خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک فاتب در گفت‌وگو با ایلنا:

جای خالی "مجازات تکمیلی" در قوانین/ضرورت الزام فردِ متخلف به انجام خدمات عام‌المنفعه

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۲۳۶

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک فاتب گفت: مجازات تکمیلی می‌تواند در کاهش تخلفات بسیار اثرگذار باشد، اما متاسفانه در خصوص جرائم رانندگی در کشور ما مجازات تکمیلی وجود ندارد.

سرهنگ مسعود جبارزاده (معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک فاتب) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بیشترین تخلفات صورت گرفته در سال گذشته گفت: عبور از محدوده زوج و فرد، ورود به محدوده طرح ترافیک، نداشتن معاینه‌فنی، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده، توقف دوبله در معابر از عمده‌ترین تخلفاتی بودند که در سال ۹۶ صورت گرفته است. در مجموع ثبت تخلفات رانندگی در سال گذشته ۸ درصد نسبت به سال ۹۵ کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه افزایش میزان نقدینگی جرائم رانندگی و فرهنگ‌سازی در کنار هم باعث کاهش میزان تخلفات می‌شود، گفت: پارامترهای متعددی در کاهش میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی تاثیرگذار است در برخی افراد از جمله کسانی که از نظر اقتصادی شرایط نامساعدی دارند، افزایش میزان نقدینگی جرائم باعث کاهش تخلف می‌شود، در حالی که در اقشار پردرآمد بویژه افرادی که در مناطق شمالی شهر ساکن هستند، افزایش میزان نقدینگی جریمه اثرگذاری کمتری دارد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بیان کرد: در بررسی کشورهایی که از نظر ترافیکی فرهنگ بالایی دارند مانند انگلستان مشخص شده است، اگر به موفقیتی در این زمینه رسیده‌اند صرفا با فرهنگ‌سازی نبوده است، بلکه اعمال قانون بسیار شدید نیز در این موفقیت بسیار اثرگذار بوده است.

سرهنگ جبارزاده خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در کشور ما جای آن بسیار خالی است و در اکثر کشورها انجام می‌شود، مجازات تکمیلی است یعنی اگر فرد تخلف حادثه‌ساز مرتکب شود علاوه بر اینکه جریمه نقدی می‌شود باید اقداماتی مانند خدمات عام‌المنفعه نیز انجام دهد. همچنین در کلاس‌های روانشناسی شرکت کند. این مجازات تکمیلی می‌تواند در کاهش تخلفات بسیار اثرگذار باشد که متاسفانه در خصوص جرائم رانندگی در کشور ما مجازات تکمیلی وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص تخلفاتی که عابران پیاده مرتکب می‌شوند؛ گفت: عبور عابران پیاده از محل‌های غیرمجاز و همچنین از طول راه‌هایی که دارای پیاده‌رو است بیشترین تخلفاتی است که عابران پیاده مرتکب می‌شوند.

وی ادامه داد: بخشی از حوادث رانندگی مربوط به تخلفاتی است که عابران پیاده انجام می‌دهند، البته این تخلفات بیشتر از روی ناآگاهی و سهوی است. در قانون نیز جریمه برای عابران پیاده مشخص شده است، اما در حال حاضر شرایط اعمال قانون برای عابران پیاده چه از نظر اجتماعی و چه از لحاظ زیرساخت‌ها مهیا نیست.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به این سوال که جریمه نقدی برای ورود موتورسواران به تونل توحید چه میزان است، گفت: از نظر قانون ورود موتورسواران به تمام تونل‌ها ممنوع است و می‌توانند از مسیرهای جایگزین استفاده کنند به طور مثال موتورسوارانی که می‌خواهند از تونل توحید استفاده کنند، می‌توانند از کنارگذر تردد کنند.

سرهنگ جبارزاده خاطرنشان کرد: در تونل توحید حوادث ترافیکی و تصادفات منجر به فوت بسیاری برای موتورسواران اتفاق می‌افتاد از همین‌رو در راستای حفظ سلامتی و امنیت موتورسواران ورود آنها به تونل ممنوع است، البته اعمال قانون صورت نمی‌گیرد بلکه از تردد جلوگیری می‌شود. هدف ما این است که موتورسواران به تونل ورود نکنند، هدف اعمال قانون نیست اگرچه می‌توان جریمه ورود ممنوع را برای آنها در نظر گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز