خبرگزاری کار ایران

شهردار منطقه ۲۲:

کمبود فضای سبز خطر جدی برای تهران است/ گسترش فضای سبز، باعث ارتقا اعتماد اجتماعی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۶۹۶

شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به اعتبارات مالی و بودجه فضای سبز در بودجه فعلی شهرداری تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از هفت درصد بودجه شهرداری به فضای سبز اختصاص می‌‌‌یابد، در حالی که اهمیت فضای سبز ایجاب می‌کند تا منابع بیشتری را برای گسترش فضای سبز شهرها بکار ببریم.

به گزارش ایلنا، علی نوذرپور در مراسم جشن درختکاری که با حضور صدرالدین علیپور، رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران که در بوستان جنگلی چیتگر برگزار شد؛ با تاکید بر ضرورت حفظ و احیای فضاهای سبز در شهرها و به ویژه کلانشهرها گفت: مقایسه فضای سبز کشورها با توجه به اینکه اقلیم‌‌ها و جغرافیای مکانی آنها با یکدیگر متفاوت است؛ کار چندان درستی نیست، اما به استناد مرکز محیط زیست سازمان ملل متحد سرانه فضای سبز برای کشورهایی با شرایط اقلیمی شبیه کشور ما، چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ مترمربع نیاز است که البته تا استاندارد جهانی فاصله زیادی وجود دارد. همچنین متاسفانه در شهرهای ایران به ازای هر نفر به طور میانگین ۱۲ مترمربع فضای سبز وجود دارد که این مقدار در تهران در شرایط بهتری قرار دارد.

وی بحث آلودگی هوا را یکی از مهمترین مسائل و مشکلات شهر تهران دانست و اظهار داشت: گسترش فضای سبز به جهت اینکه ریه شهر و مبدا تولید اکسیژن تلقی می‌شوند، می‌تواند نقش مهمی در تلطیف هوا داشته باشد. همچنین در بحث کارکردهای اجتماعی، اگر فضای سبز به محلی برای اجتماع مردم تبدیل شود، می‌‌‌تواند موجب افزایش تعاملات اجتماعی، تعلق خاطر مردم به محل سکونت خود و ارتقای اعتماد اجتماعی در جامعه شود و به دنبال آن سرانه اجتماعی مورد نیاز برای مدیریت شهری را نیز فراهم می‌‌‌کند.

شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به کارکردهای مهم اجتماعی و کالبدی فضای سبز تصریح کرد: بحث کارکردهای کالبدی فضای سبز به عنوان جداکننده فضای شهری یکی از نقش‌‌‌های مهم فضای سبز به عنوان مانعی جدی برای جلوگیری از گسترش بی‌‌‌رویه شهرها به شمار می‌‌رود. در حقیقت کمربند سبز و فضای سبز الزاماتی دارد که تامین آب آن یکی از مباحث مهم در این زمینه است و با توجه به اینکه کشور ما کشور کم‌‌‌آبی است، برای تامین آب فضای سبز با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

به گفته نوذرپور، با توجه به اعلام وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه در خصوص اختصاص آب به فضای سبز شهرها، به این نتیجه خواهیم رسید که با توجه به شرایط کمبود آب، چیزی بیشتر از ۴.۵ تا ۶ مترمربع فضای سبز نمی‌‌توانیم در شهرها داشته باشیم و این مطلب یک بحث جدی و یک خطر در کلانشهرهای ما به شمار می‌‌‌‌رود. همچنین در حال حاضر در شهرهای ایران قریب به ۵۲ درصد شبکه‌های آبیاری جداسازی شده و در بقیه موارد از آب شرب استفاده می‌شود که این کار، امری غیرقابل قبول است.

وی با تاکید بر ضرورت جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از آب شرب کشور خاطرنشان کرد: با توجه به کمبودهایی که در بحث تامین عرصه مورد نیاز فضای سبز وجود دارد و فضای سبز عمودی را نیز با توجه به تکنولوژی و فناوری‌‌های مورد نیاز آن نمی‌‌‌توان مورد استفاده قرار داد، استفاده بهینه از فضای سبز خصوصی به شدت احساس می‌‌شود.

شهردار منطقه ۲۲ توسعه و گسترش فضای سبز شهری را در گرو تامین منابع مالی موردن نیاز برشمرد و ابراز داشت: با توجه به کمبودهایی که زمینه تامین منابع مالی برای بسط و گسترش فضای سبز وجود دارد، باید دولت در این زمینه کمک حال شهرداری باشد همانگونه که به کرات دولت در برنامه‌های مختلف متعهد شده تا در ایجاد کمربند سبز شهرها با اعتبار دولتی این مهم را محقق سازد.

نوذرپور اضافه کرد: ایجاد پارک و بوستان‌‌های محلی و حفظ آن بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست و این مشارکت در قالب سازمان‌های مردم‌‌نهاد و تشکل‌‌های خودجوش امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: فضای سبز شهرهای ما غیرمتوازن توزیع شده است. در شهرهای ما سلسله مراتب شکل‌‌گیری فضای سبز درست نیست باید پارک‌های محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و بعد از آن شهری شکل گیرد. در غیر این صورت است که فضای سبز به صورت نامتوازن شکل می‌‌گیرد و باید تلاش کنیم رونق پارک‌های محله‌‌‌ای و توسعه فضای سبز اجتماعی در محلات ما به شدت مورد توجه قرار گیرد.

همچنین، صدرالدین علیپور، رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران طی سخنانی با قدردانی از شهردار منطقه ۲۲ به دلیل اولویت دادن به موضوع محیط زیست به مشارکت چشم‌‌گیر شهروندان منطقه ۲۲ در کاشت درخت اشاره کرد و گفت: درختکاری صرفا حرکتی برای کاشت یک درخت نیست، بلکه تلنگری است برای یادآوری ارزش و جایگاه درخت در زندگی و بهبود وضعیت محیط زیست. همچنین در مراسم جشن بزرگ درختکاری در منطقه ۲۲، که در بوستان جنگلی چیتگر برگزار شد؛ شهروندان، مناطق مختلف تهران بویژه زنان و جوانان در کاشت نهال مشارکت جدی داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز