خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خبر داد:

ابتلای درختان خیابان ولیعصر به سرطان رنگی

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۰۱۴

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت:‌ تعدادی از درختان چنار خیابان ولیعصر به نوعی قارچ با عنوان سرطان رنگی مبتلا شده‌اند و طبق نظر کارشناسان برای جلوگیری از سرایت این قارچ باید درختان بیمار را با درختان سالم جایگزین کرده و حتی خاک آن را نیز عوض کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در نشست خبری‌ای که امروز صبح برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مختاری در ابتدا با اشاره به شرایط چنارهای خیابان ولیعصر گفت: جمعه 11 اسفند پروژه احیای درختان خیابان ولیعصر با حضور شهردار برگزار خواهد شد.

وی افزود: در محدوده مناطق 1 و 6 و 11 تعدادی از درخت‌های حاشیه خیابان ولیعصر به علت ساخت و ساز، بتن‌ریزی و برج‌سازی آسیب‌ دیده است و در حال حاضر تعداد این درختان به 15 هزار و 866 اصله می‌رسد و در زمان پهلوی اول که ساخت درختان آغاز شد 18 هزار درخت در محدوده این خیابان کاشته شده است.

مختاری ادامه داد: تعدادی از درختان چنار نیز به نوعی قارچ با عنوان سرطان رنگی مبتلا شده‌اند و طبق نظر کارشناسان برای جلوگیری سرایت این قارچ باید درختان بیمار را با درختان سالم جایگزین کرده و حتی خاک آن را نیز عوض کردند.

او در تشریح فاز اول پروژه احیای درختان خیابان ولیعصر گفت:‌ فاز اول این پروژه تا پایان اسفندماه اجرایی می‌شود و 400 تا 700 اصله درخت در این فاز آفت زدایی خواهند شد و تا پایان سال 97 پروژه احیا به پایان می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها در مورد آبیاری درختان ولیعصر تصریح کرد: آبیاری این درختان با استفاده از آب جاری کاملا غلط است. آب مورد نیاز باید به صورت حساب شده به گیاه برسد. همچنین با همکاری سازمان محیط زیست 48 پلاک در خیابان ولیعصر که فاضلاب خود را به نهر هدایت می‌کردند پلمپ شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر با سازمان آب همکاری نزدیکی داشتیم و در مواردی منابع موجود را در اختیار آن ها قرار دادیم. در مقابل هر زمانی که آن ها پساب را در اختیار ما قرار دهند، با قبول این شرط که تاسیسات را شهرداری راه اندازی کند، از پساب  استفاده می کنیم.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها ادامه داد: طرح جامع آب خام به دستور شهردار تهران در ماه های گذشته آغاز شده است. برای اجرای این پروژه از حضور 22 مشاور در 22 منطقه دعوت شده است که این پروژه در مراحل نهایی است. هر جا پساب در اختیار ما قرار دهند از آن استفاده می کنیم.

وی  در ادامه در خصوص نحوه آبیاری فضای سبز در تهران تصریح کرد: حدود 60 درصد از فضای سبز شهر تهران آبیاری مکانیزه می شود، تا پایان امسال 2 میلیون و 95 اصله نهال در تهران کاشته خواهد شد، شاید  نسبت به سال های گذشته کم تر باشد اما آنچه  برای ما اهمیت دارد، ماندگاری است.

مختاری در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد سامان دهی بخش هایی از بوستان ولایت که در حال حاضر بایر است، گفت: در سال 93 طی 66 روز کار فشرده 110 هکتار از بوستان ولایت را فضای سبز کردیم به غیر از این، 200 هکتار باقی مانده بود که با دستور شهردار قرار شد که معاونت های شهرسازی و معماری و فنی و عمرانی طرح آن را آماده کنند و ما به عنوان مجری، طرح را عملیاتی کنیم.

وی  در واکنش به ادعای برخی از شهروندان در مورد رهاسازی چنارهای کاشته شده خیابان ولیعصر گفت: درخت چنار به گونه ای است که اگر در فصل بهار آب نخورد از بین می رود. ادعای شهروندان هم به این دلیل است که ما طبق مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی تنها از 12 شب به بعد اجازه آبیاری و کوددهی را داریم.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و پارک‌ها با اشاره به کاشت دو میلیون و 95 اصله نهال در تهران گفت: جلسات هفتگی و پیگیری‌های مکرر برای حفظ و نگهداشت وضعیت موجود برگزار می‌شود یک درخت و اصله نهال برای ما همچون کودک است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد نگین خودرو تصریح کرد: من شخصا این مساله را پیگیری کردم و طبق اعلام دادستان فرد مورد نظر بازداشت شده است. کسی که در نظارت قصور کرده بود شهردار ناحیه و همچنین شهردار شب ناحیه بوده و به دستور آقای نجفی کسانی که قصور کرده بودند از کار برکنار و به اداره تخلفات معرفی شده‌اند ما شخصا نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و باید همه چیز را از طرف دستگاه‌های قضایی پیگیری کنیم.

مختاری در واکنش به انتقاداتی که به این سازمان در جریان برف و کولاک تهران وارد شد پاسخ داد: ما از پنج روز قبل در جریان بودیم و می‌دانستیم که برف و کولاک در راه است. کلیه مناطق 22 گانه در بخش فضای سبز همه آماده‌باش بوده و روسا و کارگران در منطقه حضور داشتند و کارشناسان نیز به مناطق اعزام شدند.

مختاری ادامه داد: ما در تهران 40 میلیون درخت داریم و در جریان این کولاک برف فقط 161 اصله درخت شکسته شده است. 45 بالابر به اضافه بالابرهای خودمان را برای تکاندن درختان اجاره کردیم اما در طول روز بالابرها نمی‌توانند در خیابان اصلی مستقر شوند و دست کارگران نیز به نوک درختان با کمک چوب‌ها نمی‌رسید.

او با بیان اینکه بیش از 6 هزار کارگر فضای سبز برای تکاندن درختان اعزام شدند گفت: ساعت 4 بامداد دما به زیر صفر رسید و برف روی درختان سوزنی یخ زد و از آ‌نجایی که اگر اقدام به تکاندن آنها می‌کردند ممکن بود این درختان بشکنند باید صبر می‌کردیم تا به صورت طبیعی آب شود.

وی در ادامه اقدامات سازمان بوستان‌ها را قابل قبول دانست و گفت:‌ نمی‌توان هر گونه گیاهی را هرس کرد از سوی دیگر در فاصله سه ساعت تکاندن 10 میلیون درخت به نظر شما چه تعداد کارگر می‌خواهد؟! من شخصا خودم در جریان بوران برف دو شب به خانه نرفتم.

مختاری به اقدامات سازمان پارک‌ و بوستان‌ها در رابطه با مدارس اشاره کرد و گفت: در محوطه مدارس پیشنهاد کردیم در راستای افزایش سرانه فضای سبز و با کمک این اداره کاشت درخت آغاز شود در نتیجه هر مدرسه‌ای که دارای حیات است می‌تواند به رئیس اداره فضای سبز منطقه و ناحیه مورد نظر خود مراجعه کرده و به صورت رایگان برای درختکاری اقدام کنند در صورتی که با آنها همکاری لازم نشد می‌توانند به شماره 88735010 تماس حاصل کنند

او در رابطه با لایحه شناسنامه باغات گفت: هفته گذشته این لایحه تهیه و به کمیسیون سلامت خدمات و محیط زیست ارائه شد تاکنون 3400 قطعه باغ شناسایی شده و از آنجایی که سازمان اجازه ورود به باغ‌های خصوصی را ندارد با همکاری معاون دادستانی به صورت هفتگی 25 مورد مجوز ورود به آنها داده می‌شود تا کارشناسان ما باغات را برداشت کرده و شناسنامه تهیه کنند.

وی با اشاره به برنامه های هفته منابع طبیعی گفت: روز دوازدهم اسفند با عنوان درخت دانش نامگذاری و با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم در بوستان چیتگر، سیزدهم اسفند با عنوان درخت فرهنگ و هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد و اهالی هنر در باغ هنرمندان، چهاردهم اسفندماه درخت ایثار با حضور رئیس بنیاد شهید و خانواده شهدا در بهشت زهرا(س) و همچنین پانزدهم اسفند با عنوان درخت تدبیر با حضور رئیس جمهور هزار و 200 هکتار جنگل کاری سبز افتتاح می شود.

  مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران افزود: شانزدهم اسفند با عنوان درخت امید با حضور وزیر بهداشت و فعالان مردم نهاد در بیمارستان امام خمینی (ره)، در هفده اسفند درخت صلح و دوستی با حضور وزیر امور خارجه و سفرای کشورهای مختلف در اراضی عباس آباد و در هجدهم اسفند با عنوان درخت مادر با حضور معاون امور زنان ریاست جمهوری در بوستان بهشت مادران برنامه های ویژه کاشت نهال اجرا می شود.

مختاری با اشاره به برنامه‌های کاشت نهال در منازل شهروندان و اهداء نهال در ۱۲۳ بوستان شهر، گفت: از دو ماه و نیم برنامه کاشت نهال در منازل که از طریق سامانه ۱۳۷، ۱۸۸۸ و ۹۳ مرکز آموزش گل و گیاه ثبت شده بود، آغاز شده است و تاکنون ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ شهروند تقاضای کاشت نهال را در منزل خود به این سامانه ها اعلام کرده اند.

وی افزود: بر اساس این برنامه در هفته منابع طبیعی ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ اصله درخت نیز در سطح ۱۲۳ ناحیه شهر تهران شهروندان اهدا خواهد شد. همچنین در عرصه جنگل کاری نیز ۷۳۰ هزار اصله درخت کاشته می‌شود.

 به گفته مختاری ۷۴۳ هزار و  ۵۰۰ درخت نیز در ریفیوژها، لچکی ها و رمپ و لوپ های سطح شهر تا پایان سال کاشته می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز