خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:

افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی به بیش از ۱۳۰هزار تخت

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۳۵

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی گفت: از ابتدای اجرای طرح تحول، 34 میلیون و 215 هزار و نفر در بیمارستان های وزارت بهداشت از یک تا چندین روز و بیشتر بستری شده اند و از مزایای طرح تحول و حمایت مالی آن بهره مند شده اند.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه تعداد تخت های بیمارستانی کشور به بیش از 130 هزار تخت، با تعداد دقیق  130 هزار و 58 تخت در سراسر کشور افزایش یافته است، گفت: با حمایت مجلس و دولت با احداث تخت های جدید در طرح تحول سلامت، قسمت عمده ای از کمبود امکانات بیمارستانی کشور، خصوصا در مناطق محروم، جبران شد و برای اولین بار از مرز 130 هزار تخت در کشور فراتر رفتیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: ضمن حرکت به تامین استاندارد مناسب تخت بیمارستانی در کشور، از لحاظ تعداد و کیفیت، برنامه های متعددی برای اجتناب از بستری غیر ضروری، جایگزینی درمان های سرپایی با بستری و ارائه خدمات مراقبت بستری در منزل در حال انجام و توسعه است.

حریرچی با اشاره به این که 68.5 درصد تخت های بستری کشور در بیمارستان های وزارت بهداشت، 6 درصد در سایر بخش های دولتی و 9.5 درصد در نهادهای عمومی غیر دولتی مثل سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، افزود:  همچنین 13 درصد تخت های بستری کشور در بیمارستان های بخش خصوصی و 3 درصد در بخش خیریه وجود دارند.

وی افزود: 981 بیمارستان در کشور مشغول به فعالیت هستند و چندین بیمارستان بزرگ و کوچک هم آماده افتتاح می باشند. 401 هزار و 395 نفر در بیمارستان های کشور مشغول به کار هستند. البته این آمار به غیر از افرادی است که در خارج از بیمارستان ها، در امور پشتیبانی و تهیه تجهیزات و ملزومات بیمارستانی مشغول به کار هستند. از این تعداد 64.6 درصد یا 259 هزار و 608 نفر در بیمارستان های وزارت بهداشت اشتغال دارند.

حریرچی با بیان این که از ابتدای اجرای طرح تحول، 34 میلیون و  215 هزار نفر در بیمارستان های وزارت بهداشت از یک تا چندین روز و بیشتر بستری شده اند و از مزایای طرح تحول و حمایت مالی آن بهره مند شده اند، تصریح کرد: البته ممکن است یک نفر در طول این دوره به دلیل نوع و شدت بیماری چندین بار بستری شده باشد و این بدین معنی است که برای 77.4 درصد بیماران بستری کشور حفاظت مالی در برابر هزینه های کمرشکن و فقرزای سلامت و حمایت مالی قابل توجه در بیمارستان های دولتی به صورت هدفمند انجام شده است.

وی افزود: همچنین در این چهار سال، 22 میلیون و 180 هزار نفر در بیمارستان های وزارت بهداشت به طور موقت بستری شده اند و از بسته های حمایتی طرح تحول نیز، استفاده کرده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تعداد زایمان های طبیعی گفت: در راستای ترویج زایمان طبیعی و سلامت مادران و سیاست های جمعیتی، ۲ میلیون و 30 هزار مورد زایمان طبیعی رایگان بدون دریافت هیچ هزینه ای انجام شده است یعنی تعداد زایمان های طبیعی رایگان و حمایت شده در طرح تحول از مرز 2 میلیون نفر گذشت.

وی افزود: همچنین جهت رفاه مادران، 1800 واحد تک نفره زایمان مجهز به تمام امکانات برای انجام زایمان طبیعی در 366 بیمارستان دولتی در دوره اخیر ایجاد شده است.

به گفته وی،  هم اکنون 85 درصد هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج های نابارور با منابع طرح تحول پوشش داده می شود و 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در 6 استان فاقد مرکز (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری، گلستان و لرستان) تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت.

حریرچی در ادامه با بیان این که حساسیت نسبت به سلامت افراد مشهور و معروف از جمله موضوعاتی است که مورد توجه افکار عمومی است، گفت: در همین زمینه سؤالی که مطرح می شود این است که آیا مجاز هستیم وضعیت سلامت و سوابق درمانی آنها را افشا کنیم؟ طبق ماده ٤٨ راهنمای عمومی اخلاق حرفه ای اعضای سازمان نظام پزشکی، لازم است شاغلین حرف پزشکی و وابسته انصاف را در مورد تمام بیماران و مراجعین پاس بدارند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در مورد اولویت دادن به بیماران و توزیع منابع که در اختیار ارائه کنندگان خدمات سلامت است، باید شاخص های موجه و مشخصی مانند اورژانسی بودن و همچنین موثر بودن اقدامات درمانی را در نظر گرفت.

وی افزود: طبق ماده ٤٩ همین راهنما، شاغلین حرف پزشکی و وابسته نباید در ارائه خدمات به بیماران مرتکب اعمالی مانند ارائه خدمات خارج از نوبت شوند که تبعیض بین بیماران محسوب می شود .

حریرچی با بیان این که اخلاق پزشکی تحت تاثیر اخلاق رسانه ای است، افزود: رسانه ها نباید به بزرگ نمایی یا کوچک نمایی خبر بپردازند. گاهی بزرگنمایی خبر به جامعه آسیب می رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز