خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی دانشگاه آزاد به ایلنا خبر داد:/تکرار/

اساتید بالای ۷۵ سال دیگر نمی‌توانند در دانشگاه فعالیت کنند/جذب نخبگان به عنوان هیات علمی در سال ۹۷

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۹۷۴

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از جذب نخبگان و جوانان به عنوان هیات علمی در سال ۹۷ خبر داد.

علیرضا رهائی (معاون آموزشی دانشگاه آزاد) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره موضوع جایگزینیِ نخبگان بجای اعضای هیات علمیِ منفک از کار، گفت: در حال حاضر ما اعضای هیات علمیِ تمام وقتی داریم که به دلیل کاهش کلاس‌های درسی، در بعضی از واحدهای دانشگاهی حتی شاید در حد ۲ واحد درس هم ندارند! لذا اولویت اول دانشگاه استفاده از اساتید موجود و تمام وقتِ خودِ دانشگاه است که هم مایه تشویق آنها به کارهای پژوهشی باشد و هم اینکه در کارهای آموزشی، با فراهم ساختنِ کلاس درسِ کافی، فرایندِ کارشان را کامل کنیم.

وی افزود: از طرفی یک سری اعضای هیات علمی بازنشسته داریم که به تدریج از دانشگاه جدا می‌شوند. برخی نیز در سنین بالا به سر می‌برند؛ تعداد بسیار قابل توجهی در واحدها اعم از تهران و شهرستانها هستند که سنین بالای ۷۵ سال و حتی تا ۹۵ سال دارند، در عین حال بطور طبیعی همانگونه که در قانون هم مطرح شده است، افراد با سن بالای ۷۵ سال شاید دیگر توانایی ارائه یک سری فعالیت‌های آموزشیِ موثر و مفید را نداشته باشند، لذا در دانشگاه مصوب شده است که از اساتید بالای ۷۵ سال برای ادامه کار، عذرخواهی و تشکر کنیم.

او ادامه داد: با این وصف، اگر زمینه آنطور که انتظار می‌رود فراهم شود، طبیعتاً در صورتِ نیاز، از افراد نخبه و توانمندی که درحال حاضر در داخل کشور بوده و اتفاقاً شرایط تحصیلی بسیار خوبی نیز داشته و فارغ التحصیلِ دانشگاه‌های خوب داخلی یا حتی خارج از کشور هستند، بعنوانِ جایگزین استفاده خواهیم کرد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد در پاسخ به این پرسش که آیا به این ترتیب، سال آینده آمار جذب اعضای هیات علمی افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: ما اکنون در حال ساماندهیِ رشته‌های تحصیلی بر اساس طرح آمایش هستیم و سپس، گام دوم را تحت عنوان ساماندهی اعضای هیات علمی در دستور کار داریم. با پایان گرفتنِ کارِ ساماندهی هیات علمی، مشخص خواهد شد که در مجموعِ رشته‌ها، با جدا شدنِ اعضای هیات علمی بازنشسته و دارای سنین بالا، چه تعداد نیروی هیات علمی کمبود داریم که حتما در سال ۹۷ برای جبران آن، جذبِ هیات علمی خواهیم داشت.

رهائی تاکید کرد: قطعا با اتمام ساماندهی رشته‌های تحصیلی و ساماندهی اعضای هیات علمی، با انجام مهندسیِ مجددی که صورت می‌گیرد، آماری حاصل خواهد شد که نشان دهنده میزان کمبود ما در حوزه هیات علمی است و این خود، فتح بابی خواهد بود برای جذب اعضای نخبه، فعال و جوانی که اکنون در کشور بدنبال فرصتِ کار و اشتغال هستند.

وی در ادامه در مورد بیانیه برخی دانشجویان دانشگاه آزاد در اعتراض به انحلالِ گروه های تخصصی در بعضی دانشکده‌ها، گفت: ما در بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد مثل واحد علوم تحقیقات، تعداد زیادی گروه آموزشی داشتیم که این گروه ها در حد استاندارد و حتی مشابه هیچکدام از دانشگاه‌های دولتیِ معتبر و نیز دانشگاه‌های غیرانتفاعی نبود.

او افزود: به ترتیبی که در یک رشته، برای مقاطع مختلف، سه گروه داشتیم؛ فرض کنید در یک رشته مشخص مثل روانشناسی، برای سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، ۳ گروه داشتیم که این در هیچ کجای دنیا نمونه مشابه و سابقه ندارد؛ معمولاً یک زمینه تخصصی، یک گروه آموزشی باید وجود داشته باشد. به همین دلیل یک ارزیابی مجددی صورت گرفت و در راستای نظام منطقی، این نقیصه رفع شد. اینکه عنوان شده تعدادی از گروه‌ها تعطیل شده‌اند، صحیح نیست؛ در واقع گروه‌ها یکپارچه شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز