خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سخنگوی شورای شهر مطرح شد؛

شورا از پسِ تخلفاتِ شهرداری برنمی‌آید/صدور سه کارتِ سیار طرح ترافیک برای هر عضو شورا/افشانی سه تا هفت سال شهردار خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۳۶۹

اعطا در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری مصوبات شورای شهر را اجرایی نکرده و به آنها پایبند نیست، گفت: شورا به تنهایی از پس تخلفات شهرداری تهران برنمی‌آید و مردم باید با نظارت عمومی به شهرداری کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز نشست خبری علی اعطا (سخنگوی شورای شهر تهران) برگزار شد و علی اعطا در این جلسه دو ساعته به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 اعطا در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری مصوبات شورای شهر را اجرایی نکرده و به آنها پایبند نیست، گفت: شورا به تنهایی از پس تخلفات شهرداری تهران برنمی‌آید و مردم باید با نظارت عمومی به شهرداری کمک کنند.

وی درخصوص خرید کولر گازی برای مجموعه شورای شهر و حاشیه‌هایی که در خصوص بیلبوردهای تبلیغاتی و هدیه یکی از مدیران شهرداری به یکی از کارگردان سینما تصریح کرد: در خصوص کولرها باید بگویم که بالاخره یک اداره اجرایی باید کولر داشته باشد. در رابطه با بیلبوردهای تبلیغاتی هم من سریعا عکس‌العمل نشان دادم و اعلام کردم اگر می‌خواهند خبری را تکذیب کنند آن را مسئولانه تکذیب کنند. شنیده شد که برخی در داخل شهرداری گفته بودند که (مسئولانه تکذیب کردن) دیگر به چه معنا است؟ منظور من این بود که اگر خبری را تکذیب می‌کنید، راستش را بگویید.

وی با بیان اینکه عدم پیگیری برخی مصوبات شورای شهر می‌تواند تقصیر شورا نیز باشد، افزود: پیش از این زمان لایحه جدید مصوبات قبلی را بررسی نکردیم.

اعطا با اشاره به مصوبات شورای قبل گفت: در شورای اول مصوبه‌ای به تصویب رسیده بود که معاونین شهردار باید مانند وزرا در دولت از شورای شهر مجوز بگیرند. این مصوبه اگر بخواهیم می‌تواند اجرا شود اما در قانون شوراها آمده است که نباید در انتصابات دخالت کنیم. در هر حال کمیته تنقیح که وظیفه بررسی مصوبات قبلی را دارد کار خود را آغاز کرده است.

تخطی مناطق شهرداری از مصوبه لغو شده برج‌باغ 

نامه محرمانه شورا در رابطه با متخلفان برج‌باغ‌ها

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات برخی از مناطق شهرداری تهران در خصوص مصوبه برج‌باغ‌ها که لغو شده است، گفت:‌ موارد به تخلف در نامه‌ای محرمانه به شهردار تهران ارسال شده است و شماره پرونده‌ها و مناطقی که این تخلف را انجام داده‌اند، در نامه مذکور وجود دارد.

سخنگوی شورای شهر با تاکید بر اینکه شهردار به شدت به موضوع باغات حساس‌ است و جزو اولویت‌های اصلی اوست، اضافه کرد: این تخلف در مناطق شهرداری انجام شده و شهرداری و معاونت‌های مربوطه باید به این تخلف رسیدگی کنند. تذکر جدی به مناطق در مورد صدور مجوز ساخت و ساز در باغات داده شده و ما در اجرای مصوبات بسیار جدی هستیم.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه ابهامات و برداشت‌های آزادی از متن مصوبه انجام شده است، افزود: در 22 اسفندماه مصوبه برج‌باغ لغو شد و قرار شد بعد از آن هیچ مجوز ساخت و سازی براساس این مصوبه صادر نشود اما برخی تصور کرده بودند که اگر پرونده پیش از 22 اسفند تشکیل شده باشد این پروسه باید ادامه یافته و مجوز ساخت و ساز در باغات صادر شود. با این حال این توجیحات قابل پذیرش نیست و لغو مصوبه برج‌باغ برای همه مناطق شهرداری لازم الاجراست.

اختصاص سه کارت سیار طرح ترافیک یک میلیونی به هر عضو شورا

اعطا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که چرا شهرداری برای هر عضو سه کارت شناور با شارژ یک میلیونی صادر کرده است، افزود:‌ اولا این کارت‌ها برای استفاده شخصی اعضای شورا نیست در حقیقت برای هر عضو سه کارت سیار با یک میلیون شارژ برای ورود به طرح ترافیک صادر شده است. این کارت‌ها برای 30 روز مصرف کاربرد دارد و دو پلاک در روز می‌تواند از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: تعدادی از اعضا مخالف هستند و از پذیرفتن این کارت‌ها خودداری کردند البته کارت شناور طرح ترافیک در دوره قبل هم وجود داشت و پیش از این شارژی هم نبوده و نامحدود بود.

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه این کارت قرار است در اختیار مشاوران اعضای شورا قرار گیرد در انتقاد به صدور آنها گفت: من هم مخالف این موضوع بودم و اصلا نباید این اتفاق می‌افتاد و شاید هم خیلی اقدام مناسبی نبود.

عضو شورا در واکنش به انتقاد خبرنگاران از سکوت اعضا در برابر این اتفاق افزود: من این انتقاد را می‌پذیرم اما نباید تصور شود که این کارت‌های طرح ترافیک سیار به مصرف شخصی خواهند رسید.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به این سوال خبرنگاران که تکلیف نمایندگان مجلس و افرادی که خبرنگار نبوده اما از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری استفاده کرده‌اند چه شد، تصریح کرد: قرار شده آقای محسن پورسیدآقایی (معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران) با کمیسیون اجتماعی فرهنگی جلسه‌ای تشکیل داده و در خصوص انتشار نام رسانه‌ها در کنار افرادی که طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کرده‌اند صحبت کند. در این جلسه همچنین حاشیه‌های مطرح شده در این خصوص نیز بررسی خواهد شد. این جلسه در طی نامه‌ پورسیدآقایی و اعلام آمادگی او برای حل و فصل این مساله تشکیل خواهد شد.

اعطا در پاسخ به انتقاد خبرنگاران در خصوص هدر رفتن منابع آبی به تهران به خاطر نحوه آبیاری درختان و فضای سبز تصریح کرد: این موضوع را قبول دارم و می‌دانم که در شهرداری اسراف صورت می‌گیرد. ما در این خصوص به شهرداری هشدار داده‌ایم و پیگیری‌ها از سوی برخی از اعضا در حال انجام است. سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه محمدعلی نجفی (شهردار سابق) اسفندماه 96 پیش‌نویس لایحه‌ای را در خصوص رسیدگی به تخلفات ساختمانی در 22 ماده به معاون اول تقدیم کرده است، افزود: ماده 100 قانون شهرداری‌ها کلی بوده و بعضا برخی از این قانون تفسیرهای خود را کرده و همین به مشکلات دامن می‌زند. البته ضمانت اجرایی ماده 100 نیز مورد تردید بوده و باید اصلاح شود. هرچند شورا فقط شأن مشورتی داشته و این پیش‌نویس تهیه شده باید در مراجع ذی‌صلاح بررسی شود.

سخنگوی شورای شهر در خصوص اظهارات اخیر رئیس مجلس در مورد ادغام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در وزارت راه و شهرسازی و جدا شدن این سازمان از وزارت کشور تصریح کرد:‌ در مورد جایگاه این سازمان اختلاف نظرهایی وجود دارد و زمانی که آقای افشانی معاون عمرانی وزیر کشور بود با این ادغام و تغییر موافق بودند. وزارت راه نیز به نظر با این مساله موافق است.

اعطا افزود: فراموش نکنیم وزارت راه و شهرسازی شأن نظارتی و وزارت کشور شأن اجرایی دارد و همین تعارضاتی را ایجاد کرده است. به همین دلیل برخی پیشنهاد می‌دهند که سازمان شهرداری‌ها به وزارت راه بپیوندد.

اعطا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عدم قرارگیری قراردادهای جدید بالای یک میلیارد تومان در سامانه شفافیت تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد و من قویا آن را تکذیب می‌کنم. ما معتقدیم که همه موارد باید در معرض دید شهروندان باشد البته سامانه شفافیت یک سازوکار جدید در شهرداری بوده و گام به گام در حال تکمیل است.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم امنیت خط 7 مترو تهران و اینکه افشانی (شهردار) در جمع خبرنگاران اظهار کرد که باید امنیت خط 7 را از پیمانکاران آن پرسید، گفت:‌ اولا برخی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند خط 7 از همان ابتدا مشکل ایمنی نداشت. این در حالی است که گزارشاتی از سوی سازمان‌های نظارتی در این خصوص برای ما ارسال شده. شاید برخی از رسانه‌ها به مسائل خط 7 نگاه سیاسی داشته باشند اما ما در خصوص امنیت و مسائل شهری نگاهی کاملا غیرسیاسی داریم. اظهارات آقای افشانی نیز منطقی بوده و امنیت یک پروژه باید توسط پیمانکاران آن تایید شود.

به ازای هر صندلی بیش از سه نیرو در شهرداری وجود دارد

برگزاری نمایشگاه‌هایی از جنس الکامپ ممنوع است

 

اعطا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری حاکی از استخدام‌های جدید در شهرداری صورت می‌گیرد با بیان اینکه شهرداری با نیروی مازاد مواجه بوده و به ازای هر صندلی بیش از سه نیرو در شهرداری وجود دارد، گفت: برنامه‌ای برای جذب نیروی جدید در شهرداری وجود ندارد و احتمالا اخباری که شما شنیده‌اید مربوط به پست‌های مدیریتی است و این دستِ هر مدیرعاملی است که مدیران خود را تغییر دهد.

وی در خصوص اینکه چرا رئیس کمیته شفافیت در دسترس خبرنگاران نیست، افزود: در آستانه یک سالگی شورای شهر قرار است همه کمیسیون‌ها و کمیته‌ها گزارشی از عملکرد خود به رسانه‌ها ارائه دهند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌هایی از جنس الکامپ ممنوع است، افزود: چند نفر از اعضای شورا پیگیر این مساله هستند.

مجلس در مقامی نیست که بتواند شوراها را منحل کند

افشانی حداقل سه سال و شاید تا هفت سال شهردار بماند

وی در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که عنوان کرده بود 90 نماینده در نامه‌ای تقاضای انحلال شوراها را کرده‌اند با بیان اینکه اطلاعی از این موضوع ندارد، گفت:‌ جایگاه یک فصل از قانون اساسی به شوراها اختصاص دارد و مجلس در مقامی نیست که بتواند شوراها را منحل کند.

اعطا در رابطه با لایحه جدید این هفته‌ی شورای شهر که به مدیرعامل بهشت‌زهرا امکان داده تا قبر رایگان اهدا کند، تصریح کرد: سازمان بهشت زهرا 6 سال است تعرفه‌هایش را افزایش نداده و می‌دانیم که به صورت مستقل و با بودجه خودش اداره می‌شود. تصویب کلیات آن لایحه به این معنا نبود که مدیرعامل سازمان بهشت زهرا می‌تواند در خصوص تخفیف و تخصیص قبور شخصا اقدام کند.

وی ادامه داد: در جلسه گذشته فقط کلیات لایحه تصویب شد. در جلسه آینده دستورالعمل دقیق آن بررسی می‌شود اما به هر حال همه به این مساله اذعان داریم که برخی از خانواده‌ها امکان پرداخت هزینه‌ها را نداشته و از لحاظ شرعی و انسانی باید این خدمات را در اختیار آنها قرار دهیم.

اعطا در رابطه با بخشنامه‌های ضدفساد نجفی و تعهد اجرای آن از سوی افشانی اظهار کرد: بعید می‌دانم لغو این بخشنامه‌ها در دستور کار آقای افشانی باشد. بعید می‌دانم ایشان مخالف باشند. این دو بخشنامه جزو امور بدیهی محسوب شده است.

اعطا در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری به تذکرات اعضا بی‌توجه است، گفت: شهردار جدید اخیرا بخشنامه‌ای را صادر کرده‌اند تا براساس آن همه موظفند در عرض یک هفته به تذکرات پاسخ دهند.

وی در رابطه با نامه اخیر رئیس بنیاد مستضعفان برای همکاری با شهرداری در راستای احیای باغ‌های تهران گفت: در حال حاضر حدود 15 باغ در تملک بنیاد مستضعفان است که مساحت قابل توجهی هم دارند. نامه‌ای که دیروز از سوی بنیاد مستضعفان در این خصوص ارسال شد اقدام بسیار مهم و مثبتی محسوب می‌شود.

اعطا با تاکید بر اینکه این نامه نشان‌دهنده چراغ سبز شهرداری برای پلاسکو به بنیاد مستضعفان نیست، افزود: ‌تصمیم‌گیری در خصوص پلاسکو به عهده کمیسیون ماده 5 است. در حقیقت این نامه پاسخ بنیاد به حساسیت افکار عمومی بود و همه دست به دست هم داده‌اند تا از باغ‌های تهران محافظت شوند.

در ادامه جلسه؛ اعطا در رابطه با اظهارات برخی رسانه‌ها در خصوص پایان کار افشانی تا عید امسال تصریح کرد:‌ تلقی و باور ما این است که افشانی حداقل سه سال و شاید تا هفت سال دیگر هم شهردار بماند.

وی در رابطه با وضعیت آرامگاه شهدای مشروطه که تبدیل به خرابه شده است، افزود: ما از این منطقه بازدید داشته‌ایم و قرار شده که تاریخ چهاردهم مرداد در روز مشروطه و 17 مرداد که روز خبرنگار است بالاخره در این خصوص خبر روشنی داشته باشیم. معاون معماری و شهرسازی شهرداری نیز جلسه‌ای با وزیر بهداشت در این خصوص داشتند.

اعطا در پاسخ به سوالی در مورد نامه یکی از شهرداران کلانشهرها به بانک شهر برای ابقای یکی از اعضای خانواده قالیباف در هیات مدیره بانک شهر تصریح کرد: سهام بانک شهر متعلق به همه کلانشهرهاست و ممکن است یکی از شهرداران فردی را معرفی کرده باشد اما من این نامه را ندیده‌ام و احتمالا چیز عجیبی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز