خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

مدیریت شهری بدنبال نشر ارزش‌های اخلاقی در جامعه است

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۱۰۴

عضو شورای شهر تهران گفت: آنچه مدیریت شهری در پی نشر ارزش های اخلاقی در جامعه است که کالایی کمیاب در جامعه شهری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا نژاد بهرام؛ در دهمین جلسه شورای شهر تهران بیان داشت: شهر تهران پناهگاه تجارب متعدد در عرصه مدیریت شهری است که هر یک از آ‌نها فضاهای متفاوتی را بر این شهر تحمیل کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: مدیریتی که طی 4 دهه گذشته در این شهر وجود داشت کارکردی از جنس کالبدمحوری با اندیشه مدیریت‌های متمسک به نام‌های جهادی یا مدرن و ... را با خود یدک کشیده است که همه آنها به یک باره ظرفیت زیست انسانی را در شهر با چالش‌هایی مواجه ساخته است.

نژاد بهرام گفت: شهری که جمعیعت آن را کلان شهر کرده است و در رتبه شهرهای بزرگ تعریف شده است حدود 700 هکتار و نزدیک به 25 درصد تولید ناخالص ملی را در خود جای داده است. اکنون حدود 10 میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند که این بستری برای بروز نگرانی و دغدغه‌ها شده است اگر چه که معابری به نام بزرگراه، اتوبان، ساختمان‌های بلند و برج‌هایی از جنس فولاد تصویری خشن و متفاوت از شهر را که قرار است مامن زندگی انسان باشد را به نمایش گذاشته است. در این میان وجود برخی چالش‌های جدی در شهر وضعیت را به سوی نگرانی‌های گسترده و عمیق سوق داده است.

وی در ادامه گفت: آنچه ما را در این مسیر قرار داده چیزی به جز اعتماد و خواست مردم برای تغییر نبوده است لازم است در ادای دین و پیمانی که با مردم بستیم پایدار و پایا باشیم آمده‌ایم که رویه گذشته در مدیریت شهری را با تغییری از جنس تدبیر و اصلاح عوض کنیم و در این راه سهم مردم را برای مدیریت شهری در نظر بگیریم. امر به معروف ما و مردم نظارت همیشگی است مدیریت شهری که ما نمایندگان آن هستیم این گونه است که مردم همیشه ناظر ما هستند شهرداری و مدیریت شهری شفاف در صورتی عینیت پیدا می‌کند که مردم در برنامه‌ریزی و نظارت حضور داشته باشند.

وی افزود: به همین خاطر دو بخشنامه اخیر مدیریت شهری در خصوص هولوگرام و کمیسیون‌های معماری مناطق که با عنایت به ایجاد گشایش بستری برای پیشگیری از تخلف در آینه شفاف سازی و پاسخگویی طراحی شده است نخستین گام اثرگذار در این رویکرد است.

نژاد بهرام در ادامه با تاکید بر اینکه شهرداری تهران اصلی‌ترین چالش ایجاد نگرانی برای شهروندان را با مسدود کردن رفتارهای غیرشفاف و عمل به قانون با این دو بخشنامه مورد تاکید قرار داده است بیان داشت: این مهم است چرا که میثاق ما با مردم را تضمین می‌کنند. همبستگی و همراهی و هویت محلی که به دلیل تغییرات نامتوازن در کالبد شهری دچار چالش جدی شده است دامنه زندگی را در شهر با دشواری جدی مواجه کرده است.

وی افزود: آنچه مدیریت شهری در پی نشر ارزش های اخلاقی در جامعه است که کالایی کمیاب در جامعه شهری است مدیریت شهری به دنبال پاس داشتن اخلاق و تامین انتظارات و نیازها و شکل دادن به ظرفیت‌های بزرگ است.

وی افزود: شهر در چالش جدی از نظر ایمنی محیط زیست کیفیت پایین زندگی در حدود 5 درصد از وستعش است بافت‌های آسیب دیده شهری دغدغه‌ای است که باید برای آن تدارک لازم دیده شود این بافت‌ها در صورت کم توجهی بستری از رشد را در خود دارد که نیازمند توجهی از جنس الزام است.

نژاد بهرام گفت: کارکرد مطلوبی در شهر حادث نشده و اقدامات پیشین نه تنها مشکلات را مرتفع نکرده است بلکه ضربه‌های خاصی را بر این پیکر آسیب دیده وارد ساخته است که نمونه‌های عینی آن در شهر قابل مشاهده است.

نژاد بهرام گفت: تهران بیش از 3200 هکتار بافت فرسوده دارد و بیش از 15 درصد جمعیت شهر را در خود جای داده است به رغم تکلیف بند د از تبصره ذیل ماده 171 قانون برنامه پنج ساله پنجم که وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها را به نوسازی سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده مکلف کرده است اما میزان نوسازی انجام شده کماکان با مصوبه قانونی فاصله بسیاری دارد.

نژاد بهرام گفت: سوال اساسی که وجود دارد این است که چرا با وجود تعلق گرفتن وام 50 میلیونی برای ساخت و 20 میلیونی برای ودیعه به ازای هر واحد مسکونی اعطای کمک بلاعوض 10 میلیون تومانی برای طراحی نما، صفر کردن عوارض متفرقه و بخشودگی جرایم، رایگان کردن هزینه انشعابات، اعطای تراکم 180 درصدی در بافت‌های فرسوده، ارائه رایگان خدمات نوسازی و برنامه‌ریزی برای احداث پروژه‌های محرک توسعه در این قبیل بافت‌ها کماکان نرخ نوسازی و بهسازی محیطی با استانداردها فاصله بسیاری دارد.

نژاد بهرام گفت: باید پذیرفت که عامل اصلی و تعیین کننده مردم هستند و به همین دلیل مداخله‌های مستقیم که مردم را به عنوان عامل فعال به کار می گیرد به شکست منجر می‌شود. لذا باید پیش از هر چیز مردم به این باور سوق داده شوند که فضای زندگی آنها نیازمند توجه است. باورپذیری مردم از سوی مدیران شهری قادر است تصویر رونق دوباره بافت‌های آسیب دیده شهر تهران را با نگاه تعمیمی تبیین کند. 

نژاد بهرام گفت: پیگیری تصویب لایحه راه اندازی صندوق موضوع بند خ از ماده 92 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران که توسط شهرداری تهیه و به دولت تقدیم شده است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: باید محلاتی که در معرض دستکاری قرار گرفتند و دچار عدم تعادل اساسی شده‌اند را شناسایی و شرایط را پایدار کنیم وضعیت خیابان  پیاده راه 17 شهریور نمونه دیگری از اثر مداخله مستقیم نهاد شهری است که موجب آسیب به خیابان و لایه های آن شده است به گونه‌ای که هم رونق اقتصادی آن تحت الشعاع قرار گرفت و هم سکونت در آن با چالش مواجه شده است و در حال از دست دادن کیفیت زندگی و مردمی است که به آن تعلق داشته است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: توقف رویکردهای تجمیع محورانه به ویژه در سطح 50، 60 و ... پلاک خسارتی جدی بر بدنه بافت‌های آسیب دیده است که در صورت کم توجهی قادر است هویت محلات را به نابودی سوق دهد.

نژاد بهرام در پایان گفت: ضروی است دولت و شهردرای تهرن در اقدامی هماهنگ با تجدیدنظر جدی در رویه‌های گذشته و با تاکید بر موارد ذکر شده رویکرد تازه‌ای مبتنی بر بهسازی محیطی را در بافت‌های آسیب‌دیده دنبال کنند تا ضمن حفظ سکونت، بستر نوسازی متکی بر مشارکت مردمی شکل گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز