خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران:

اداره شهر بدون مشارکت موثر شهروندان امکانپذیر نیست/ مشارکت شهروندان موجب ارتقای کیفیت زندگی در شهر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۸۱۶

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم تحقق مشارکت موثر شهروندان برای مدیریت شهر، تاکید کرد: قطعا با تحقق مشارکت شهروندان می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را به بهترین شکل ممکن در سطح شهر اجرایی کرد.

به گزارش ایلنا، محمد سالاری در همایش شورایاران منطقه چهار گفت: شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم هشت ماه از فعالیت خود را سپری کرده و بیش از سه سال است که شورایاران فعالیت خود را در دوره پنجم سپری کرده‌اند. در هشت ماه گذشته شاهد تحولات بسیاری در حوزه تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های مدیریت شهری تهران بوده‌ایم.

وی افزود: در حوزه شفاف سازی و تحقق رویکرد اتاق شیشه‌ای و همچنین افزایش نظارت همگانی بی‌تردید موثرترین عامل همراه کردن همه ذینفعان در تصمیم گیری‌ها است که این موضوع از اولویت‌های پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به عنوان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با توجه به حضورم در دوره چهارم باید اعلام کنم که شورا در این دوره تا حدود زیادی به اهداف خود در خصوص افزایش مشارکت موثر مردم نائل آمده است. در شرایطی که در دوره‌های گذشته اساسا ساز و کار تصمیم گیری در مجموعه شهرداری تهران شاهد ایجاد شکاف بزرگ و بی اعتمادی نسبت به مجموعه شهرداری از سوی مردم بوده است.

سالاری اضافه کرد: فساد و دستورالعمل‌های متفاوت به همراه عملکردهای متفاوت و تخلفاتی که در حوزه پیمانکاری‌ها رخ می‌داده مزید بر علت بوده تا این شکاف میان مردم و شهرداری تهران هر چه بیشتر عمق پیدا کند. البته نوع کار شهرداری تهران نیز با توجه به تعامل به مردم و صدور مجوزها نیز عامل دیگری برای بی اعتمادی میان مردم و شهرداری تهران شده است.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین اولویت‌های ما و شورایاران این است که اعتماد از دست رفته را احیا کنیم. بی تردید اگر توانستیم این مهم را محقق کنیم مشارکت مردم در مدیریت شهری شکل خواهد گرفت. قطعا اداره کلانشهری همچون تهران با مجموعه پیچیدگی‌های مدیریتی و بار حاکمیتی که تحمل می‌کند بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: مجموعه‌ای از سختی‌ها در مدیریت شهری به دلایل مختلفی شکل گرفته که قطعا بدون تحقق مشارکت واقعی محلات تهران در تصمیم‌‌‌گیری‌ها، تعریف پروژه‌ها، جانمایی پروژه‌ها و... نمی‌توان موفقیت را کسب کرد.

سالاری افزود: اگر توانستیم در فرآیند ایجاد پروژه‌های بزرگ مقیاس، ذینفعان پروژه و نظر کارشناسی را به همراه پیوست‌ها مد نظر قرار دهیم قطعا شاهد تحقق پروژه‌هایی موثر و مفید برای شهر خواهیم بود. به این ترتیب مشارکت شهروندان موجب ارتقای کیفیت زندگی در شهر خواهد شد.

سالاری به موضوع لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: از دهه ۶۰ تاکنون مقرر بود که لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از سوی دولت به مجلس ارائه شود تا با نهادینه شدن این لایحه امکان مدیریت شهری به صورت خودمختار توسط شهرداری‌ها فراهم شود اما متاسفانه تا کنون این امر محقق نشده است.

وی اضافه کرد: ما در طول هشت ماهه گذشته بسترسازی‌های خوبی را در هم در تدوین بودجه سال ۹۷ انجام داده‌ایم و هم حلقه‌های فکری مناسبی برای برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران شکل داده‌ایم.

به گفته این عضو شورای شهر، یکی از مهمترین چالش‌های شهر و شهرداری تهران در حوزه نرم‌‌‌افزاری است که باید اقدامات لازم در این حوزه انجام شود چراکه در دوره‌های گذشته بیشتر پروژه‌های اجرایی در حوزه سخت‌‌‌افزاری بوده لذا شاهد پیشرفت خوبی در این حوزه بوده‌ایم.

سالاری ادامه داد: امروز مدیریت شهری به شناخت کاملی از مجموعه ماموریت‌های شهرداری تهران رسیده است. متاسفیم که شهردار تهران استعفا دادند و نتوانستیم تا پایان با آقای نجفی به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی کار را ادامه دهیم اما در همین مرحله که سرپرست شهرداری تهران با همکاری مدیران شهری کارها را دنبال می‌کنند گزارش‌های بسیار مناسبی از اقدامات انجام شده به دست ما رسیده و احساس نمی‌شود که در مرحله گذار قرار گرفته‌ایم. خوشبختانه روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران شاخص‌ها و معیارهای انتخاب شهردار را تعیین کردند و ان‌شالله تا ۲۳ اردیبهشت ماه شهردار جدید تهران انتخاب خواهد شد.

وی به جایگاه برجسته نهاد شورایاری‌ها اشاره و تصریح کرد: نهاد شورایاری‌ها در دوره اول نهادینه و مصوب شد و در حقیقت فلسفه ایجاد شورایاری‌ها در دوره اول ایجاد شد و در دوره‌های بعدی با حمایت شورا توانست در مسیر خود حرکت کند. به شکلی که امروز سایر شهرها با الگو گرفتن از تهران می‌خواهند شورایاری‌ها را در شهرهای خود پیاده سازی کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: امروز خوشبختانه رابطه معناداری میان شورا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت برقرار شده لذا تصور می‌کنم می‌توانستیم ظرف هشت ماه گذشته ظرفیت‌های واقعی شورایاری‌ها در محلات را احیا کنیم. به عنوان یک نماینده شورای اسلامی شهر تهران در این حوزه دغدغه مهمی دارم و اعتقاد دارم شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم هنوز در حد انتظار شورایاران برنامه‌های مناسب خود را عملیاتی نکرده، لذا این نوید را می‌دهم که در ماه‌های آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه شورایاری‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز