خبرگزاری کار ایران

سرهنگ اکبری مطرح کرد:

کاهش ۱۰ درصدی وقوعات جعل/ تشریح شگردهای مجرمانه در جعل و کلاهبرداری

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۴۲۶

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا ضمن تشریح شگردهای مجرمانه، از افزایش ۲۰ و ۱۳ درصدی کشفیات در حوزه مبارزه با کلاهبرداری و جعل در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

به گزارش ایلنا، سرهنگ محمدرضا اکبری گفت: در پنج ماه اول امسال، در حوزه مبارزه با جعل ۱۰۴ درصد و در پنج ماه مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد کشف انجام شده که شاهد کاهش ۱۰ درصدی وقوعات جعل و افزایش ۱۳ درصدی کشفیات در این رابطه هستیم. 

وی با بیان اینکه بیشترین وقوعات جعل مربوط به استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، البرز و فارس بوده است،  اظهار داشت: بیشترین وقوعات جعل به ترتیب مربوط به جعل اسناد و مدارک بانکی نظیر ایران چک، اسکناس، اوراق بهادار، چک‌های بانکی، افتتاح حساب با مدارک‌جعلی، اسناد مالکیتی، مدارک و اوراق شناسایی، مهر و علائم شرکت های دولتی و خصوصی، مدارک و اوراق دولتی و... است.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اقدامات پلیس در مبارزه با کلاهبرداری، تصریح کرد: در پنج ماه اول امسال، ۹۶ درصد و در پنج ماه مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد کشف صورت گرفته که حاکی از افزایش ۲۰ درصدی کشفیات در این حوزه است همچنین طی این مدت وقوع این جرم ۵ درصد کاهش داشته است.

اکبری با اشاره به اینکه در این مدت بیشترین کلاهبرداری‌ها مربوط به استان‌های البرز، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین وقوعات کلاهبرداری شامل کارت به کارت، تلفنی و پیامکی، خرید و فروش (آپارتمان، ملک، اتومبیل و... )، دلالی در انجام امور اداری، قضائی و انتظامی بوده است.

وی با اشاره به شیوه‌های کلاهبرداری نظیر انتقال وجه از طریق تماس تلفنی و کارت به کارت، به شهروندان توصیه کرد: از قبول درخواست تلفنی، پیامکی و حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه، از ارائه رمز اول و دوم و cvv۲ کارت عابر بانک خود اکیداً خودداری کنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: شهروندان باید توجه داشته باشند که پس از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و فریب‌دهنده که شما برنده جایزه خوش حساب همراه اول و یا عدم استفاده از بیمه شخص ثالث و ... شده‌اید، هرگز به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه نکنند.

اکبری با بیان اینکه اخیراً کلاهبرداری‌های متعددی تحت عنوان سفارش خرید برای ادارات و سازمان‌ها یا سایر مراکز تجاری و نیز ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با مضمون اینکه «برنده جایزه شده‌اید» انجام شده، عنوان کرد: کلاهبرداران با ترفند و برنامه‌ریزی قبلی برای پرداخت بیعانه سفارش انجام شده اقدام به فریب شهروندان کرده و به جای واریز مبلغ، با به کار بردن روش‌های متقلبانه و ترفندهای خاص، فرد مورد نظر را به سمت دستگاه خودپرداز کشانده و کلیه اطلاعات مربوط به حساب وی را دریافت و نهایتاً موجودی حساب را به حساب کارت خود یا فرد دیگری که همدستش است، منتقل می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر قرار است هرگونه وجهی از طریق کارت عابر بانک به حساب عابر بانک شما واریز و یا انتقال یابد، لازم نیست به دستگاه‌های خودپرداز بانک مراجعه شود بلکه با ارائه شماره کارت یا حساب و بدون حضور شما این امر صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز