خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد:

لزوم استفاده از خرد جمعی در تصمیم گیری‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۶۷۳

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ساماندهی موسسات آموزش عالی امر بسیار مهمی است و با توجه به اینکه برخی از این موسسات زیر خط استاندارد هستند، لازم است به استانداردهای لازم برسند و در این راستا نگاه ما باید نگاهی ملی و همه گیر باشد و از خرد جمعی در تصمیم گیری ها استفاده کنیم.

به گزارش ایلنا، مجتبی شریعتی نیاسر در کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: اسناد بالادستی فقط محدود به یک بند از برنامه ششم توسعه نیست، بلکه شامل برنامه ششم توسعه و طرح آمایش آموزش عالی می‌شود که تمام آن‌ها چراغ راه سیاست‌های آموزش عالی هستند و باید به آن‌ها توجه کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در سال ۹۲، جمعیت دانشجویی کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با تعداد بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ مرکز دانشگاهی بود که با جمعیت فعلی از لحاظ تعداد دانش آموختگان رشته مهندسی در دنیا سوم هستیم.

وی تاکید کرد: در محیط‌های اجتماعی تعداد مهندسان و تحصیل‌کرده‌های ما بسیار هستند اما تعداد تکنیسین و افراد کاردان کم شده که نشان دهنده عدم اجرای صحیح سیاست‌های آموزش عالی در گذشته است.

شریعتی گفت: طی ۱۰ سال گذشته به صورت بی‌رویه مراکز دانشگاهی در نقاط مختلف کشور ایجاد کردیم. به طور مثال اگر قرار است دانشگاه صنعتی در استانی تشکیل شود، باید شرایط ایجاد آن در گوشه و کنار کشور رصد شود و خرد جمعی یا نگاه عاقلانه ایجاب می‌کند در این خصوص از تجربه استفاده و بهره گرفت.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری یکی از سه استان منطقه شش آموزش عالی است که با توجه به برخورداری این استان از پتانسیل های بالا، جزو استان‌هایی است که در بخش آموزش عالی مغفول مانده و ظرفیت‌های استان ایجاب می‌کند که در بخش آموزش عالی بیشتر به این استان توجه شود.

وی با اشاره به اینکه در مجموع از ۴۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی این استان حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر در دانشگاه آزاداسلامی مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیشترین تعداد دانشجو متعلق به دانشگاه آزاداسلامی و بیشترین تعداد هیات علمی مربوط به دانشگاه شهرکرد است.

وی با تاکید بر اینکه بایددر امور آموزش عالی شاخصه‌های استاندارد را رعایت کرد و آن‌ها را مورد توجه قرار داد، گفت: توسعه مراکز، جذب دانشجوی بیشتر و افزایش رشته محل‌ها آنقدر مهم نیست واصل بر اذین است که بر رعایت استانداردها توجه بسیاری شود، زیرا فرزندان ما که در نظام آموزش عالی تحصیل می‌کنند انتظار دارند وقتی وارد بازارکار می‌شوند افراد توانمندی باشند، بنابراین باید به استاندارد سازی شاخص ها بیش از پیش توجه شود.

شریعتی نیاسرگفت: در این استان ۹۷۷ رشته محل فعال در مجموعه زیر نظام‌ها وجود دارد که از این تعداد مجوز ۱۹۶ مورد از این رشته محل‌ها طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ اخذ شده است.

وی با بیان اینکه در فارسان دانشگاه دولتی به آن معنا وجود ندارد ولی دانشگاه آزاد اسلامی، پیام‌نور و جامع علمی کاربردی یک واحد از هر کدام در آنجا وجود دارد، بیان کرد: یکی از برنامه های اصلی وزارت علوم، توسعه مراکز آموزش عالی و توسعه دانشگاه‌ها در مناطق محروم است و در این راستا باید به سمتی حرکت کنیم که پتانسل‌ها را ارزیابی وبررسی کرده و هم‌افزایی نیزمورد توجه قرار گیرد.

شریعتی نیاسر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه شهرکرد بیشترباید تقویت شود زیرا یک دانشگاه محوری و مرکزی استان است و باید تقویت شود، اظهار داشت: یکی از محورها و سیاست‌های آموزش عالی، ماموریت‌گرایی است و باید به این امردتوجه شود بنابراین دانشگاه ها باید ماموریت خود را مشخص کنند.

وی با بیان اینکه اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی نهایی و ابلاغ شده و تمام مراکز موظفند از این اساسنامه تبعیت کنند، گفت: قطعاً از مراکز فنی و حرفه‌ای حمایت خواهد شد و بیشترین مجوز رشته محل‌ها ی مربوط به فنی و حرفه‌ای بوده، به طوری که در سال گذشته بیش از ۲۶۰ مجوز رشته محل به فنی و حرفه‌ای داده شده است.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه مراکز فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی دانشگاه های مهارتی در کشور هستند، تصریح کرد: این مراکز باید مورد حمایت قرار گیرند البته در کنار آن‌ها باید کارهای فرهنگی انجام شود.

وی با اظهار امیدواری از اینکه نمایندگان و مسئولان استان و روسای دانشگاه‌ها همراهی کنند تا اسناد بالادستی به خوبی اجرا شوند، گفت: مدیریت منطقه‌ای به این معناست که ظرفیت‌های استان تفویض اختیار شوند و نیاز منطقه را خود استان‌ها تعیین کنند و انتظار می‌رود همفکری کرده و با خرد جمعی زمینه اعتلای آموزش عالی را در استان فراهم کنیم.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که بخش خصوصی کمترین ورود را داشته است که باید از طریق بخش خصوصی به توسعه آموزش عالی کمک کرد.

وی افزود: توجه به مهارت افزایی جزو سیاست‌های آموزش عالی است که فارغ‌التحصیل نه تنها در رشته خود مهارت لازم را داشته باشد، بلکه از ارتباطات اجتماعی و عمومی مناسب نیز برخوردار باشد.

دکترشریعتی نیاسردر پایان سخنان خود با بیان اینکه باید به شرایط روز توجه کنیم، گفت: با توجه به فشار نظام استکباری باید پیش‌بینی شرایط سخت‌تری را در آینده داشته باشیم، بنابراین این مساله ایجاب می‌کند همه‌جانبه دنبال صرفه‌جویی باشیم. صرفه‌جویی به معنای این نیست که تنها دنبال توسعه‌های کمی باشیم بلکه باید رشته‌های کم اقبال را حذف کنیم، مراکز غیر ضروری را جمع، تجمیع و یا منحل کنیم وهمه ما باید با خرد جمعی به این موضوع ورود پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز