خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه مطرح کرد:

انتقاد به عملکرد برخی معلمان اعزامی به مدارس خارج

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۵۶۶

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برخی مدیران آموزشی و پرورشی به اهمیت و ضرورت مدارس خارج از کشور باور ندارند، گفت: با توجه به مشکلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت کمک کند.

به گزارش ایلنا، علیرضا بیگدلی کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های مدارس خارج از کشور با بیان اینکه خوشبختانه در کشورهای همسایه شاهد توجه مردم برای آموزش فرزندشان بر اساس سیستم جمهوری اسلامی هستیم زیرا اغلب آنها برنامه شان این است که به ایران برگردند، گفت: در استانبول تعدادی از افراد متقاضی ورود به مدارس ایرانی هستند اما به دلیل کمبود ظرفیت از این حق محرومند.

وی درباره چالش های مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: مهمترین چالش این است که از ۵۰۰ هزار نفر اتباع ایرانی در خارج که در سن آموزش قرار دارند ۱۳ هزار نفرشان در مدارس ایرانی درس می‌خوانند. فارغ از آمارها، پذیرفته شدن حضور فرهنگ ایرانی در کنار سایر فرهنگ هاست و همه موظفیم به تقاضاهای مردم برای توسعه و ارتقای کیفیت مدارس خود پاسخ دهیم.

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفرا را موظف کردیم در مدارس ایرانی سرمایه گذاری کنند، عنوان کرد: باید به کیفیت این مدارس توجه شود. باید بپذیریم مدارس ایرانی، بخشی تخصصی از آموزش و پرورش کشور بوده و قابل مقایسه با بخش های دیگر نیستند و اینها باید شیوه های خلاقانه آموزش را بکاربگیرند. به هر روی مردم مدارس ایرانی را با مدارس دیگر مقایسه میکنند.

بیگدلی افزود: البته بخشی از چالش های این حوزه به سفرا برمی‌گردد. سفرا باید مدارس را به عنوان بخش مهمی بپذیرند. اگر تصویر ضعیفی در مدارس ارائه شود درست مانند آن است که تصویری ضعیف از کشور ارائه کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه برخی مدیران آموزشی و پرورشی به اهمیت و ضرورت مدارس خارج از کشور باور ندارند گفت: این مدارس پشتیبانی مالی می خواهند. با توجه به مشکلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت کمک کند. بحث حمایت وزارت خارجه بسیار جدی است؛ زیرا فرزندان ما به اجبار در این مدارس درس میخوانند و آرزو می‌کنیم بهترین مدارس باشند.

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی ایرانیان مقیم کشورهای دیگر به سختی هزینه مدرسه را تامین می کنند و باعث شده فاصله ای بین فرزندان ماموران دولت و فرزندان مقیم ایجاد شود و گلایه هایی پیش بیاید. خاطرم هست مثلا ۳۰۰تا ۷۰۰ یورو در ترکیه از ایرانی ها بابت شهریه دریافت می شد که تامین آن برای برخی سخت بود. هرچند هیأت امنای مدرسه کمک می کرد و نرمش و انعطاف وجود داشت.

بیگدلی در ادامه به عملکرد برخی معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور انتقاد کرد و گفت: وجود برخی مقررات داخل و تعمیم آن به خارج مشکلاتی ایجاد کرده است. مثلا معلمی می گوید ۲۰ ساعت موظفی تدریس دارد، انها روزی سه و نیم تا چهار ساعت تدریس می‌کنند و باقی وقت خود را بیرون برای کار دیگر صرف می‌کنند.

وی افزود: البته در مقابل معلمانی هم داریم که خالصانه کار می‌کنند. گاهی خوشحال می‌شویم که برخی از اینها بعد دو سال به ایران برمیگردند زیرا ۱۰ سال هم بمانند نمی‌توانند خود را با شرایط وفق بدهند، در مقابل هم معلمان خوب و درخشانی داریم که افسوس می‌خوریم چرا سریع برمی‌گردند. نباید به این مدارس به چشم جایی نگاه شود که یک معلم بیاید دو سالی حق ماموریت دلاری بگیرد و برگردد.

کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه پیشنهاداتی را نیز جهت رفع مشکلات موجود ارائه و اظهار کرد: مهمترین پیشنهاد استفاده از تجارب مجموعه همکاران آموزش و پرورشی است که مدتی به خارج اعزام شده اند و برگشته اند. همچنین همکاری وزارت خارجه و آموزش و پرورش باید جدی تر باشد و مسؤلیت سفرا در مدارس به رسمیت شناخته شود نه اینکه تلاش کنند مدارس را از مجموعه سفارتخانه ها دور کنند که در گذشته شاهد آن بوده ایم.

وی ادامه داد: باید حق ایرانیان را برای حضور در این مدارس به رسمیت بشناسیم و به این مطالبه پاسخ دهیم . باید ایرانیانی که در این مدارس پرورش یافته اند، حامی نظام اند و آنجا زندگی میکنند را شناسایی و آثار این دیپلماسی فرهنگی را بیشتر به مسئولین توضیح دهیم و از حمایت هایشان برخوردار شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز