خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران:

نظارت همگانی زمینه‌ساز افزایش مشارکت است

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۷۹۰

سخنگوی شورای شهر تهران نظارت همگانی را زمینه‌ساز افزایش مشارکت دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اعطا در نطق پیش از دستور خود در بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به لزوم مشارکت شهروندان در تحقق اهداف مدیریت شهری تاکید کرد.

 او با اشاره به زادروز ابونصر فارابی، فیلسوف فرهنگ و نظریه پرداز مشارکت مدنی گفت: فارابی می گوید آدمی نیازمند اجتماع و تعاون است، زیرا اجتماع برای قوام زندگانی ضروری است و انسان نمی تواند به سعادت دست یابد مگر در اجتماع و هریک از آنها یکی از نیازمندی های دیگری را فراهم می سازد.

 اعطا با تاکید بر اینکه میان دیدگاه های ابونصر فارابی با دیدگاه های اندیشمندان معاصر در حوزه مشارکت شهروندی شباهت های بسیار برقرار است خاطرنشان کرد: فارابی جامعه را به وجود افراد، روابط و همکاری بین آنها تعریف کرده و یا در جایی دیگر ذکر می‌کند که یکی از نشانه های زندگی جمعی، پیوستگی و ارتباط با یکدیگراست.

عضو شورای شهر در ادامه به ویژگی‌های جوامع جدید اشاره کرد و با انتقاد از دیدگاه های سنتی در بحث مشارکت، تصریح کرد: دیدگاه سنتی با بینشی انحصاری، مدیریت را در دایره تنگ دولت و سازمان‌های دولتی محدود می‌کرد و بی توجه به همکاری‌های میان بخشی، حقوق ناچیزی برای بخش‌ها و نهادهای مدنی و غیردولتی در زمینه اداره امور شهرها قائل می‌شد، در نتیجه حداکثر مشارکت را نیز در حدود همان اطلاع رسانی تعریف می کرد. امروزه صاحبنظران با ارائه تعاریف دیگری از مدیریت و حکمرانی، آن را گسترده تر تصور کرده و صرفاً شامل دولت و نهادهای دولتی نمی دانند.

او ادامه داد: بر اساس دیدگاههای جدید، حکمرانی شهری فرآیندی است که مشکلات و معضلات جامعه شهری و شهر با تلاش و تکاپوی جمعی و با اتکا به قدرت عمومی و به کارگیری آن حل می شود و سامان می یابد و هر گاه چنین مفهومی از حکمرانی بر کیفیت و نحوه انجام وظایف آن تاکید کند، مفهوم حکمرانی خوب مطرح می شود.

 اعطا در تعریف مفهوم حکمرانی خوب گفت:حکمرانی خوب یعنی فرآیند تدوین و اجرای خط مشی های عمومی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با مشارکت سازمان های مردم نهاد و مردم و رعایت اصول «شفافیت، پاسخگویی و اثربخشی» به گونه‌ای که ضمن برآوردن نیازهای اساسی جامعه به تحقق عدالت، امنیت و توسعه پایدار منابع انسانی و محیط زیست منجر شود. بنابر گزارش برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، در هر جا دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی با مشارکت یکدیگر به مدیریت امور عمومی پرداخته و نهادهای اداره کننده امور، دموکراتیک، سنجش پذیر و پاسخگو به نیاز و اولویت های شهروندان بوده اند، توانسته‌اند با بهبود شرایط زیست، امید به زندگی را ۱۰ تا ۱۵ سال افزایش دهند، از سوی دیگر حکمرانی شهری خوب و سنجش پذیر می تواند مشارکت شهروندان و نهادهای مدنی را به توسعه اقتصادی و اجتماعی شهری جلب کند.

سخنگوی شورای شهر افزود: تأکید بر شفافیت، پاسخگویی و اثربخشی به عنوان مؤلفه ها و ویژگی های اصلی حکمرانی خوب بیانگر رابطه ای مستقیم میان حق مشارکت شهروندان و نظارت همگانی، به عنوان تبلوری از این حق، از یک طرف و کارایی سازمانی از طرف دیگر است. براین‌اساس حقوق شهروندی واژه فرعی در نظامی که به‌عنوان حکمرانی خوب معرفی می‌شود به حساب نمی‌آید بلکه در قلب و مرکز آن قرار می‌گیرد؛ حقوقی که برای همه اقشار جامعه به صورت مساوی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند با پشتوانه‌های قانونی و حقوقی مناسب، بستری برای نظارت همگانی و همچنین دفاع از حقوق اقلیت‌ها، و نیز دفاع از حقوق مستضعفین جامعه شود.

او نظارت همگانی را  نماد بُعد تعاملی روابط شهروند و مدیر در مدیریت شهری خواند و گفت:  اگر در برداشت و تلقی سنتی از نظارت تنها به اطلاعیه ها و گزارشهای یک جانبه مدیران، که شکلی مونولوگ داشت، بسنده می شد، با تکوین مفهوم نظارت همگانی و شکل گیری نهاد تبلوربخش آن، حال این مونولوگ تبدیل به یک دیالوگ و مفاهمه دوجانبه خواهد شد و سامان حیات شهری و مدیریت آن و همچنین دستیابی به اهداف سازمانی جز از طریق آن ممکن و میسر نخواهد شد.

او نظارت همگانی را ارزیابی شهروندان از فرآیند سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا در حوزه مدیریت شهری تعریف کرد و افزود: نظارت همگانی به مثابه بازخورد می تواند در آسیب شناسی سازمان های شهری و تسهیل فرآیندها و افزایش کیفیت خدمات بسیار موثر عمل کند.

اعطا خاطرنشان کرد: مدیریت شهری و شهروندان باید به یک چارچوب مشترک یا به تعبیری یک چشم انداز یکسان از شرایط حال و آینده شهر دست یابند و به آن پایبند باشند و پیام شهروندان که چیزی جز بازخورد عملکرد مدیریت شهری نیست هم در همین چارچوب معنا شود. در همین چارچوب هم هست که نظارت همگانی با اهداف سازمانی رابطه‌ای معنادار پیدا می کند.

وی ادامه داد: مدیران اجرایی باید آمادگی شنیدن پیام شهروندان را داشته باشند و آن را در فرآیند اصلاح و برنامه‌ریزی مجدد به کار گیرند.همچنین این احساس در شهروندان تقویت شود که نظارت آنان، در مدیریت اصلاح و تغییر و همچنین در افزایش کیفیت خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، اثرگذار است.

عضو شورای شهر تحولات گسترده ای که در زمینه IT و ICT به وجود آمده،  را زمینه ساز ایجاد امکانات گسترده برای  مدیران و شهروندان دانست و گفت: شورای اسلامی شهر تهران لازم است با برنامه‌ریزی هدفمند در راستای ایفای نقش نظارتی خود، امکانات و زیرساختهای لازم را برای یک همکاری مؤثر، پویا و مستمر میان شهروندان، اعضای شورا و مدیران شهری فراهم آورد تا در قالب آن شهروندان عزیز تهرانی در کلیه امور مربوط به مدیریت شهری، ضمن نظارت مستمر، عملاً در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیریها، تعیین خط مشی‌ها، برنامه ریزی‌ها و حل مشکلات و مسائل مربوط به شهر مشارکت کنند.

او ادامه داد: بی‌شک در صورت تحقق این مهم، از طریق نظارت همگانی، زمینه و بسترهای توانمندسازی اجتماعی، افزایش مشارکت معنادار شهروندان، رضایتمندی عمومی ذینفعان، ارتقای سطح اعتماد و سرمایه اجتماعی و تواناسازی سیستم برای بهبود مستمر خود در جهت ارتقای سطح سلامت سازمانی و افزایش اثربخشی و کارآمدی فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز