خبرگزاری کار ایران

پور‌فتح‌الله:

شاخص اهدای خون در ایران ۲۷ به ازای هر هزار نفر است/ اهدای خون دو میلیون و ۱۶۰ هزار نفر در سال گذشته در کشور

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۱۱۶

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: فرهنگ سازی در اهدای خون به خوبی انجام شده و در حال حاضر، شاخص اهدای خون در کشور ۲۷ به ازای هر هزار نفر است.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر پور‌فتح‌الله با بیان این مطلب افزود: در کشورهای توسعه یافته شاخص اهدای خون ۳۳ واحد، در کشورهای با شاخص رشد متوسط، ۱۳.۵ واحد و در کشورهای با شاخص رشد کم، ۴.۵ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و شاخص اهدای خون ایران که در رده کشورهای با شاخص رشد متوسط قرار دارد، دو برابر کشورهای مشابه خود است.

وی با بیان اینکه ایران از نظر کیفیت اهدای خون وضعیت بسیار مناسبی دارد، اضافه کرد: بیش از ۵۲ درصد از اهدا کنندگان خون در ایران، اهدا کنندگان مستمر خون هستند و در تلاش برای افزایش این شاخص هستیم زیرا اهداکنندگان مستمر خون، سالم‌ترین خون مورد نیاز را تامین می‌کنند.

رئیس سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: سال گذشته در کشور بیش از دو و نیم میلیون نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کردند و دو میلیون و ۱۶۰ هزار نفر، موفق به اهدای خون خود شدند.

پور فتح الله وضعیت انتقال خون در ایران را با کشورهای منطقه قابل مقایسه ندانست و گفت: پیشرفت‌های انتقال خون ایران با هیچ کدام از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست؛ به عنوان نمونه ترکیه، فاقد زیرساخت انتقال خون ملی است و باید تلاش زیادی کنند تا وضعیت انتقال خون در ترکیه به وضعیت ایران نزدیک شود.

وی یکی از بزرگترین دستاوردهای ایران در عرصه انتقال خون را ورود پلاسمای خون مازاد بر مصرف به چرخه داروهای مشتق از پلاسما عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد خون به صورت فرآورده مصرف می‌شود و نسبت مصرف گلبول قرمز نسبت به پلاسما در بیمارستان‌ها، ۵ به یک است و در دوران گذشته، ۴ واحد پلاسمای مازاد، قابل استفاده بود؛ اما در حال حاضر این پلاسماهای مازاد با استانداردهای روز اتحادیه اروپا، مجوز ورود به عرصه داروهای مشتق از پلاسما را کسب کرده است.

رئیس سازمان انتقال خون ایران در پایان تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی، ایران را به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه انتقال خون به عنوان مرکز همکار در زمینه سلامت خون انتخاب کرد و قبل از پایان رسیدن ۴ ساله اول، برای دوره بعد نیز این همکاری را تایید و تمدید کرد که نشان‌دهنده توانمندی‌های ایران در زمینه کیفیت خون و استانداردهای مورد نیاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز