خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی:

نیروهای اطلاعاتی اجازه ورود به حریم خصوصی شهروندان را از نظر اسلامی ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۱۳۵

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: فتوای عمومی رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) درباره حفظ حقوق شهروندی، مبانی مهمی دارد که باید بر روی آن فرهنگ‌سازی و رفتارسازی شود تا جامعه مطمئن شود که دستگاه‌های اطلاعاتی به حریم خصوصی شهروندان ورود نمی‌کنند.

به گزارش ایلنا، مهدی هاشمی رفسنجانی با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ضمن بازدید غرفه‌های این نمایشگاه در آیین پهلوانی مروج جوانمردی با گرامیداشت اعیاد و مناسبت‌های پرشمار ماه شعبان از این ماه به عنوان یک ماه استثنایی در سال است یاد کرد که هیچ شهادت و مصیبتی در آن واقع نشده است.

وی به مناسبت مهم دیگر هفته که به نام هفته سربازان گمنام امام زمان نامگذاری شده است و به نیروهای اطلاعاتی کشور اختصاص دارد، اشاره کرد و گفت: از آنجا که بخش قابل توجهی از خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دیدار و جلسات با مسئولان اطلاعاتی کشور اختصاص یافته و امروز نیز خاطرات سال ۱۳۷۴ ایشان رونمایی می‌شود، بی‌فایده نیست که در رابطه با این مناسبت هم چند جمله‌ای عرض کنم.

رئیس شورای شهر تهران اولین نکته را حضور قدرتمند دستگاه‌های اطلاعاتی به عنوان یک بخش مهم از قدرت ملی است، دانست و اظهار داشت: در شرایط فعلی که منطقه ما و حتی جهان به دلیل فعالیت گروه‌های تروریستی دچار نا‌امنی جدی شده است، مهم‌ترین عامل مبارزه با این خطرات و تامین امنیت کشور فرا‌تر از نیروهای نظامی، نیروهای اطلاعاتی هستند که باید تقویت شوند و خوشبختانه امروز هم در این حوزه موفق بوده‌اند و جز عملیات حمله به مجلس شاهد حضور وخطر عملیات نیروهای تروریستی در جامعه نبودیم.

هاشمی چگونگی فعالیت نیروهای اطلاعاتی از منظر اسلامی است، که وضعیت نیروهای اطلاعاتی ما را بابقیه کشورهای جهان متفاوت می‌کند را نیز از دیگر نکته‌های بارز این نیرو‌ها دانست و تصریح کرد: در اعتقادات اسلامی یکی از ویژگی‌های خداوند ستارالعیوبی است و شاید این مهم‌ترین ویژگی دستگاه اطلاعاتی ما باید در عملکرد خود در داخل کشور باشد. اگر فرض کنیم نیروهای اطلاعاتی ما، در حد فرشتگان نیز معصوم هستند و دچار هیچ گونه خطا و سواستفاده از اطلاعات و اسرار مردم نمی‌شوند اما بازهم اجازه ورود به حریم خصوصی شهروندان را از نظر اسلامی ندارند.

وی ادامه داد: در دعای کمیل که از زبان امیرالمومنین بیان شده است، عبارتی در مورد دستگاه اطلاعاتی خداوند وجود دارد که از طریق فرشتگانی که مامور به مراقبت و ثبت اعمال و رفتار ما هستند، کارنامه عمل بندگان را تهیه می‌کنند. اما همین جا هم تصریح شده است که خداوند بخشی از اعمال بندگان خود را از چشم فرشتگان خود که برای همینکار ماموریت دارند پنهان می‌کند «و برحمتک اخفیت و بفضلک سترت» یعنی خداوند برای حفظ آبروی بندگانش، اجازه ورود به ثبت اعمال ناشایست و حریم خصوصی آن‌ها را حتی به فرشتگانش نمی‌دهد پس تکلیف دیگر انسان‌ها که احتمال لغزش دارند و جایزالخطا هستند مشخص است و نباید دستگاه‌های اطلاعاتی ما به هیچ وجه به حریم خصوصی شهروندان ورود کنند و اگر در مساله درباره جاسوسی یا فساد مالی تحقیق می‌کنند فقط به موضوع پرونده بپردازند نه ورود به حریم خصوصی افراد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ایجاد احساس امنیت از فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی داخلی در میان مردم را نیز از نکته‌های دیگر حضور سربازان گمنام امام زمان (عج) برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع به این معنی نیست که احساس ناامنی بوجود بیاید، اینکه در موضوع پیام‌‌رسان داخلی، مردمی که اطلاعات خصوصی‌شان را با خیال آسوده در اختیار پیامرسان خارجی یا سرویس اطلاعاتی بیگانه می‌گذارند و مطمئند از آن سواستفاده نمی‌شود اما آن را در اختیار پیام‌‌رسان داخلی نمی‌گذارند، نشان می‌دهد که این احساس امنیت در جامعه وجود ندارد.

هاشمی افزود: البته در این میان فتوای عمومی رهبر معظم انقلاب و فتاوای قبلی ایشان و امام خمینی و فرمان امام خمینی درباره حفظ حقوق شهروندی، مبانی مهمی است که باید بر روی آن فرهنگ‌‌سازی و رفتارسازی شود تا جامعه مطمئن شود که دستگاه‌های اطلاعاتی به حریم خصوصی شهروندان ورود نمی‌کنند.

به گفته وی در خاطرات آیت‌‌‌‌الله هاشمی رفسنجانی نیز موضوعات دستگاه‌های اطلاعاتی به دلیل رجوه مسئولان اطلاعاتی به ایشان نسبتا زیاد است.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: البته در دوره‌ای خاطرات امسال منتشر می‌شود، یعنی دولت سازندگی دو نکته نیز وجود دارد، نخست اقداماتی است که وزارت اطلاعات تحت پوشش نهاد ریاست‌‌جمهوری یا شخص آیت‌‌‌الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان انجام می‌دهد و ایشان از آن مطلع می‌شوند و تذکر می‌دهند که بعضی از این موارد مثلا استفاده از تابلوی نهاد ریاست‌جمهوری برای احضار برخی از شهروندان و بررسی سفرهای خارجی آن‌ها بوده است یا بکارگیری اسم خانواده هاشمی برای یک پروژه اقتصادی و برج‌سازی که من مامور پیگیری شدم و تذکر دادم.

هاشمی ادامه داد: نکته دوم نیز انجام برخی عملیات‌های خاص بوده که بدون اطلاع ایشان به عنوان رییس‌جمهور وقت انجام شده است و مورد تذکر قرار گرفته است. البته غیر از این موارد در حوزه‌هایی که فعالیت وزارت اطلاعات در حوزه و ماموریت‌های آن، نیاز به حمایت ایشان دارد، آیت‌‌‌‌الله هاشمی رفسنجانی از سربازان گمنام امام زمان تقدیر و حمایت جدی کرده است و شاید بتوان گفت که در میان مسئولان جمهوری اسلامی کمتر شخصیتی بوده است تا با مسئولان اطلاعاتی کشور حتی در رده معاونان وکار‌شناسان، تا این اندازه نزدیک و بی‌تکلف بوده است و جلسات مورد اشاره در خاطرات ایشان از این امر حکایت دارد.

وی به موضوع اصلی این نمایشگاه یعنی کتاب و ارتباط آن با مدیریت شهری و شهرداری تهران اشاره و ابراز داشت: در سال ۱۳۰۵ کتابخانه‌ای بنام «کتابخانه بلدیه تهران» توسط شهرداری وقت تهران تأسیس گردید که می‌توان آن را نخستین کتابخانه عمومی به مفهوم جدید دانست و بعد از آن و به فاصله زیادی یعنی در مهرماه سال ۱۳۴۰ کتابخانه عمومی پارک شهر افتتاح شد در دهه ۴۰ به‌تدریج تعداد کتابخانه‌های عمومی، به‌ویژه در پارک‌های تهران افزایش یافت. تعداد کتابخانه‌های زیر نظر شهرداری تهران در سطح شهر چند برابر کتابخانه‌های تحت مدیریت وزارت ارشاد است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی ایران مصوب ۱۷/۱۲/۸۲ که ملاک عمل خزانه‌داری کل کشور در این خصوص می‌باشد شهرداری‌ها را مکلف به اختصاص حداقل نیم درصد از درآمدهای خود به انجمن کتابخانه‌های شهر نموده است.

به گفته هاشمی ۲۴۰۰ کتابخانه زیر نظر نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور ایران فعالیت می‌کند که از این تعداد تنها ۳۸ کتابخانه در شهر تهران فعال هستند، در مقابل، شهرداری تهران مسئولیت اداره ۴۰۰ کتابخانه را در سطح شهر بر عهدهٔ خود گرفته است.

وی ادامه داد: بر همین اساس شهرداری به‌عنوان متولی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بخش عمده‌ای از کتابخانه‌های شهر تهران، بنا به گزارش تحقیقی ۱۲۰ کتابخانه عمومی با ۵۲۵۱۰ مترمربع فضای مطالعه، ۱۵۸۹۶۸۴ جلد کتاب، ۲۳۶۸۲۹ نفر عضو فعال و ۳۹۲ نفر کتابدار را تحت مدیریت خود دارد که این کتابخانه‌ها با بیش از ۴٬۰۰۰٬۰۰۰ مراجعه در سال، در زمره پرمراجعه‌ترین مراکز فرهنگی شهر به شمار می‌آیند.

رییس شورای شهر تهران افزود: تعداد کتابخانه‌های این سازمان از ۸۱ به ۳۴۰ باب با پیوستن کتابخانه‌های سازمان فرهنکی شهرداری تهران افزایش یافت و به‌ این‌ ترتیب مدیریت تمام کتابخانه‌های تحت پوشش شهرداری تهران یکپارچه شد. در سال ۱۳۰۵ کتابخانه‌ای بنام «کتابخانه بلدیه تهران» توسط شهرداری وقت تهران تأسیس گردید که می‌توان آن را نخستین کتابخانه عمومی به مفهوم جدید دانست و بعد از آن و به فاصله زیادی یعنی در مهر ماه سال ۱۳۴۰ کتابخانه عمومی پارک شهر افتتاح شد در دهه ۴۰ به‌تدریج تعداد کتابخانه‌های عمومی، به‌ویژه در پارک‌های تهران افزایش یافت.

بنا بر اظهارات هاشمی بیش از هفتاد کتابخانه شبانه‌روزی در تهران فعالیت می‌کنند.

وی شرایط اقتصاد نشر در کشور را بسیار ضعیف ارزیابی و بیان کرد: ایران با حدود هشتاد هزار عنوان کتاب چاپی که نیمی از آن چاپ اول هستند، جزو ۱۰ کشور دارای بیشترین کتاب منتشره در جهان هست، البته اقتصاد نشر در کشور ما بسیار ضعیف و نحیف و نیازمند حمایت است اما این حمایت نباید به ایجاد رانت و برخوداری عده‌ای و محرومیت عده دیگری منجر شود.

رئیس شورای شهر سپس به تشریح حوزه کتاب پرداخت و یادآور شد: ما شاهد سه نوع کتاب هستیم، نوع نخست کتاب‌های آموزشی یا کنکوری هستند، نوع دوم کتابهای سرگرم‌کننده یا جذاب و بازاری و نوع سوم کتاب‌های حوزه فرهنگی و فرهیختگی که در واقع بخش راهبردی و سرمایه‌ساز علمی کشور هستند و حمایت‌ها باید از این بخش انجام شود چراکه وضعیت چاپ کتاب در کشور بسیار کاهش یافته و شاهد تیراژ‌های صد نسخه تا ۵۰۰ نسخه هم هستیم.

هاشمی اضافه کرد: باید بپذیریم که با ظهور فن‌آوری اطلاعات و فضای مجازی، حوزه کتاب محدود‌تر شده است و بسیاری از محتواهای مورد نیاز عموم در این فضا نشر می‌یابد اما باید جایگاه کتاب به عنوان یک مرجع تخصصی و معتبر و انتقال سرمایه فرهنگی و علمی کشور حفظ شود که امیدواریم اصحاب نشر با مسئولان فرهنگی چه در وزارت ارشاد و چه در شهرداری و سایر سازمان‌های مرتبط به مدل بهینه و غیررانتی و کارامدی برای حمایت از انتشار کتاب‌های ارزشمند برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز