خبرگزاری کار ایران

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کمبود ۸۰ هزار پرستار در بیمارستان‌ها/در حوزه سلامت "لابی" تعیین کننده‌است

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۲۸۹

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه عدم تخصیص بودجه به حوزه پرستاری باعث اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری شده است، گفت: بیمارستان‌ها ۸۰ هزار پرستار کم دارند.

محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: بحث قانون تعرفه‌گذاری مصوب سال 1386 مجلس است که به نوعی این قانون هنوز اجرایی نشده است. مطالبات افرادی که متاثر از این قانون هستند؛ یعنی پرستاران به شکل‌های مختلفی از طریق شورای عالی بیمه و مسیرهای دیگر پیگیری شده است.

او ادامه داد: برای اجرای مصوبه سال 86 به هزار میلیارد تومان پول علاوه بر منابع موجود نیاز است. این مبلغ توسط وزارت بهداشت تایید و قرار شد در بودجه سال 97 دیده شود، اما کمیسیون اجتماعی دولت به دلیل اینکه نگاه همسویی با حوزه پرستاری ندارد، این موضوع را تایید نکرد.

شریفی مقدم افزود: این مسئله به مجلس رفت و اول در کمیسیون تخصصی بهداشت در مجلس عنوان شد و مورد تایید و توافق قرار گرفت و بعد به کمیسیون تلفیق ارائه شد، اما متاسفانه نمایندگان کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق این موضوع را طرح نکردند در صورتی که برخی از اعضای کمیسیون تلفیق در گفت‌و‌گوهای مختلف اشاره کرده بودند که به این طرح رای خواهند داد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: این جریان کم لطفی نمایندگان کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق را می‌رساند که دغدغه پرستاران را پیگیری نکردند زیرا رئیس کمیسیون بهداشت دستور داده بود این مسئله در کمیسیون تلفیق مطرح شود، اما به نظر می‌رسد به خاطر موضع‌گیری‌های خاص این اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: حدود 200 هزار نفر در جامعه پرستاری به این مسئله چشم امید داشتند که متاسفانه پیگیری نشد.

شریفی مقدم با اشاره به اینکه به نظر می‌آید در حوزه سلامت بحث‌های کارشناسی حرف اول را نمی‌زند بلکه لابی تعیین کننده است، گفت: گاهی این لابی‌ها باعث کار درست می‌شود و گاهی هم اینطور نیست.

او با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس درحوزه سلامت اهمیتی برای سلامت قائل نیستند، خاطرنشان کرد: قانون تعرفه‌گذاری به عنوان یک تکلیف در برنامه ششم توسعه آمده است و باید اجرا شود اما به علت عدم همکاری این افراد هم‌چنان معلق است. در حال حاضر تخصیص این پول به صحن مجلس رفته و مراحلی را باید طی کند که هر مرحله سخت‌تر از مرحله قبل است. امیدواریم این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شود و رای بیاورد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه مجلس آماده رای به این پیشنهاد است، گفت: کمیسیون بهداشت باید هرچه سریعتر این موضوع را مطرح کند.

شریفی مقدم افزود: اگر این بودجه به جامعه پرستاری تخصیص داده شود در سال جدید گشایش خوبی را در این جامعه شاهد خواهیم بود. زمانی که منابع تامین نشود در سال جاری بدهی‌ها بیشتر می‌شود و انگیزه‌ها پایین می‌آید و با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهیم بود.

او درباره کمبود کادر پرستاری در کشور گفت: ما در بیمارستان‌ها حدود 80 هزار پرستار کم داریم اما از طرف دیگر بسیاری از پرستاران فارغ‌التحصیل جذب نمی‌شوند زیرا دولت بودجه جذب آنها را ندارد.

شریفی مقدم افزود: وزارت بهداشت پست‌هایی که مجاز به استخدام است را با افراد غیرپرستار پر کرده و امروز جایی برای جذب پرستار ندارد. امروز در بخش‌های مختلف درمان کمبود نیرو احساس می‌شود و در شهرستان‌ها فارغ‌التحصیل برای جذب داریم اما به علت عدم بودجه کافی نمی‌توانیم کادر درمان جذب کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز