خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقاد ناجا از عدم لحاظ "پیوست انتظامی و امنیتی" در طرح‌های توسعه و نوسازی/ هر قصوری در طراحی محیط شهری به افزایش جرائم می‌انجامد

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۸۴۱

رییس پلیس پیشگیری ناجا گفت: براساس مواد ۱۰۶ و ۱۰۸ قانون احکام دائمی هیچ توسعه‌ و نوسازی نباید بدون پیوست انتظامی و امنیتی انجام شود، اما متاسفانه در این زمینه همچنان مشکل داریم.

سردار محمد شرفی (رییس پلیس پیشگیری ناجا) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ساختمان‌های مخروبه و فرسوده‌ای که به پاتوق معتادان، سارقان و ... تبدیل شده است، گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع جرم در شهرها طراحی خوب و مناسب محیط است، یعنی اگر در شهرها و مناطق حاشیه‌ای طراحی شهری محیط مناسب باشد و از نور کافی برخوردار بوده و خیابان‌ها عریض و استحکامات مناسبی به کار رفته باشد، طبیعتا در کاهش وقوع جرم بسیار موثر است. هر قصوری در این زمینه نیز می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را تشدید و جرائم عمومی را افزایش دهد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که براساس مواد ۱۰۶ و ۱۰۸ قانون احکام دائمی بر عهده دستگاه‌های دولتی گذاشته شده، این است که هیچ توسعه‌ و نوسازی نباید بدون پیوست انتظامی و امنیتی باشد، اما متاسفانه ما در این زمینه همچنان مشکل داریم.

سردار شرفی خاطرنشان کرد: براساس این قانون اگر سازمان‌ها و سیستم‌ها همکاری کنند و هر نوسازی و توسعه‌ای را با پیوست انتظامی انجام دهند و از نظر کارشناسی پلیس استفاده کنند، بی‌شک درصد آمار جرائم در مناطق نیز کاهش خواهد یافت.

او افزود: اگر مالکیت زمین‌ها و ساختمان‌هایی که اموال عمومی محسوب می‌شوند و همینطور مراتع و جنگل‌ها یا ساختمان‌های مخروبه مشخص نباشد، قطعا هر لحظه در معرض تصرف قرار می‌گیرد.

اقدامات جدید پلیس برای نظارت بر مناطق حاشیه‌نشین

وی با اشاره به نظارت پلیس بر مناطق حاشیه‌نشین در شهرها گفت: یکی از اقدامات ما در حوزه درون سازمانی بحث توسعه کمی کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و استقرار آنها در مناطق حاشیه‌نشین برای کنترل آن مناطق است. این موضوع سهل‌الوصول نیست، چراکه نیاز به ساختار، ساختمان و اعتبار دارد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبار و زیرساخت لازم برای ایجاد کلانتری و پاسگاه در این مناطق وجود ندارد، یکی از راه‌های سهل‌الوصول پلیس برای نظارت این مناطق راه‌اندازی واحدهای سیار پلیس است. منابع اعتباری این طرح پیش‌بینی شده و قرار است در طول برنامه ششم توسعه هزار دستگاه‌ خودرو که برای این موضوع طراحی شده، به کار گرفته شود.

سردار شرفی با بیان اینکه در این خودروها سامانه‌های اطلاعاتی نصب و همچنین امکان پایش محیط پیرامون و تحلیل جرم نیز وجود دارد، گفت: قرار است در سال جاری ۱۰۰ خودرو تهیه و در اختیار رده‌های اجرایی قرار بگیرد. اولویت بکارگیری این خودروها نیز در مناطق حاشیه‌نشین تهران، مشهد و خوزستان است.

وی ادامه داد: اولین سری از این خودروها در هفته نیروی انتظامی در مهرماه رونمایی می‌شود، در حال حاضر نیز با گشت‌های شبانه‌روزی این مناطق را پوشش می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز