خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری:

نصب هر فیلتر دوده ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد/ مذاکره با مجارستان برای خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۲۰۰

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه تردد کامیون‌های فرسوده نقش زیادی در آلودگی هوای تهران دارد، گفت: شرکت نفت نیز باید سوخت گازوئیلی مناسبی ارائه کند، چرا که نصب هر فیلتر دوده حداقل 40 میلیون تومان هزینه دارد و اگر گازوئیل ناخالصی داشته باشد فیلتر را از بین می‌برد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، در حاشیه مراسم بازدید از خط شش و هفت مترو گفت: فاز اول خط شش از دولت آباد تا امام حسین (ع) با اعتبار ٣٥٠ میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال آینده افتتاح می شود.برای راه اندازی همه خط شش تا ٩٧، به١٨٠٠ میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

 او با اشاره به مذاکرات صورت گرفته  با بانک شهر تصریح کرد: با حضور مدیر عامل بانک شهر مقرر شد از محل منابع و املاک تزریق منابع انجام شود و ساخت خط شش و هفت سرعت گیرد.

معاون شهردار  با اشاره به اینکه اقدامات ساخت و سازی و سیویل خط 6 به مرحله 90 درصد رسیده است، گفت: در بحث تجهیزات تنها 6 درصد پیشرفت داشته‌ایم و با تزریق پول و اعتبار تجهیزات نیز تکمیل می‌شود.

او با بیان اینکه 10 کیلومتر اول خط 6 که قرار است در نیمه اول سال 97 افتتاح شود توسط پیمانکار به صورت کامل تجهیز می‌شود، ادامه داد: برای تکمیل، تجهیز 10 کیلومتر فاز اول خط 6 به 80 میلیارد تومان نیاز است که در دو سه ماه جاری به پیمانکار پرداخت شده است.

وی همچنین درباره سرانجام خط 7 ، خاطرنشان کرد: البته این خط از نظر هواکش و ایمنی دچار مشکلاتی بود. همچنین سیگنالینگ و حفاظت ایمنی حرکت قطارها دارای ایراداتی بود که بر همین اساس بهره‌برداری از این خط متوقف شد و بر اساس برنامه ریزی تا آخر اردیبهشت سال آینده وارد مدار می‌شود.

پورسید آقایی با  اشاره به اینکه برای افتتاح کل خط 7 با 8 ایستگاه به 370 میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: با توافقی که امروز انجام شد در این هفته بانک شهر 100 میلیارد تومان پرداخت خواهد کرد و مابقی نیز ظرف هفته‌های آینده پرداخت می‌شود تا بر اساس برنامه ریزی تا آخر سال تجهیزات خریداری و نصب شود و تا اردیبهشت ماه نیز خط 7 با 8 ایستگاه وارد مدار شود.

وی ادامه داد:  اگر در خط 7 حادثه یا تصادفی رخ می‌داد، شاهد یک اتفاق بزرگ بودیم، چرا که در این خط ایمنی و هواکش لازم وجود نداشت، چون این خط با کنترل انسانی انجام می‌شد، با هر خطای انسانی شاهد سانحه مرگبار بودیم.

وی با بیان اینکه برای بهره برداری کامل از خط هفت نیاز به 2000 میلیارد تومان اعتبار است،‌ گفت: با راه اندازی دو خط 6 و 7 و تکمیل خط 3 می‌توانیم بگوییم که تا آخر سال 97 تهران 7 خط فعال مترو دارد.

وی با بیان اینکه اولویت اول مدیریت شهری تهران سلامت مردم است، گفت: اما تخصیص اولویت‌ها در اختیار شهرداری نیست و دولت و مجلس باید با حمایت از شهرداری به حل معضل آلودگی هوای تهران کمک کند.

پورسید آقایی ادامه داد: معتقدیم آلودگی هوای تهران موضوع لاینحلی نیست و برنامه عملیاتی در این زمینه تهیه شده و منابع آلاینده تهران مشخص شده‌اند و ما می‌دانیم موتورسیکلت، کامیونت‌ها و ... چند درصد در ایجاد آلودگی هوا در تهران مقصر هستند.

معاون شهردار با اشاره به اینکه تردد کامیون‌های فرسوده نقش زیادی در آلودگی هوای تهران دارد، گفت: شرکت نفت نیز باید سوخت گازوئیلی مناسبی ارائه کند، چرا که نصب هر فیلتر دوده حداقل 40 میلیون تومان هزینه دارد و اگر گازوئیل ناخالصی داشته باشد فیلتر را از بین می‌برد. موتورسیکلت‌ها هم نقش جدی در تولید آلودگی دارند که حتما باید موتورهای فعلی از چرخه خارج و به جای آن موتورهای برقی جایگزین شوند اما می‌دانید که قیمت موتورسیکلت‌های فعلی 1.5 میلیون تومان است اما موتورهای برقی حدود 8 تا 9 میلیون تومان هزینه دارند که نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم و اگر منابع لازم تامین شود و ظرف چهار سال آینده اولویت با آلودگی هوا باشد، می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

معاون شهردار با تاکید بر اینکه بر اساس قانون به ازای هر مسافری که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند و صرفه جویی در سوخت ایجاد می‌شود باید مبلغی به شهرداری‌ها داده شود، گفت: ظرف دو سه ماهه اخیر این موضوع را فعال کرده و امیدواریم طی تفاهم نامه‌ای که با سازمان‌های مربوطه در این خصوص منعقد می‌کنیم از این محل بتوانیم در راستای توسعه حمل و نقل عمومی درآمد کسب کنیم اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که چه تمهیداتی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا پیش بینی کرده است، گفت: به پیشنهاد شهرداری تهران از دیروز تردد کلیه کامیون‌ها به غیر از حاملین سوخت و خدمات عمومی در سطح شهر ممنوع است.

پورسید آقایی در واکنش به پیشنهادی مبنی بر رایگان کردن حمل و نقل عمومی از جمله مترو در روزهای آلاینده در راستای تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی، گفت: در مترو بحث اقتصادی و کشش قیمت وجود ندارد و مشکل ما رایگان کردن یا نکردن مترو نیست. بلکه مشکل ما در عدم پاسخگویی مناسب به عرضه و تقاضا است و تقاضای فعلی را هم نمی‌توانیم به درستی پاسخ دهیم و آنقدر ترافیک در خطوط است که بعضا به من هم انتقاد کردند که مسافرین باید حداقل سه قطار برود تا بتوانند سوار قطار شوند.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم با جذب منابع اتوبوس و قطار بیشتری بخریم، گفت: مذاکرات خوبی با کشور مجارستان از طریق بانک شهر انجام شده و بر همین اساس مقرر شده 1000 دستگاه اتوبوس از طریق بانک شهر خریداری تا در اختیار کلانشهرها قرار داده شود و چندی پیش نیز مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد که با طرف مجارستانی به توافق رسیده‌اند و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

معاون شهردار  با اشاره به  اینکه در بودجه 97 دولت، پیش بینی شده که 5.8 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشته شود، گفت: سهم حمل و نقل عمومی تنها 100 میلیون دلار برای همه کشور است که این رقم جوابگو نیست و پیشنهاد دادیم حداقل این 100 میلیون دلار را به 800 میلیون دلار برسانند تا اتفاقی بیفتد چرا که پول برای همه کشور است و به تهران منبع قابل توجهی نمی‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز