اینکه بزرگترین چالش استان تهران محیط زیست است، اظهارکرد: در استان تهران حدود ۱۸ میلیون نفر مستقر هستند همچنین حدود ۴ میلیون خودرو در تهران تردد دارند و ۱۱ هزار تن پسماند در روز در استان تهران تولید می‌شود و همه این‌ها چالش‌های زیست محیطی را در تهران تشدید می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران یکی دیگر از مسائل مهم تهران را در حوزه آب دانست و گفت: در استان تهران پنج حوزه آبی شامل سد لار، لتیان، امیرکبیر، طالقان و ماملو وجود دارد که هر پنج حوزه در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سالیانه حدود ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود، تصریح کرد: در دهه ۴۰، ۹۵ درصد جمعیت استان تهران در شهر تهران مستقر بودند و در حال حاضر ۶۶ درصد در این شهر و مابقی در شهرهای اقماری تهران مستقر هستند این درحالیست که با وجود این مسائل، ظرفیت زیستی تهران جوابگوی نیاز این جمعیت نیست.

کلانتری با بیان اینکه موضوع محیط زیست امروز در دستور کار دولت و دولتمردان است، گفت: اما این مهم به تنهایی کافی نیست و همانطور که در اصل ۵۰ قانون اساسی هم آمده حفظ محیط زیست وظیفه آحاد جامعه است و همه نسبت به حفظ محیط زیست مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه دستگاه محیط زیست حاکمیت نظام را در بخش محیط زیست اعمال می‌کند و هدف آن ممانعت و ایجاد محدودیت نیست، تصریح کرد: حضور محیط زیست در یک شهرستان به منزله هدایت توسعه آن شهرستان در جهت توسعه پایدار است.

کلانتری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه صنایع آلاینده شهرستان باید سهم آلایندگی خود را به شهرداری بپردازند، اظهار کرد: سهم ریالی شهرستان از آلودگی‌های فرا شهرستانی را  هم پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به موضوع بوی اطراف فرودگاه امام خمینی(ره)، گفت: با عنایت رئیس جمهور و حمایت سازمان برنامه و بودجه  خوشبختانه ۷۰ میلیارد تومان برای کنترل بوی اطراف فرودگاه اختصاص یافته است و در حال حاضر مشغول تهیه و تدوین پروژه‌های آب و فاضلاب و محیط زیست هستیم تا با این اعتبار اولیه بتوانیم اقداماتی را برای این موضوع با توجه به شناسایی ۲۸ کانون بو در منطقه اجرایی کنیم.

در ادامه جلسه کارگروه مسعود مرسل‌پور - فرماندار شهرستان قرچک- نیز گفت: این شهرستان در مسیر باد شمال به جنوب قرار دارد و تحت تاثیر آلودگی‌های ناشی از شهر تهران، ری و اسلامشهر است.

وی با بیان اینکه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان یکی از کارگروه‌های فعال است،اظهارکرد: این کارگروه مصوبات خوبی داشته و با اجرایی شدن این مصوبات خوشبختانه اقدامات قابل توجهی برای مدیریت پسماند شهرستان اجرایی شده است.

مرسل‌پور یکی از مهمترین موضوعات زیست محیطی شهرستان را آلودگی واحدهای چرم‌سازی عنوان کرد و گفت: آلودگی بسیار بالای این واحدها مشکلات زیست محیطی را برای این شهرستان ایجاد کرده است که خوشبختانه با تلاش های فراوان مسئولان اداره حفاظت محیط زیست ورامین و طرح موضوع در جلسه مدیریت پسماند و هماهنگی با دادستان شهرستان برخوردهای قابل توجهی با این واحدها شد.

فرماندار قرچک در ادامه به آغاز به کار اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک اشاره و اظهارکرد: از استقرار اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در بخش‌های مختلف استقبال شده است و ادارات مختلف در این‌باره همکاری خوبی خواهند داشت وامیدواریم در حوزه محیط زیست که اساسی‌ترین و مهمترین بخش حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است بتوانیم قدم‌های مهمی برداریم.

براساس گزارش سایت سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه و جمع بندی طرح جامع پسماند شهرستان جهت طرح در کارگروه مدیریت پسماند استان تهران با مسئولیت شهرداری شهرستان همچنین پیگیری مجوز احداث واحد بازیافت نخاله توسط شهرداری با همکاری محیط زیست شهرستان از جمله مصوبات این جلسه بود. همچنین امروز اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک نیز افتتاح شد. پیش از این مسائل محیط زیستی شهرستان قرچک توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین پیگیری می‌شد و شهرستان قرچک تنها شهرستان استان تهران و فاقد اداره حفاظت محیط زیست بود که با آغاز به کار این اداره محمدطاهر ظاهری عهده دار مسئولیت آن شد. در حال حاضر تمام شهرستان‌های استان تهران دارای اداره حفاظت محیط زیست مستقل هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز