خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

شهرداری به معضلات تعاونی‌های مسکن ورود کند/پیمانکاران عمرانی حقوق کارگران را به موقع نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۷۵۱

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران گفت: بیشتر کارگران طرف قرارداد پیمانکاران عمرانی شهرداری با مشکل روبه‌رو هستند و حقوقشان را به موقع دریافت نمی‌کنند.

افشین حبیب‌زاده (رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه از زمان آغاز به کار شورای پنجم تاکنون ۵ جلسه فراکسیون کارگری تشکیل شده است، در رابطه با مشکلات جدی که در این حوزه وجود دارد، گفت: معضلات تعاونی‌های مسکن در شهرداری قابل توجه است. در حقیقت افراد به اعتماد سازمانی که در آن کار می‌کنند، سرمایه‌های زندگی خود را در شرکت تعاونی مسکن می‌گذارند، اما متاسفانه شاهد هستیم، اکثر این شرکت‌های تعاونی مسکن با مشکل روبه‌رو هستند.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در همین راستا شرکت‌ها و سازمان‌های ذیربط باید برای بررسی این مشکلات ورود کنند و تا جایی که امکان دارد؛ برای رفع آن‌ها به تعاونی‌های مسکن کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه فراکسیون کارگری در این حوزه ورود کرده است، در رابطه با پیشنهادات فراکسیون در این رابطه افزود: پیشنهاد کردم که کمیته‌ای با حضور کار‌شناسان خبره حقوقی و مالی شهرداری، اعضای فراکسیون کارگری شورا، معاون توسعه منابع انسانی، مدیر کل اداره تعاون کار و امور اجتماعی استان تهران یا معاون مربوطه آن تشکیل شود، تا در این کمیته بتوانیم مشکلات تعاونی مسکن کارگری در شهرداری را بررسی و رفع کنیم.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران با اشاره به اقدمات فراکسیون کارگری شورای شهر در رابطه با کاگرانی که سخت‌ترین شرایط کار در شهرداری تهران را دارند، گفت: افرادی که مستقیما زیر نظر شهرداری کار می‌کنند، نسبتا وضعیتشان بد نیست، بیشتر کارگرانی که طرف قرارداد پیمانکاران عمرانی یا پیمانکاران پروژه‌ها هستند با مشکل روبه‌رو بوده و حقوقشان را به موقع دریافت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کارگران مرتبط با شهرداری با آن روبه رو هستند، این است که حقوقشان را سر وقت دریافت نمی‌کنند. اگر این رویه ادامه پیدا کند باید در قراردادها، بندی گذاشته شود که اگر پیمانکاران حق و حقوق کارگر خود را پرداخت نکنند، ما از محل صورت وضعیت کسر و مستقیما حقوق کارگران را پرداخت کنیم.

معاون نظارت شورای شهر تهران در رابطه با شرایط نامناسب زندگی کارگران در محل‌های اسکانشان در برخی ایستگاه‌های مترو نیز با تاکید بر اینکه این بحران هم به پیمانکاران شهرداری برمی‌گردد، افزود: شرایط زندگی در این کارگاه‌ها به پیمانکارانشان بر می‌گردد و باید بازرس اداره کار از این اماکن بازدید کرده و در صورت مشاهده اشکال، اداره کار ورود کند.

حبیب‌زاده درباره شرایط کودکان کار و همچنین کودکانی که در کارگاه‌های تفکیک پسماند کار کرده و به زباله‌گردی می‌پردازند، گفت: درست است که این کودکان زیر نظر شهرداری نبوده و عمدتا برای پیمانکاران حوزه پسماند کار می‌کنند، اما قرار شد؛ شهرداری در این حوزه ورود کرده و راه‌حلی برای اصلاحات در این حوزه پیدا کند.

وی در انتها به اهمیت وجود تشکل‌ها و انجمن‌های کارگری در شهردرای اشاره کرد و با انتقاد از ضعیف بودن شهرداری در این حوزه خاطرنشان کرد: برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری فاقد تشکل کارگری، شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی هستند. شرکت بهره برداری متروی تهران یکی از این موارد است که فراکسیون کارگری درخواست کرده که سریعا به این مسئله رسیدگی و در راستای آن اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز