خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران:

تخریب بالای ۶۰ درصد تئاتر نصر/انتخاب پیمانکار برای مرمت تئاتر نصر تا پایان تیر

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۵۷۵

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از انتخاب پیمانکار برای مرمت و مقاوم‌سازی تئاتر نصر تا پایان تیرماه خبر داد.

به گزارش ایلنا، برزین ضرغامی (مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران) با اشاره به از آغاز عملیات بازسازی تئاتر نصر گفت: از آنجا که بنای مذکور برای سال‌ها متروک مانده بود، میزان تخریب بنا بیش از ۶۰ درصد تخمین زده می‌شود و همین موضوع عملیات مرمت را با دشواری‌هایی همراه کرده است

قدمت اولین تماشاخانه تهران به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد. تئاتر نصر که بخشی از خیابان قدیمی لاله زار را به خود اختصاص داده است تا سال ۱۳۲۹ شاهد بسیاری از رویدادهای فرهنگی و حتی سیاسی زمان خود بود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ترور احمد دهقان، نماینده مجلس در دفتر همین تماشاخانه است.

فعالیت تئاتر نصر در فاصله سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۱ به دلایل مختلف از جمله چندین مرتبه آتش سوزی متوقف شد، بعد از تعمیر بنا اما تماشاخانه تا سال ۱۳۸۱ به کار خود ادامه داد تا آن که حین اجرای نمایش  "سی و هفت شاهی جناب میرزا " به دلیل فرسودگی بنا تعطیل شد. در ۷ مهرماه همان سال مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفتند برای جلوگیری از ویرانی ملک و تغییر کاربری آن، ساختمان تئاتر نصر را به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت برسانند.

از آن تاریخ به بعد نیز تئاتر نصر به طور کامل رها شد تا آن که ۱۰ دی ماه ۱۳۹۶ با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان مالک و جهاد دانشگاهی که سرقفلی این بنا را در اختیار داشت با شهرداری تهران، بنای تئاتر نصر در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت.

شهرداری تهران که تئاتر نصر را با اختصاص ۶ میلیارد تومان به تملک خود درآورده، از ابتدای سال جاری مقدمات تبدیل این فضا به موزه تئاتر ایران را آغاز کرده است.

در همین رابطه، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری با اشاره به تخریب بالای ۶۰ درصد بنای تئاتر نصر و ضرورت انتخاب پیمانکار متخصص در حوزه مرمت آثار تاریخی گفت: برای مرمت این بنا نیاز به پیمانکاری است که علاوه بر اقدامات مربوط به مرمت، مقاوم‌سازی‌های لازم را هم انجام دهد چراکه به دلیل شکستگی لوله‌ها بخش‌هایی از بنا نم برداشته است و سنگ‌های ساختمان هم تخریب شده‌اند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی به شکل ابتدایی آغاز شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برای جذب پیمانکار فراخوان داده‌ایم و تا پایان تیرماه با نهایی شدن پیمان کار عملیات اجرایی به شکل جدی آغاز می‌شود.

ضرغامی با بیان اینکه به دلیل تخریب بالای بنا نمی‌توان زمان دقیقی را برای اتمام پروژه مذکور اعلام کرد، یادآور شد: در مورد نحوه استفاده از بنا دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد اما یکی از بحث‌های جدی آن است که تئاتر نصر همچون گذشته کارکرد اجرای نمایش را حفظ کند و به عنوان یکی از پاتوق‌های قدیمی تئاتر در تهران شناخته شود. ایجاد فضاهایی همچون کافه تئاتر و سایر بخش‌های تفریحی و خدماتی نیز در این مکان دیده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز