خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

ابتلای ۲ هزار نفر به بیماری سالک/آمار مبتلایان کاهش پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۴۴۱

کارشناس مسئول بیماری سالک استان اصفهان با اشاره به ابتلای ۲ هزار نفر به بیماری سالک از کاهش آمار مبتلایان به این بیماری خبر داد.

جواد رمضانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در فصل انتقال بیماری سالک قرار داریم، اظهار کرد: این بیماری از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت آغاز و تا پایان فصل گرما ادامه دارد، اما بیماران تا اواخر پاییز برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی در مورد شیوع بیماری سالک گفت: خوشبختانه آمار مبتلایان به بیماری سالک در سال ۸۶ بیش از ۴ هزار نفر بود که در سال ۹۵ با انجام اقدامات پیشگیرانه به زیر ۲ هزار مورد رسید.

رمضانپور خاطرنشان کرد: مراکز تشخیص درمان سالک در سال ۸۶ تنها به ۵ مرکز ختم می‌شد، اما تعداد آنها در سال ۹۵ به ۴۰ مرکز رسید. این ۴۰ مرکز  کار درمانی را رایگان انجام می دهند و در مناطق سالک‌خیز و همچنین در بخش‌های غیرسالک‌خیز هستند که افراد مبتلا به سالک در آنجا نیز حضور دارند.

کارشناس مسئول بیماری سالک استان اصفهان با بیان اینکه برای پیشگیری از انتقال این بیماری از ۵ استراتژی استفاده کردیم، گفت: بیماری سالک در کشور ما در دو نوع شهری و روستایی وجود دارد در استان اصفهان سالک نوع قالب روستایی است که مخزن بیماری موش صحرایی و پشه‌ای است که در کنار آن زندگی می‌کند.

وی افزود: مهمترین استراتژی ما مقابله با مخازن بیماری است که در شعاع ۵۰۰ متری مناطق مسکونی وجود دارند. از همین رو عملیات جونده‌کشی با جدیت و از اردیبهشت تا شهریورماه طی ۴ مرحله انجام می‌شود.

رمضانپور با بیان اینکه عملیات جونده‌کشی از سال ۸۷ هر ساله انجام می‌شود، ادامه داد: عملیات جونده‌کشی اگرچه مهمترین استراتژی است اما به تنهایی موثر نیست.

کارشناس مسئول بیماری سالک استان اصفهان تاکید کرد: بهسازی محیط آخرین استراتژی ما است که در حقیقت یک همکاری برون‌سازمانی را می‌طلبد. وجود زباله، نخاله، فاضلاب انسانی، مخروبه قدیمی و... از عواملی است که باعث گسترش بیماری سالک می‌شود البته این موارد درحوزه بهداشت نیست و باید سازمان‌های دیگر نیز برای برطرف کردن این موارد ورود کنند.

رمضانپور در ادامه درباره بیماری سالک نوع شهری توضیح داد: عامل بیماری سالک شهری برخلاف سالک روستایی انسان بیمار است و انتقال از انسان به انسان صورت می گیرد، در این نوع سالک مدت درمان طولانی‌تر است.

وی افزود: افراد مبتلا به سالک شهری فقط نسبت به این نوع بیماری ایمن هستند و اگر در معرض ناقل بیماری سالک روستایی قرار بگیرند، امکان ابتلای مجدد آنها وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز