خبرگزاری کار ایران

حبیب‌زاده در نشست خبری خود مطرح کرد:

کسانی که از پس دادن املاک خودداری کنند به قوه قضائیه معرفی می‌شوند/طرح پیاده راه 17 شهریور شکست خورده است

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۶۱۸

معاون نظارت شورای شهر با بیان اینکه نمی‌دانیم چه اختیاراتی در گذشته به شهردار تفویض شده، افزود: این طرح ماه‌هاست که به کمیسیون حقوقی و نظارت ارجاع شده اما هنوز خبری از آن نیست. بررسی‌ها خیلی طولانی شده اما اطلاعات کاملی در خصوص اختیاراتی که در گذشته به شهردار تفویض شده، نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین حبیب‌زاده (معاون نظارت و رئیس کمیته نظارت کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران) ظهر امروز پس از جلسه شورا در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

حبیب‌زاده در ابتدا با بیان اینکه نزدیک به یک سال از عملکرد کمیته نظارت می‌گذرد و تاکنون شش طرح در این حیطه در این شورا ارائه شده، گفت: طرح اول مربوط به ساماندهی نحوه واگذاری املاک به صورت بهره‌برداری بود. لازم به ذکر است که این طرح هیچ ارتباطی با بحث املاک نجومی نداشته و ارتباطی با آن ندارد. اولین ملکی که براساس این لایحه برای واگذاری به تایید شورای شهر تهران رسید واگذاری زمین برای موزه نقاشی خانم ایران درودی بود البته این واگذاری هم به صورت قطعی انجام نگرفت.

حبیب‌زاده با بیان اینکه براساس گزارش‌های سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران تاکنون ۱۳ هزار و ۳۰۰ ملک از سال‌ها قبل تا آغاز به کار شورای پنجم واگذار شده است، گفت: این املاک متراژهای مختلفی داشته و بیش از یکصد مورد آن بازگردانده شده است. بازگرداندن املاک کماکان ادامه دارد و مواردی هم که مورد بهره‌برداری قرار گرفته باید بار دیگر در صحن مجوز بگیرد.

عضو شورای شهر با اشاره به طرح دولت در موضوع گره‌های ترافیکی، افزود: ۴۰ مورد گره ترافیکی شناسایی کرده‌ و شهرداری را ملزم کردیم آنها را به صورت دقیق بررسی کند. طرح بعدی به بازنگری اختیارات تفویض شده به شهرداری اختصاص دارد.

معاون نظارت شورای شهر با بیان اینکه نمی‌دانیم چه اختیاراتی در گذشته به شهردار تفویض شده است، افزود: این طرح ماه‌هاست که به کمیسیون حقوقی و نظارت با ریاست ابراهیم امینی ارجاع شده است اما هنوز خبری از آن نیست. بررسی‌ها خیلی طولانی شده اما اطلاعات کاملی در خصوص اختیاراتی که در گذشته به شهردار تفویض شده، نداریم.

وی ادامه داد: حتی معاونین هم نمی‌دانند چه اختیاراتی واگذار شده است، به همین دلیل پیشنهاد دادیم در یک زمان مشخص این مساله تعیین تکلیف شود.

معاون نظارت شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: اصلاح و پیشنهاد اساسنامه سازمان املاک و مستغلات و پیشنهاد لغو مصوبه برج باغ از دیگر اقدامات این کمیسیون بود. همچنین طرحی در خصوص نحوه ارائه خدمات رفاهی درمانی به کارکنان و طرح دیگری در رابطه با اصلاح ساختار صندوق ذخیره کارکنان شهرداری ارائه دادیم. صندوق ذخیره کارکنان نباید خود بنگاه‌داری کرده و باید زیر نظر یک بانک عامل  عمل کند.

وی با بیان اینکه برخی از این طرح‌ها نتیجه داده و برخی کماکان در حال پیگیری است، در ادامه به چند موضوع مهم که توسط شورای شهر پیگیری شد، اشاره و تصریح کرد: اولین موضوعی که به بررسی آن پرداخته و مدت‌هاست پیگیر آن هستیم بحث پیاده‌راه 17 شهریور است. من بارها از پیاده‌راه بازدید کرده و به مشکلات مطالبات مردم گوش داده‌ام.

حبیب‌زاده افزود:‌ طرح پیاده‌راه 17 شهریور شکست خورده است. در مصوبه‌های گذشته شورا قرار بود این پیاده‌راه به طور کامل بازگشایی شود اما این مهم هنوز صورت نگرفته است. براساس پیگیری‌های ما قرار شد در فاز اول عبور و مرور وسیله نقلیه عمومی یعنی تاکسی و اتوبوس به پیاده راه 17 شهریور آزاد شود.

معاون نظارت شورای شهر با تاکید بر اینکه به شدت پیگیر موضوعات و مطالبات آتش نشانان بوده است، افزود: من تقریبا از همه ایستگاه‌های آتش نشانی در طول عید بازدید کردم و با آتش نشانان از نزدیک صحبت و در جریان نیازهایشان قرار گرفتم. آنها مسائل‌شان به سه دسته تقسیم می‌شود: دسته اول مطالباتشان در خصوص قرار گرفتن شغل آتش نشانی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور بود. مساله دوم بحث مسکن این عزیزان بود که احتمالا تسهیلات را در این خصوص افزایش خواهند داد. البته افزایش تسهیلات پیش از اتفاقات اخیر وعده داده شده بود اما تمام تلاش خود را برای این مهم خواهیم کرد و مساله بعدی بحث امکانات رفاهی آتش نشانان بود. متاسفانه آنها با توجه به نوع کار و سختی کارشان از امکانات رفاهی کافی برخوردار نیستند.

کسانی که از پس دادن املاک خودداری کنند به قوه قضائیه معرفی می‌شوند

شورا اجازه دخالت در عزل و نصب‌ها را ندارد

حبیب‌زاده با بیان اینکه تاکنون 500 بازدید از پروژه‌های مختلف در سطح شهر تهران انجام داده است، در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

معاون نظارت شورای شهر در واکنش به انتقادات خبرنگاران در خصوص تغییر مدیران شهردار سابق نجفی توسط افشانی اما ماندگاری مدیران دوران قالیباف که برخی حتی تخلفاتشان به اثبات رسیده است، گفت: شورا اجازه دخالت در عزل و نصب‌ها را ندارد اما موضوع قطعی این است که شهردار در مقابل تک تک انتصاب‌هایش باید خودش مسوولیت کند و بازهم تاکید می‌کنم که نمی‌توانیم در این مساله ورود کنیم و مسوولیت آن را خود شهردار باید بپذیرد.

حبیب‌زاده در خصوص پروژه ایران مال در غرب تهران و آرای صادر شده در خصوص کمیسیون ماده 100 گفت: در ارتباط با تخلفات مجموعه از آن بازدید داشتیم و صحبت‌ها و سخن ذی‌نفعان را شنیدیم. کمیسیون پرونده به کمیسیون ماده 100 فرستاده شده و کمیسیون باید دخالت کند. وقتی به کمیسیون ماده 100 رفت دیگر هیچکس اجازه ورود به پرونده آن را ندارد و رای کمیسیون هر چقدر هم که باشد فرقی ندارد.

معاون نظارت شورای شهر با تاکید بر اینکه آرای کمیسیون ماده 100 لازم الاجراست ادامه داد:‌ براساس گزارشات ما 1500 میلیارد تومان بدهی فقط برای تخلفات بالای 50 میلیون تومان توسط کمیسیون ماده 100 صادر شده است.  اینکه چطور می‌خواهیم این مطالبات را احصا کنیم بستگی به نظر شهردار دارد و منتظریم شهردار اعلام کند چطور می‌خواهند آنها را وصول کنند. شیوه وصول مخصوصا در مواردی که در ساختمان سکونت صورت گرفته باید مشخص شود.

عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه زمانی که کمیسیون ماده 100 حکم قلع و قمع را برای ساختمانی متخلف صادر می‌کند اصولا رای آن توسط کارشناسان دادگستری رد می‌شود و بعد شورای معماری باید وارد شود، درخصوص  1300 ملکی که در گذشته به اشخاص خاص واگذار شده است نیز تصریح کرد: از این 1300 ملک که به اشخاص خاص واگذار شده است و ما آنها را شناسایی کرده‌ایم تقریبا 100 ملک پس گرفته شده است و جا دارد از قوه و دستگاه قضائی که با ما در این خصوص همکاری کردند تشکر کنیم.

وی در واکنش به انتقادات خبرنگاران از کم‌کاری‌های کمیسیون حقوقی و نظارت به عنوان یکی از مهمترین کمیسیون‌های شورای شهر گفت: من مسوول کمیته نظارت این کمیسیون هستم. کمیته تنقیح به عهده آقای حجت نظری و کمیته حقوق شهروندی به عهده آقای امینی است.باید از کمیسیون بخواهیم که گزارش کارش را ارائه دهد و همینطور نمی‌توان انتقاد کرد.

حبیب‌زاده افزود: در این کمیته ما 1460 پرونده را مکاتبه کرده‌ایم که برخی به نتیجه رسیده‌اند و برخی هنوز در جریان هستند.

عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که اگر برخی از افراد از پس دادن ملک‌های واگذار شده خودداری کنند چه باید کرد، افزود: براساس آخرین اخباری که ما داریم املاک پس گرفته شده است اما باید در صورت خودداری کار را به قوه قضائیه بسپاریم.

عضو ستاد شورایاری‌ها در واکنش به انتقاد خبرنگاران از عدم تحول و تعقیب در عملکرد شورایاری‌ها از تحولاتی که شورای پنجم در شورایاری‌ها ایجاد کرده است خبر داد و گفت: قرار شده در هر مرحله چهار کارگروه ایجاد شود و روسای آن در کل منطقه هیات رئیسه را تشکیل می‌دهند که به جای شهرداری مستقیما با ستاد شورایاری‌ها در ارتباطند. این کمیته‌ها چندین ماه است که راه‌اندازی شده و این فرآیند مطمئنا به اعضای شورا کمک خواهد کرد.

حبیب‌زاده در واکنش به این سوال که آیا توجه به پرونده‌های گذشته موجب غفلت از فرآیندهایی که امروز در شهرداری در حال رخ دادن است؛ نشده؟، افزود: متاسفانه برخی در جواب دادن کند عمل می‌کنند اما هیچ غفلتی از فرآیندهای روزانه در شهرداری وجود ندارد. جلسات هم‌اندیشی با شهردار اصولا با انتقاد نسبت به وضعیت موجود می‌گذرد.

وی ادامه داد: معاونین از ما گله می‌کنند که چرا به آنها اجازه پاسخ نمی‌دهیم. ما در انتصابات دخالت نخواهیم کرد و ایشان به عنوان مدیر اجرایی قدرت دارد که اطرافیانش را منصوب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز