خبرگزاری کار ایران

هشدار سرپرست سازمان اورژانس کشور به هموطنان در مورد آمار بالای غرق‌شدگی

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۹۰۲

سرپرست سازمان اورژانس کشور به علت آمار چشمگیر غرق‌شدگی در هفته گذشته به هموطنان هشدار داد.

به گزارش ایلنا، پیرحسین کولیوند با توجه به آمار تلفات ناشی از غرق‌‌‌شدگی گفت: در هفته گذشته مجموعا ۴۲ نفر که غالبا طیف کودکان و جوانان را دربرمی گیرد، دچار غرق‌‌شدگی شدند که از این تعداد ۲۳ نفر به بیمارستان اعزام و ۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

وی افزود: تنها در هفته گذشته،‌ یک نفر در دریا،‌ یک نفر در دریاچه، ۹ نفر رودخانه، پنج نفر سد، یک نفر استخر کشاورزی، یک نفر استخر پارک و یک نفر در استخر خانگی جان خود را از دست داده‌‌اند که کمترین آنها کودک سه ساله و بیشترین آنها ۴۰ ساله بوده است. 

سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه غرق‌‌شدگی یا خفگی در آب یکی از علل مرگ ومیر، به‌خصوص در میان کودکان و نوجوانان است، اظهار داشت: این حادثه معمولا در فصل بهار و تابستان به وقوع می‌‌پیوندد. خفگی در آب ممکن است در دریا، رودخانه، استخر، حوض موجود در حیاط منزل، آب انبارها یا حتی وان حمام رخ دهد.

کولیوند درباره عوامل زمینه‌‌ساز غرق شدگی تصریح کرد: عدم آشنایی کافی با اصول شنا (مهمترین عامل)، بیماری صرع و عقب‌ماندگی ذهنی، استفاده از قایق‌‌‌های تندرو خصوصا در مناطق ممنوعه از عوامل غرق‌‌شدگی است.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از غرق‌‌شدگی خاطرنشان کرد: جهت پیشگیری از خفگی در آب، عمل کردن به اقداماتی از جمله خودداری از استحمام کودکان به تنهایی در وان حمام، چراکه ممکن است کودک در اثر دراز کشیدن در وان دچار خواب آلودگی‌شده و غرق شود، الزامی است.

سرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه همچنین کودک را حتی برای یک لحظه هم در لگن آب یا حمام تنها نگذارید،‌ ابراز داشت: اگر به هر علتی مانند زنگ خوردن تلفن، مجبور به ترک حمام هستید؛ کودک را هم با خود ببرید. اعتماد بزرگ‌ترها به کودک سبب بروز حوادث ناگوار می‌شود زیرا کودک توانایی و اطلاعات کافی هنگام مواجهه با خطر را ندارد. حتما پیرامون حوض‌‌ها و استخرهای خانگی از نرده‌‌های حفاظ استفاده کنید. درخصوص خطر غرق‌شدگی در آب، راه رفتن بر روی دیواره حوض یا استخر و پریدن در آب را به کودک آموزش دهید. آموزش، به ویژه به صورت غیرمستقیم از طریق کتاب و سایر وسایل آموزشی، تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز آسیب‌‌ها دارد.

کولیوند با بیان اینکه افراد باید شنا را در کلاس‌‌های آموزشی تحت نظر تربیت بدنی یاد بگیرد، عنوان کرد: به هیچ وجه در ساحل دریا یا سد به افرادآموزش شنا ندهید. به مهارت خود ودیگران در شنا کردن اعتماد نکنیدو مغرور نشوید. شواهد نشان می‌‌‌دهد که بیشتر غرق‌شدگان در دریا کسانی بودند که به دلیل آشنایی با شنا به خود مغرور شده و به هشدارهای موجود توجه نکرده‌‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین قبل از اقدام به شنا به علایم و هشدارهای موجود در محل توجه کنید. عمل به هشدارها ضامن حفظ سلامتی شماست. در صورت بردن کودکان و نوجوانان به استخر، سد یا ساحل دریا، برای آنها از بازوبند یا جلیقه نجات استاندارد استفاده کنید و کاملا مراقبشان باشید. هنگام خرید وسایل فوق به علامت استاندارد توجه کنید.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازی کودکان با تیوب یا قایق بادی درآب خطرناک است چراکه واژگونی آن سبب غرق‌‌شدگی می‌شود،‌ یادآور شد: کودکان را از تماشای فیلم‌‌های خشن منع کنید، زیرا برخی از بچه‌‌‌ها درخصوص عملی ساختن صحنه‌‌هایی مانند فرو بردن سر در آب به قصد خفه کردن، اقدام می‌کنند. 

کولیوند توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از غرق‌‌‌شدگی اشاره و بیان کرد: شنا و مهارت‌های گریز از خطرات آن را بیاموزید. به‌منظور اقدام فوری در زمان حادثه احتمالی،‎ تا حد امکان به‌صورت چند نفره شنا کنید.

وی با بیان اینکه بهترین مکان برای شنا در محلی است که همکاران نجات‌غریق در آنجا حضور دارند و می‌دانند که شما را چگونه نجات دهد، گفت: به علائم ایمنی و تابلوهای هشداردهنده در کنار ساحل  رودخانه‌ها توجه کنید.

سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: پرچم‌ها معمولاً دارای علائم خاصی هستند که هر یک مفهوم خاصی را همراه دارد، پرچم سفید نشانگر آن است که دریا آرام و شنا کردن آزاد است. این پرچم در مناطق طرح سالم‌سازی دریا  یا مناطقی که ناجیان غریق حضور دارند؛ نصب می‌شود.

کولیوند با بیان اینکه قبل از رفتن به درون آب، از وضعیت آب و هوایی پیش رو اطلاع حاصل کنید،‌ اظهار داشت: آب‌وهوا، جزر و مد، امواج، جریانات آب و عوامل دیگر می‌تواند اثر مهمی بر ایمنی شما داشته باشد.

وی با بیان اینکه باد، باران‌های سیل‌آسا یا برف‌های در حال ذوب شدن‌، می‌تواند شرایط آبی خطرناکی را ایجاد کند، تصریح کرد: آب‌وهوای پیش‌بینی‌نشده می‌تواند جریانات گردابی در امواج ساحلی ایجاد کند و سرعت آب‌های رودخانه‌ها و نهرها را بالا ببرد. همچنین هنگام شنا کردن در صورت شنیدن صدای رعدوبرق بلافاصله از آب خارج شوید.

این مقام مسئول در شرایط ناپایدار جوی از شنا کردن در دریا و رودخانه‌ها جدا خودداری کنید، خاطرنشان کرد: جلیقه نجات وسیله‌ای برای شناور نگه‌داشتن شما روی آب است. این وسایل هنگامی‌که خسته، وحشت‌زده یا مصدوم باشید؛ ایمنی شما در آب را حفظ می‌کنند. حتی در صورت مهارت کامل به شنا، حتی‌المقدور ازجلیقه نجات استفاده کنید.

کولیوند با تاکید براینکه آموختن نحوه پوشیدن جلیقه نجات در حین شنا، ضروری است، ابراز داشت: آموزش چگونگی و زمان استفاده از جلیقه نجات به‌خصوص برای به کودکان و شناگران ضعیف‌تر ضروری است. 

وی افزود: به دیگران، به‌خصوص کودکان کمک و آن‌ها را ترغیب کنید تا شنا و مهارت‌های گریز از خطرات احتمالی را بیاموزید.

سرپرست اورژانس کشور اضافه کرد: از شوخی کردن در هنگام شنا جدا خودداری کنید. همچنین هرگز پس از استفاده از دارو در آب شنا نکنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز