خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایلنا:

یکی از نقاط ضعف دانشگاه‌ها در حوزه همکاری‌های بین‌المللی است/ اعزام ۲۰ نفر از اساتید برای توسعه همکاری‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۵۸۸

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف دانشگاه‌ها در حوزه همکاری‌های بین‌المللی است، از اعزام ۲۰ نفر از اساتید به خارج از کشور برای توسعه همکاری‌ها خبر داد.

سید احمد معتمدی (رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقدامات این دانشگاه برای بین‌المللی شدن گفت: یکی از نقاط ضعف دانشگاه‌های ما بحث همکاری‌های بین‌المللی است، البته اساتید ما همواره با ارسال مقالات یا شرکت در سمینارها در حوزه بین‌الملل همکاری داشته‌اند، اما در این حوزه تنها ارسال مقالات و شرکت در سمینارها کافی نیست. طبیعتا باید در ارتباطات سطح بالاتری به وجود بیاید.

وی ادامه داد: تبادل دانشجویان و اساتید، افزایش دانشجو و اساتید خارجی و همچنین قراردادهای مشترک خارجی نیز بسیار اهمیت دارد. خوشبختانه برنامه‌های راهبردی دانشگاه امیرکبیر در این راستا بوده است و نتیجه‌‍‌اش هم این بود که سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ ما ۱۰۰ درصد رشد امتیاز در رتبه بندی‌ها را داشتیم که البته باز هم خیلی کم است و فکر می‌کنم جا داریم که ۵۰ درصد دیگر رشد داشته باشیم.

معتمدی با اشاره به توانمندی‌های دانشجویان داخل کشور بیان کرد: قراردادهای خوبی را با دانشگاه‌های معتبر اروپا بستیم و تفاهم نامه‌هایی داریم که اجرایی هم شده و تنها روی کاغذ قید نشده‌اند. از طرفی استقبال از سوی آنان هم خیلی بوده است. ایران کشوری است که قشر جوان مستعدِ زیادی دارد، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های خوب ما واقعا قابل رقابت با بهترین دانشگاهای دنیا هستند، بنابراین دانشگاه‌های ما هم برای آن‌ها جاذبه دارد. حتی اساتید ما از بهترین دانشگاه‌های دنیا فارغ التحصیل شده‌اند. همچنین کسانی که در داخل هستند افراد با استعداد و دانشجویان ممتازی بودند که فارغ التحصیل شدند، بنابراین برای آن‌ها هم جذاب است که با ما همکاری داشته باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پروژه‌های بین‌المللی و فرصت مطالعات تابستانی توضیح داد: پروژه‌های بین‌المللی را داریم که رشد خوبی داشته‌اند؛ با همین هدف یک فرصت مطالعاتی تابستانی برای کارهایی که از قبل شروع شده بودند در نظر گرفتیم تا کارها زودتر به نتیجه برسد. از این رو حدود ۲۰ نفر از اساتید برای توسعه همکاری‌ها در تابستان امسال اعزام شدند یا در حال اعزام هستند. به هر حال مجموعه اقدامات می‌تواند این نقطه ضعف ما را بهبود بدهد و قطعا هم ما از دانش خارج از کشور استفاده می‌کنیم.

 معتمدی طرح تراز دانشگاه‌ها را عامل مهمی در عدم مهاجرات دانشجویان دانست و گفت: من فکرمی‌کنم یکی از راه‌های مهم عدم مهاجرت دانشجویان خوبمان به خارج از کشور هم همین است. اگر دانشجویان و فارغ التحصیلان بدانند که در داخل کشور هم می‌شود با دانشگاه‌های خارج از کشور تعامل داشت و به همکاری‌ها ادامه داد، می‌توان شاهد ماندن آن‌ها در کشور بود و البته نتیجه‌اش را هم در عمل می‌بینیم. ممکن است آن‌‌ها تصوراتی داشته باشند، اما زمانی که در اینجا دانشجو یا هیات علمی هستند می‌توانند با خارج از کشور تعامل داشته باشند و علاوه‌ بر مزیت‌های اینجا از مزیت‌های خارج از کشور هم استفاه کنند.

او افزود: به هر حال رفتن به خارج از کشور و در آنجا مستقر شدن کار ساده‌ای نیست و یکسری تصورات دارند که بعضا هم توهم است. ولی اگر این ارتباط باشد می‌توانند از مزایای بودن در ایران و نیز از علم و دانش خارج از کشور هم استفاده کنند.

معتمدی درباره بودجه‌ای که وزارت علوم به این کار اختصاص داده است، گفت: اصل بودجه در نظر گرفته شده برای این کار همان بودجه ای است که در مجلس مصوب شده است و به علاوه درآمدهای خودمان که برای این طرح لحاظ می‌شود. با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی است، امیدواریم کمک‌های بیشتری در این جهت صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سوال که آیا خروج آمریکا از برجام برای طرح بین المللی شدن دانشگاه‌ها ممانعتی ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: برای عده‌ای از افراد و اساتید در کشور آمریکا ممکن است، مشکل  پیش بیاید البته این مشکل همیشه بوده است. به هر حال آمریکا یک کشور دور است و قوانین خاصی برای رفت و آمد دارد و برای خیلی‌ها هم پرهزینه است، اما درحال حاضر فکر نمی‌کنم این مشکل برای کشورهای اروپایی و کشورهای خوب آسیایی و یا حتی جاهای دیگر دنیا به وجود بیاید.

وی بیان کرد: در هفته‌های گذشته هم به اتفاق روسای دانشگاه‌ها و وزیرعلوم به دعوت دولت فرانسه به این کشور رفتیم و اتفاقا استقبال بسیار خوبی هم شد، اگر مشکلی وجود داشت می‌توانستند این دعوت را به عقب بیاندازند.

معتمدی درباره امتیاز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه‌بندی های جهانی گفت: ما در چهار سال گذشته در کیواس، ‌تایمز و شانگ‌های که سه رتبه‌بندی اصلی هستند، حضور نداشتیم ولی الان حضور پیدا کردیم و رتبه ما در کیواس امسال ۵۰رتبه بالا آمده‌ یعنی رتبه ما ۴۵۰ تا۵۰۰ شده و هر سال هم افزایش پیدا می‌کند.همچنین در بین دانشگاه‌های صنعتی هم یا رتبه اول یا رتبه دوم را داریم.   

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درپایان با اشاره به تعامل با دانشگاه‌های رتبه یک کشور گفت: ما با دانشگاه‌های رتبه یک همکاری داریم و گاها جلسه‌هایی برگزار می‌کنیم و از تجربه‌هایی هم استفاده می‌کنیم. هر چقدر دانشگاه‌های داخل در دنیا بالاتر بروند به نفع مجموعه آموزش عالی کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز