خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

با حذف دوره پیش‌دانشگاهی، امتحانات نهایی در پایه دوازدهم برگزار می‌شود

کد خبر : ۵۲۷۸۷۶

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امسال آخرین دوره پیش‌دانشگاهی است،‌ گفت: با حذف این دوره، امتحانات نهایی همه رشته‌ها از سال آینده در پایه دوازدهم برگزار می‌شود.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره حذف دوره پیش‌دانشگاهی گفت: دوره پیش‌دانشگاهی با تغییر در سیستم آموزشی دهه ۷۰ ایجاد شد. در آن زمان دانش‌آموزان در پایه یازدهم دیپلم می‌گرفتند تا بتوانند زودتر وارد جامعه یا بازار کار شوند و برای ورود به دانشگاه دوره یک‌ساله‌ای با عنوان پیش‌دانشگاهی تعریف شد و قرار بود؛ یک‌و‌نیم برابر ظرفیت دانشگاه‌ها وارد این دوره شوند.

او ادامه داد: این ظرفیت رفته رفته افزایش پیدا کرد و همه کسانی که دیپلم می‌گرفتند، می‌توانستند در این دوره شرکت کنند، اما با تغییر ساختار مجددا به دوره ۱۲ ساله بازگشتیم و بر این اساس دانش‌آموزان بعد از پایه دوازدهم دیپلم می‌گیرند.

زرافشان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان با این مدرک دیپلم می‌توانند به دانشگاه بروند، گفت: با تغییر در این ساختار دانش‌آموزان می‌توانند به دانشگاه‌ها وارد شوند و هم در بازار کار حضور پیدا کنند.

وی یادآور شد: در گذشته فقط دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دانشگاهی را گذرانده بودند، می‌توانستند در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها شرکت کنند و افرادی که مدرک پیش‌دانشگاهی نداشتند، فقط در دوره کاردانی شرکت می‌کردند.

معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: با این ساختار همه دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف از جمله نظری و فنی بعد از ۱۲ سال موفق به کسب دیپلم می‌شوند و می‌توانند در مقطع لیسانس وارد دانشگاه شوند.

زرفشان تصریح کرد: امسال برای بار اول پایه یازدهم را داریم و سال آینده دوره پیش‌دانشگاهی را نداریم و پایه دوازدهم را برگزار می‌کنیم که امتحانات نهایی نیز مربوط به این سال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز