خبرگزاری کار ایران

سالاری مطرح کرد:

ناکارآمدی فرایند موجود در پیشگیری از تخلفات ساختمانی/باید احساس تکلیف جهت انجام کار جمعی داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۲۱۳

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: نهادینه کردن نظارت همگانی و اجتماعی و نظارت دیده بان‌های شهری را در کاهش تخلفات ساختمانی امری اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایلنا، محمد سالاری در جلسه کارگروه مشترک انضباط شهری دیوان عدالت اداری و وزارت راه و شهرسازی و بررسی کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها با اشاره به اینکه گستردگی تخلفات ساختمانی در سطح شهر تهران رو به افزایش است، گفت: بر اساس بررسی های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، ناکارآمدی فرایند موجود در پیشگیری و جلوگیری از وقوع و گسترش تخلفات ساختمانی اعم از نحوه نظارت مهندسین ناظر و عوامل شهرداری و شرکت شهربان و حریم بان و نحوه صدور و اجرای آراء کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و نیز نحوه صدور و آراء دیوان عدالت اداری و... محرز شده است.

وی ادامه داد: لذا ضرورت دارد تا ضمن آسیب‌‌‌شناسی و ارزیابی جامع سازوکارهای موجود و نیز با درنظر گرفتن رویکردهای جدید شامل آموزش شهروندی و فرهنگ سازی به منظور مسئولیت پذیری شهروندی با کمک تشکل های مردم نهاد و سمن‌‌‌ها، بسترسازی لازم جهت افزایش نظارت همگانی و اجتماعی و دیده‌‌‌بان‌‌‌های شهری و رسانه‌‌‌‌‌‌ها و شبکه فضای مجازی، اصلاح سازوکارهای نحوه نظارت مهندسین ناظر و الزام حضور مجریان ذیصلاح در فرایند ساخت و ساز، تلاش به منظور جرم انگاشته شدن تخلفات ساختمانی و عدول از ضوابط شهرسازی و معماری در تعامل با مراجع قانون‌‌‌گذاری و قضایی نسبت به تدوین سازوکارهای کارآمد جدید اقدام کند. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: تا زمانی که موضوع تخلفات ساختمانی و عدول از طرح تفصیلی و ضوابط شهرسازی و معماری به یک دغدغه عمومی تبدیل نشود و این باور در جامعه شهری ایجاد نشود که این انحرافات از برخی تخلفات مجرمانه هم برای جامعه مضرتر است، اهتمام لازم در بین مسئولان و مردم برای مبارزه با آن شکل نخواهد گرفت.

سالاری ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها متاسفانه به ازای هر پرونده و پروانه‌ای که در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تشکیل می‌‌‌شود یک و دو دهم پرونده جهت رسیدگی به تخلفات به کمیسیون‌های ماده صد ارجاع می‌شود و کمتر از یک درصد از آراء مربوط به قلع و جمع آوری اجراء می‌گردد و لذا همچنان تخلفات رو به افزایش است.

وی اضافه کرد: جهت کاهش جدی تخلفات ساختمانی و همچنین عدم تعدی به ضوابط شهرسازی و معماری و طرح تفصیلی باید تغییر نگاه جدی صورت گیرد به نحوی که مردم به تخلف ساختمانی به عنوان یک جرم نگاه کنند و مدیران شهری رویکرد درآمدزایی به آن نداشته باشند و مجموعه سایر دستگاه‌ها و نهادها به مسئولیت قانونی خود در این خصوص عمل کنند و از همه مهم‌‌تر فرهنگ‌سازی در بین مردم و نظارت صحیح و درست مهندسین ناظر و عوامل شهرداری جهت پیشگیری از وقوع تخلف باشد.

این عضو شورای شهر تهران موضوع نهادینه کردن نظارت همگانی و اجتماعی و نظارت دیده‌‌بان‌های شهری را در این خصوص امری اجتناب‌‌‌ناپذیر دانست و ضمن قدرانی از ریاست این جلسه و مجموعه دستگاه های مشارکت‌‌‌کننده در پیشبرد این جلسه تشکر خاطرنشان کرد: حال که مدیریت یکپارچه شهری شکل نگرفته، همه مسئولان باید احساس تکلیف جهت انجام کار جمعی و گروهی و سیستمی داشته باشیم و با رویکرد مشارکتی و صرف حل مشکل تمام ظرفیت خود و سازمان‌های متبوع را بکار ببندیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز