خبرگزاری کار ایران

کارشناس جرم در گفت‌وگو با ایلنا:

قانون‌گریزی به نوجوانان تسری پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۸۹۵

یک وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس جرم ضمن برشمردن دلایل چرایی کاهش سن وقوع جرم نسبت به تسری قانون‌گریزی به نوجوانان هشدار داد.

کوشا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره کاهش سن جرم به ویژه‌ جرم‌هایی مانند مزاحمت و اوباش‌گری به سن زیر 18 سال گفت: اولین عامل مهم و موثر در وقوع جرم تاثیر محیط است، محیط اگر جرم‌زا یا جرم‌خیز باشد به شدت می‌تواند روی افراد تاثیرپذیر اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: الگوبرداری نوجوانان از جوانان نیز یکی دیگر از عوامل مهم در بررسی وقوع جرم است، چراکه معاشرت این افراد بیشتر با کسانی است که در همان سن هستند، بنابراین چون نوجوانان به دنبال الگو برای زندگی هستند، بنابراین این افراد نیز می‌توانند به الگویی برای آنها تبدیل شوند.

این وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس جرم با اشاره به سومین دلیل کاهش سن وقوع جرم تصریح کرد: مسئله سوم در کاهش سن جرم این است که قانون‌گریزی نیز به نوجوانان تسری پیدا کرده است.

او با بیان اینکه خانواده، مدارس و محیط‌های آموزشی نتوانستند در امر تربیت موفق باشند، یادآور شد: در کاهش سن وقوع جرم بی‌شک ماهواره‌ها و فضای مجازی بی‌تاثیر نیستند و در حقیقت از عواملی هستند که الگوسازی برای نوجوانان می‌کنند.

کوشا گفت: ما نتوانستیم نسبت به جوانانی که رفتار و اعمال مجرمانه داشتند اقدامات آموزشی مناسبی ارائه دهیم و زندان‌‌های ما بازدارندگی لازم را نداشته است و این موضوع باعث شده تا این تلقی برای نوجوانان ایجاد شود که می‌توانند اقدامات خلاف قانون انجام دهند و مجازاتش را بگذرانند.

وی ادامه داد: همچنین از آنجا که این مجازات‌های تعیین شده برای افرادی که این دست از نوجوانان با آنها معاشرت می‌‌کنند و به عنوان الگو پذیرفته‌اند، تاثیرگذار نبوده، به این معنی که بعد از آزادی از زندان و بازگشت به محله دوباره مرتکب جرم می‌شوند، یک نوع بازآموزی و درس‌های منفی برای نوجوانان داشته باشد و نوجوانان جرات پیدا می‌کنند خلاف قانون رفتار کرده و قانون‌گریز شوند.

این کارشناس جرم در پایان تاکید کرد: باید توجه داشت جرم یک پدیده است و عوامل متعددی در بروز آن موثر است، بنابراین نمی‌توان فقط با مجازات کردن به مبارزه با جرم پرداخت و سنگینی مجازات، تشدید آنها و اجرای علنی مجازات در بسیاری موارد تاثیرگذاری لازم برای کاهش وقوع جرم را ندارد و این نشان‌دهنده این است که جرم به عوامل مختلفی از جمله سیاسی، اجتماعی، روانی و فرهنگی بستگی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز