خبرگزاری کار ایران

مشاور منابع درآمدی وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

رفع نگرانی والدین درباره میزان و نحوه هزینه‌کرد وجوه پرداختی با راه‌اندازی حساب یکپارچه

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۹۴۵

صبح امروز برنامه استدیو الفبا با موضوع حساب یکپارچه مدارس و با حضور منصور مجاوری، مشاور منابع در آمدی وزیر آموزش و پرورس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور مجاوری در خصوص شکل‌گیری طرح حساب یکپارچه مدارس توضیح داد: بحث حساب یکپارچه مدراس از سال 93 آغاز و با بررسی‌های چند جانبه از سوی انجمن اولیا و مربیان و معاونت آموزشی صورت گرفت. همیشه شاهد این بوده‌ایم که در فصل ثبت نام یکی از دغدغه‌های اصلی والدین و حتی مسئولین آموزش و پرورش بحث ثبت نام دانش آموزان و موضوع شهریه بوده است. ما این موضوع را آسیب شناسی کردیم تا ببینیم از چه مسیری می‌توان ابهامات این موضوع مبنی بر اینکه چرا مدارس به اجبار از والدین پول می‌گیرند  و در اصل این مبالغ جمع آوری شده از سوی والدین صرف چه کاری و کجا هزینه می‌شود را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: از همین رو کارگروهی را تشکیل دادیم که شامل همکاران حوزه ستادی؛ استانی و مدارس بوده‌اند. طی جلسات متعددی که با برخی از مدیران مدارس و کارشناسان آموزش داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که بررسی کنیم مدارس برای این کار چه قوانین و چارچوبی دارند؟ حسابی که در مدارس هست چه حسابی است؟ مبالغی که برای کلاس‌های فوق برنامه از والدین اخذ می‌شود به طور کل جایگاهی دارد یا خیر؟

وی افزود: ما شاهد بوده‌ایم که در برخی مدارس برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان و ارتقای سطح دانش آنان یک سری برنامه و فوق برنامه خارج از ساعت کلاس‌ها در نظر گرفته شده است. این موضوع مستلزم آن است که مدارس یک سری هزینه را دریافت کنند اما همین امر سال‌های سال دغدغه‌ ما بود. به همین علت ما بررسی کردیم که از طریق فناوری‌های نوین چگونه می‌توانیم جهت پیشبرد این امر استفاده کنیم.

مشاور منابع در آمدی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز مثل سال‌های گذشته نیست که برای پرداخت هزینه‌ها مانند سالهای قبل اقدام کنیم. ما پیشتر حساب 2020 انجمن و مربیان را داشتیم که افراد مراجعه می‌کردند و به ازای کمکی که به مدارس می‌شد یک فیش دریافت و مبلغی را واریز می‌کردند اما امروز که در عصر فناوری اطلاعات هستیم می‌توانیم پرداخت‌ها را با تراکنش و مبالغ دقیقی که ذکر می‌شود دریافت یا واریز کنیم.

او ادامه داد: به همین علت در نشستی که بانک ملی بانک عامل مدارس داشتیم طرح موضوع و بررسی کردیم و بعد از نتایج و گفتگوها به طرح یکپارچگی حساب مدارس رسیدیم. حساب یکپارچه به این معنا نیست که تمام پول مدارس در یک حساب جمع می شود زیرا تجمیع منابع مالی در یک حساب فساد می‌آورد از این رو ما در این حساب تجمیع منابع مالی نداریم.حساب یکپارچه یعنی همه مدارسی که مشمول این طرح می‌شوند دارای یک حساب و با یک روش پرداخت و دریافت هستند.

مجاوری گفت: طبق این حساب یکپارچه بر اساس کدینگ و شناسه‌ای که ما ترتیب داده‌ایم هر فردی به راحتی می‌داند که این حساب 17 رقمی مربوط به وزارت آموزش و پروش و حساب جاری دولتی نزد مدارس است و قابل رهگیری و پیگیری است. خانواده‌ها خیالشان راحت باشد که بابت چه نوع کار و برنامه‌ای به مدارس  پول می‌دهند. طبق قانون هر درآمدی که کسب می‌شود طبق همان باید هزینه شود. مدارس نمی‌توانند  به یک عنوان از والدین پول بگیرند و با یک عنوان دیگر غیر از آنچه گفته‌اند آن مبلغ را خرج کنند. ما برای هر مدرسه یک شناسه 17 رقمی تعریف کرده‌ایم که شناسه هر مدرسه با هر مدرسه دیگر تفاوت دارد.

مشاور منابع در آمدی وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت:همچنین همه درآمدهایی که در جایی صرف می شود با جزئیات ذکر و عنوان خواهد شد. اگر ظرفیت و عنوان جدیدی هم در مدارس ارائه شود آن هم قابلیت اضافه شدن به این سیستم را دارد. این یکپارچه سازی نگرانی والدین مبنی بر اینکه چقدر مبلغ برای چه کاری و چگونه هزینه می شود را از بین خواهد برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز