خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم تاکید کرد:

ضرورت بازنگری و باز آرایی در آموزش عالی برای پاسخ به نیازهای جامعه

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۴۹۵

وزیر علوم گفت: برای پاسخ به انتظاراتی که در جامعه از دانشگاه وجود دارد باید در آموزش‌عالی یک بازنگری و باز آرایی داشته باشیم که این اقدام در قالب طرح ساماندهی آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی عصر یکشنبه در "همایش علم متعهد" در دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: در سالیان گذشته تعداد زیادی واحدآموزش عالی در کشور تاسیس شد و هزینه‌های بسیاری برای آن‌ها صرف شد و در شرایط امروز برای انجام های فعالیت‌های عمیق علمی و پژوهشی باید این واحدهای پراکنده را تجمیع و بین آنها همگرایی و هم‌افزایی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی آموزش عالی از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: توقف پذیرش دانشجو در مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در راستای همین طرح صورت گرفته تا این پژوهشگاه‌ها و مراکز براساس ماموریت های اصلی خود فعالیت کنند.

غلامی افزود: امروز دانشگاه‌های ما در شرایط خاصی قرار گرفته‌اند که مورد نقد جدی از هر جهت و منظر هستند. در واقع انتظارات زیادی از دانشگاه‌ها در جامعه شکل گرفته و شاید انباشت انتظارات در طول سال‌های پس از انقلاب به این انتظارات نیز دامن زده است.

وی ادامه داد: البته نباید زحمات و تلاش‌های حوزه آموزش عالی را کوچک یا ضعیف تلقی کرد، چراکه کارهای بزرگی از طریق این مراکز صورت گرفته اما باید کارهای بزرگ‌تری نیز در این مقطع زمانی انجام شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بخشی از نگاه نقادانه به حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی از درون دانشگاه‌ها و بخشی از انتظارات نیز از بیرون دانشگاه‌ها به وجود آمده است. اگرچه در مقطع حاضر، نتایج فعالیت ها و تلاش‌های دانشمندان، محققان و دانشجویان قابل مشاهده و ما در حوزه فناوری‌های مختلف و زمینه‌های گوناگون به دستاوردهای بزرگ علمی و فناورانه رسیده و محصولات خوبی به دست آورده‌ایم اما هنوز انتظارات جامعه را آن‌گونه که باید برآورده نکردیم.

وزیر علوم افزود: یک نگاه جدیدی به موضوع تولید علم و انتشار مقالات علمی شکل گرفته، انتظار کاربردی شدن دانش تولید شده را دارد؛ در حالی ما باید در عین ورود به عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و کاربردی‌سازی علم و دانش، از پیشرفت‌های علمی در سطح جهانی نیز نباید غفلت کنیم.

وی با اشاره به عنوان همایش علم متعهد تصریح کرد: علم متعهد حاصل اندیشه عالم متعهد است و خود علم متعهد می تواند به تربیت نسل جدیدی از عالمان متعهد در جامعه کمک کند که در جامعه ما، جهت گیری علم متعهد مبتنی بر نگاه اسلام به انسان صورت می گیرد.

وزیر علوم در پایان با اشاره به اینکه همایش علم متعهد، نخستین نشست علمی در این موضوع به شمار می رود، ابراز امیدواری کرد: این برنامه‌ها ادامه داشته باشد و صاحبنظران ابعاد مختلف علم متعهد را تبیین و تشریح کنند.

در حاشیه همایش علم متعهد با حضور غلامی، وزیر علوم، محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف، حجت‌الاسلام رستمی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از نماد سلسله همایش های علم متعهد و پوستر"همایش علم مهندسی در تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران" رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز