خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست:

پلاستیک مخاطرات زیست محیطی گسترده‌ای به همراه دارد/ درخواست از مردم برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۱۰۱

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: صنعت پلاستیک در زیرمجموعه صنعت پتروشیمی به عنوان صنعتی بسیار آب‌بر قرار می‌گیرد و از مراحل نخست استخراج نفت و گاز به عنوان خوراک اصلی صنعت پتروشیمی تا تولید پلاستیک‌های مورد استفاده عموم، سیکل بزرگ مصرف آب را شاهد هستیم و از این رو می‌توان صنعت پلاستیک را صنعتی آب‌بر دانست.

به گزارش ایلنا، علی مریدی با اشاره به شعار ملی روز زمین پاک «نه به کیسه‌های پلاستیکی» و گلایه از مغفول ماندن موضوع مهم پسماند در ایران گفت: مضاف بر تمام آسیب‌های مدیریت ناصحیح پسماند به ویژه پسماندهای پلاستیکی و الکترونیک، با توجه به شرایط کنونی کشور در حوزه آب و تشدید شرایط خشکسالی همچنین آب بر بودن صنعت پلاستیک، کاهش مصرف کیسه‌ها و تولیدات پلاستیکی، کمک موثری به مدیریت آب در کشور نیز خواهد بود.

وی اشاره‌ای هم به میزان میانگین مصرف آب برای تولید و بازیافت کیسه‌های پلاستیکی کرد و اظهار داشت: صنعت پلاستیک در زیرمجموعه صنعت پتروشیمی به عنوان صنعتی بسیار آب بر قرار می گیرد و از مراحل نخست استخراج نفت و گاز به عنوان خوراک اصلی صنعت پتروشیمی تا تولید پلاستیک های مورد استفاده عموم، سیکل بزرگ مصرف آب را شاهد هستیم.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در دوره دولت یازدهم و تهیه آئین‌‌نامه‌ای در همین زمان جهت ارائه و تصویب در هیات وزیران، تصریح کرد: روند مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تصویب این آئین‌نامه ادامه دارد اما به دلایل متعدد، مقاومت‌هایی از سوی تولید کنندگان وجود دارد.

مریدی درخصوص دلایل مقاومت تولیدکنندگان در برابر اجرایی شدن طرح پیشنهادی کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور خاطرنشان کرد: تاثیرپذیری درآمد واحدهای تولیدی از کاهش یا ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی همچنین شرایط پیچیده اقتصادی، اجتماعی و اشتغال در کشور از مهم‌ترین دلایل این مقاومت‌ها است اما باید توجه داشته باشیم که رشد اقتصادی سبز و حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت جامعه از مبانی اصلی توسعه پایدار است و نادیده گرفتن محیط زیست در برنامه‌های اقتصادی و اشتغال پیامدهای مثبتی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: به منظور استمرار و علاقه‌مندی به کسب موفقیت حداکثری در اجرای طرح، تلاش می‌کنیم تا موضوع به‌صورت تعاملی و با رضایت تولیدکنندگان اجرایی شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: از جمله مباحث مورد تاکید در طرح پیشنهادی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور می‌توان به دریافت هزینه برای هر کیسه پلاستیکی، منطبق با رویکرد جهانی در این حوزه، آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی برای کاهش و عدم مصرف کیسه‌های پلاستیکی همچنین استفاده از کیسه‌های قابل بازیافت، پارچه‌ای یا رجوع به سنت‌‌‌های اصیل ملی همچون استفاده از زنبیل‌های حصیری اشاره کرد.

مریدی با یادآوری این موضوع که پلاستیک ماده‌ای تقریبا غیر قابل تجزیه یا با عمر طولانی در طبیعت است، ابراز داشت: پلاستیک مخاطرات زیست محیطی گسترده‌ای به‌ویژه در دریاها و اقیانوس‌ها ایجاد می‌کند و معمولا پلاستیک‌ها به‌صورت ذرات ریز یا درشت توسط آبزیان و پرندگان خورده می‌شوند که در این صورت یا در بدنشان رسوب می‌کند یا باعث خفگی آن‌ها می‌شوند.

وی درخصوص آمار میزان مصرف کیسه‌های پلاستیکی، فاصله میانگین سرانه مصرف کیسه‌های پلاستیکی در سطح ملی با میانگین جهانی، جایگاه و رتبه جهانی، ایران در مصرف کیسه‌های پلاستیکی، بیان کرد: به دلیل عدم شفافیت حسابداری در این حوزه، آمار مشخص و دقیقی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بخشی از کیسه پلاستیکی عرضه شده در کشور از محل بازیافت و بخشی دیگر از محل تولید است اما میزان دقیقی از سهم هر کدام از این بخش‌‌‌ها یا حتی میزان بازیافت پلاستیک در کشور وجود ندارد و همین فقدان آماری یکی از چالش‌های اصلی در حوزه ساماندهی به مصرف کیسه‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی در کشور است حتی آمار شفافی از میزان صادرات و تولیدات کیسه‌های پلاستیکی در کشور وجود ندارد که بر اساس آن بتوان به میزان دقیق کیسه‌های پلاستیکی مصرفی در کشور دست پیدا کرد.

مریدی تفاوت فرهنگ مصرف کیسه های پلاستیکی را یکی از علل بالاتر بودن نسبی نرخ مصرف کیسه‌‌‌های پلاستیکی در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته دانست و عنوان کرد: اقدام مستمر، موثر و مدیریت‌‌‌شده‌‌‌ای هم در حوزه فرهنگ‌‌‌‌سازی کاهش مصرف کیسه‌‌‌های پلاستیکی در کشور صورت نگرفته است و تقریبا چالش بی‌زباله که در سال ۱۳۹۶ به همت معاونت آموزش و پژوهش وقت سازمان حفاظت محیط زیست رقم خورد و بخش مهمی از جامعه را با خود همراه کرد، نخستین اقدام فرهنگی وسیع و غیرمناسبتی در این حوزه بود.

وی نقاط گردشگرپذیر ایران همچون استان‌‌‌های شمالی را از جمله نقاطی برشمرد که بیشترین مصرف کیسه‌‌‌های پلاستیکی و در نتیجه بیشترین آسیب‌‌ها در این حوزه را متحمل می‌‌‌شوند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از فعالان و سمن‌های حوزه محیط زیست خواست تا با توجه به اهمیت موضوع پسماند به ویژه پسماند پلاستیکی و الکترونیک، همچنین چالش‌های کنونی کشور در این حوزه، به صورت جدی و تخصصی در این حوزه اقدام و برنامه ریزی داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز